- Fettsuging, liposculpture, permanent fettfjerning, figurforming, high definition lipo – kjært barn har mange navn
- – Det er et privilegium å bli gammel, men du kan selv velge å se gammel ut
- Velkommen til Sueño!
- Tilbyr et skreddersydd og personlig tilbud
- Skjønnhetens kunst hos VIP Frisør
- FÃ¥r frem hvem du er
- Din naturlige skjønnhet i fokus
- Høstens hårtrender
- To konsepter på samme sted
- Med blekk i blodet
Hjem » Stavanger » Helse & velvære » Ny frisyre i lukrativ fasade
Ny frisyre i lukrativ fasade
Hos Sun Z blomstrer kundene i stolen, og de fleste føler seg som et nytt menneske når de går ut døren. Dette er kanskje ikke så rart når det er Liz Larsen som har tatt saksa i sine egne hender.
Frisør og selvstendig næringsdrivende Liz Larsen driver Sun Z på Storhaug, nær sentrum av Stavanger. Hun har jobbet som frisør i 17 år og realiserer for tiden sin store drøm om å drive egen salong. 31.mars feirer hun ett år og satser på utvidelse ved hjelp av flere kollegaer.
– Dette er livet, sier Larsen, og det er dette jeg ville.
Derfor startet hun med blanke ark, og har store ambisjoner om å gjøre salongen til et lukrativt velværesenter. Hennes konsept går ut på å leie ut stoler til flere frisører med gründerfølelsen i magen, og derved ikke ansette egne frisører. Dette er en ikke uvanlig måte å drive selvstendig på, selv om det kanskje er et relativt ukjent konsept for mange.
– Planen er å utvide med rundt fem frisører, sier Larsen men legger også til at det er vanskelig å få tak i frisører i disse dager. Folk er nok litt redde for å ta steget ut. Å drive business er ikke alltid en dans på roser.
– Men når kollegaene strømmer på, er det på tide å utvide, sier Larsen.
Nyskapende utvikling
Sun Z har en svært god beliggenhet, i flotte lokaler, noe som holder utviklingen i sjakk, og gir dem stadig flere kunder.
Området hvor salongen ligger er stadig under utbygging og det er mye spennende på gang. I samme bygget som salongen ligger finner man også et solarium. Og hvis alt går etter planen vil det blir mye mer å hente for salongens gamle og nye kunder.
- Etter hvert vil det også kunne tilbys stell av negler, manicure, vippe extension, samt voksing, i tillegg til noe mer innen velvære, og muligens hudpleie, sier Larsen.
Stell og styling i 2009
I disse dager kan man forvente seg nok en sesong med bobfrisyren. Bob har vært en av de hotteste frisyrene på kjendisfronten, men også på hjemmebane.
– Bobben er mer kantete for tiden, med litt større kontraster bak og fremme, enn den tidligere var, sier Larsen.
– Det er også mye halvlangt hår generelt som utgjør majoriteten av ønskefrisyrene denne våren, sier hun. Larsen legger også til at det fremdeles er store krøller som gjelder når håret skal styles.
– Da styler vi håret, samt gir litt veiledning om hvordan kunden selv kan gjøre dette hjemme, sier Larsen.
– Fargen er halve frisyren, sier hun, og legger til at alle mennesker burde farge håret sitt. Det er et «must», håret ser tykkere ut og det blir rett og slett mer liv i håret.
Hun forteller også at det for tiden er mye effekter på fargefronten, og at fagteknikkene blir tatt i bruk. Frisyren blir dermed mer definert. Det er mye ton i ton i fargene. I tillegg er det alltid mye striping, sier hun.
Bad hair day
I sine 17 år som frisør har hun hatt mange rare opplevelser, og noen som hun husker ekstra godt, og som hun til stadighet blir minnet på. En historie som hun aldri glemmer er da en godt voksen dame fikk bestilt seg en frisørtime etter store ønsker fra datteren. Damen hadde aldri farget håret før, men datteren mente det var på tide å dekke noen grå hår som så brått hadde satt sine spor. Liz Larsen var bare 19 år, og helt utlært (trodde hun).
– Jeg regnet med at dette klarte jeg uten problemer, siden jeg trodde jeg var så mye bedre enn det jeg egentlig var. Til damens (og Liz’) store skrekk ble håret ikke annet enn rosa. – Da lærte jeg, ler Larsen. Aldri mer rosa!
Hobbypsykolog
Frisører er som ofte kjent psykologer til tider.
– Man må være mentalt sterk for å kunne bidra med noe ekstra, sier Larsen. Og når en kunde betror seg, er jo det et godt tegn på tillit, og det betyr jo fornøyde kunder. En tur til frisøren kan faktisk gjøre underverker på både hår og sjel. Å lytte og hjelpe ligger altså i frisøryrket.
1 år med luksus og velvære
Snart ett år er gått siden Liz Larsen tok det store steget ut i gründerverdenen, og i forbindelse med jubiléet vil hun vise kundene at hun setter pris på dem.
– Vi kommer til å operere med diverse tilbud, som for eksempel ved striping og klipp får du minus 15 %.
Ikke en hvilken som helst salong
Sun Z har en lukrativ fasade og anser seg ikke som en hvilken som helst salong.
– Jeg håper kundene går herfra med større selvtillit. Vi er stadig i utvikling og jeg har store ambisjoner, og akter å nå målet, og oppfylle drømmen min om en fullverdig velværesalong.
Tekst: Linda Lakskjønn
Foto: Rose Robles Ellingsen