Hjem » Sandnes » Helse & velvære » Liten, men populær frisørsalong

Liten, men populær frisørsalong

De er blide, jordnære og imøtekommende frisørene på Samfunnshuset. Frisørsalongen har rundet sin 1 års dag og det er gode tider. Dagene til folk flest er preget av mye stress, noe man merker lite til i den koselige frisørsalongen.
H†r Fris›r 1_cropped_264x208
”Hår Frisør” er en liten, intim og hjemmekoselig frisørsalong i Samfunnshuset på Kvernaland. I august i år hadde frisørsalongen sin 1 års dag, men det går så det suser for de tre medarbeiderne Anne Beth Wetteland Kleppe, Aina Aardal Dias og Bjørg Gjengedal. – Det har vært et spennende år med mye kjekke folk og gjester, fremhever Anne Beth. Kundene blir sett på som gjester og blir tatt godt vare på. De er også opptatt av å ha variert og behagelig musikk for alle aldersgrupper. Folk skal kose seg når de er her og får håret sitt stelt. Ønsker du å spise lunsj under behandlingen er ikke det noe problem. Matboksen kan du gjerne ta med!

Samfunnshuset

– Salongen ligger jo i et samfunnshus og det synes vi er svært positivt, sier både Aina og Anne Beth. De er samfunnsengasjerte frisører og mener de har bygd opp et godt samfunn i salongen. I dette lokalet er det mye som foregår; alt fra ungdomstreff, pub til eldretreff. Huset består av et lite senter med ulike bedrifter og fritidsklubber, men Hår Frisør er ikke avhengige av samfunshusets åpningstider og fokuserer på fleksibilitet. Dersom ikke noe kommer i veien holder de åpent fra 09.00-19.00. Anne Beth og Aina startet salongen og det var tilfeldigheter som førte dem sammen. Første gangen de møttes var på skole i da de var 18-19 år. Nå har de rundet 30 og begge begynner de å bli ”gamle” i frisøryrket. Bjørg ble ansatt nå i august grunnet stor pågang i den lille salongen. Aina og Anne Beth kaller dette et luksusproblem og er godt fornøyde med at det går så bra som det gjør. Hemmeligheten for å oppnå suksess er det å kunne glede seg over jobben og ta vare på kundene. Det å ha evnen til å se an hver kunde og behandle de individuelt fungerer her. Ønsker man å klippe seg hos Anne Beth er det hun som vasker, klipper og steller godt med kunden sin. En kaffekopp hører også med om ønskelig. De kan til og med kjøre kundene hjem og bære paraplyen for dem bort til bilen om nødvendig.

Ja, takk begge deler

– Vi er glade i livet og setter pris på kundekontakten, sier Anne Beth. Som kunde hos Hår Frisør blir du tatt godt vare på. Du kan vente deg en god mottagelse med varme og jordnære mennesker, kaffe av varierte slag, hjemmekoselig miljø og en trivelig opplevelse av din hårpleie. Anne Beth kan godt ta med seg hjemmebakst for å fylle frisørsalongen med enda mer hygge og kos. – Brudepynt, sier Aina, det viser hvor godt vi tar vare på kundene. Som brud hos Hår Frisør får du all oppmerksomheten til frisørene og hele salongen for deg selv sammen med din forlover. Av den grunn behøver du ikke føle at andre kunder tar opp tiden eller oppmerksomheten på den store dagen din. – Dette er en av fordelene med å være små, mener Aina. Begge er enige i at det kan være like fantastisk å være en liten bedrift som en stor. Anne Beth sammenligner bedriften deres og det året som har gått med et svangerskap. Et svangerskap som gikk veldig bra vel og merke. Nå har de fortsatt videre inn i et ekteskap som også ser ut til å gå fint. Andre fordeler med å være små er at det kan være lettere å løse problemer. En liten salong kan klare seg vel så godt som en stor, kanskje noen ganger bedre. Frisørene gir mye av seg selv, men mener de også får mye tilbake. Man møter hyggelige mennesker som setter pris på den jobben de gjør, kan det bli bedre?
H†r Fris›r 2_cropped_207x203

Jobb og fritid – hånd i hånd

Det er tydelig at disse damene liker arbeidsplassen sin. – Vi har til og med overnattet her på salongen, sier Anne Beth. Hun forteller at det ikke gikk an å låse døren og reparatøren kom ikke før morgenen etter, derfor intret Anne Beth og Aina hver sin sovepose og voktet over sakser og hårskum hele natten. Det å være frisør er ikke bare en jobb. Yrket er i tillegg en hobby og en livsstil. Videre sier de at jobb og fritid MÅ gå sammen og bidra til å gjør hverdagen så ”gilde”. Aina fremhever at det viktigste av alt er personlig pleie og positiv energi, som de to damene har mye av. De har en genuin interesse for faget, er meget selvstendige og har mange faste kunder. Det er alltid folk i salongens lokaler og aldersgruppene varierer. Når det gjelder arbeidsfordeling er det som regel alltid to på jobb. De er opptatt av å gi det beste til kunden. Personlig utvikling og nyskapning som de kan utvikle gjennom deltagelse på diverse kurs står i fokus. – Folk er glade når de går herfra, sier Aina. De takker når de går. Frisørene mener at det du sender ut får du dobbelt igjen av. De tar det de må og mener ikke de er noe dyrere enn andre. For en dameklipp koster det 480 kroner. – Vi ble ganske fornærmet da vi startet opp og folk spurte oss om vi var billige, sier Aina. Pris er altså ikke viktig for salongens image.

Fremtiden

Aina og Anne Beth understreker at de har en fantastisk arbeidsplass og har det kjekt på jobb. Det er positivt med faste kunder, for da kan vi følge opp litt, sier Anne Beth. Noen ganger synes hun det kan gå for lenge mellom hver gang hun ser kundene. Det hender at de friserer drop in kunder, men de aller fleste er faste kunder. Målsettingen deres er ikke å bli større. De er fornøyde med det de har fått til og vil bygge videre på det. – Salongen er liten, men med god takhøyde, sier Anne Beth med et lurt smil.
Tekst: Kristine Holen Foto: Tone Staven