Hjem » Stavanger » Helse & velvære » En inspirerende møteplass…

En inspirerende møteplass…

Stavanger Storsenter bygges nå om til å bli et topp moderne shoppingsenter med levende og inspirerende miljø, midt i hjertet av Stavanger sentrum.
Stavanger StorsenterINT_Stavanger Atrium_FRA
Et omfattende ansiktsløft gjøres på det største kjøpesenteret i Stavanger by som består av Arkaden, Torgterrassen og Domkirkeplassen 2. Etter oppgraderingen vil senteret fremstå helhetlig og åpent, men samtidig overraskende og nyskapende med et pulserende og trivelig miljø. 
– Det «nye» senteret skal være moderne og inspirerende og være den mest attraktive møteplassen i regionen! sier senterleder Hilde Kringlebotn, som ser frem til Grand Opening av nyrenovert senter etter sommeren - en begivenhet du ikke vil gå glipp av! 
I september åpnes dørene til et levende bysenter med spennende arkitektur og fasader, og lyse, åpne fellesarealer med god plass til hvilesoner og møteplasser. 
Senterets design og arkitektur strammes opp til en sterk visuell sammenheng mellom senterets bygninger med et helhetlig inntrykk. Formålet er en generell forskjønning både utvendig og innvendig samt bedre kundeflyt. Oppgraderingen favner om fellesarealer og butikkfasader i Arkaden samt Torgterrassen, i tillegg til broen som knytter Arkaden - byggene sammen og oppgradering av en rekke butikker. 
Senterets nye handlegater vil gi rom for flere møteplasser som skal fungere som små oaser hvor det kan være mulig å trekke seg tilbake fra et pulserende shoppingliv.
Stavanger Storsenterammerom_Arkaden_A

Fashion i fokus

En rekke undersøkelser er gjennomført for å avdekke hva kundene i Stavangerregionen ønsker. Det er funnet frem til konsepter som er helt nye for regionen, og det er lagt sterk fokus på butikker som foretrekkes av de spesifikke kundegruppene man finner på senteret. Flere butikker pusset opp og etablerte nye konsepter i fjor som Gapi, Bianco, Notabene Consept 4 Megastore, Carlings, Esthetique og Capone samt nyetableringene Panduro Hobby, O’lala og Bik Bok med ny flagshipstore på hele 340 m². Flere butikker fulgte opp og pusset også opp, på nyåret som Cubus, Vivikes og Nikita, og flere er på gang. Av nye spisesteder har Jærbaker’n og Waynes Coffee åpnet. Flere nye, spennende konsepter er i vente til åpningen.

– Vi ønsker å være en inspirasjonskilde for våre kunder, forklarer senterleder Kringlebotn. Er du opptatt av mote og livsstil, og vil gjerne få inspirasjon om trender, tips og råd? Da kan det lønne seg å følge med på hva som skjer hos oss, er oppfordringen fra Kringlebotn.
Stavanger StorsenterStavanger_3floormeetingarea_FR

Hindrer handelslekkasje

Bakgrunnen for oppgraderingen av storsenteret er å møte økt lokal etterspørsel i fremtiden og demme opp for økende handelslekkasjen til områder utenfor byen. 

Rogaland er blant de fylkene hvor befolkningen øker mest i fremtiden og markedsområdet i Stavanger vil øke med om lag 34 % innen 2030. Sammen med sterk kjøpekraft i området og økt konsum på omlag 2 % pr år, vil handelsveksten være betydelig fremover. 
Den store befolkningstilveksten og økt kjøpekraft gir grunnlag for økt handelssatsing fremover i Stavanger fremover generelt og i byen spesielt.

En aktiv del av byen

Stavanger har mange attraktiviteter og kan by på rikelig med mulighet til alle. Byen trenger både et levende, aktivt sentrum og et stort, attraktivt kjøpesenter sentralt for å være en interessant handelsdestinasjon i dag og i fremtiden. Kjøpesenteret har en svært sentral beliggenhet i forhold til bykjerne og offentlig transport, og besøkes av mer enn 6 millioner mennesker årlig. 

– Vi er en viktig del av byen og et knutepunkt for handel og opplevelser, sier senterleder Hilde Kringlebotn, som ønsker å legge til rette for at senteret skal være en aktiv del av byen og en møteplass hvor folk kan trives i hverdagen. 
Beslutningen om oppgradering av kjøpesenteret til en inspirerende møteplass for Stavanger og omegn viser at man tar grep for å imøtegå vekst i byen. Arkaden og Torgterrassen er nemlig bygget for fremtiden, ikke for i dag eller to år frem i tid.

Navnebytte

Gammel vane er vond å vende, heter det. Helt frem til 1998 het kjøpesenteret Arkaden, Torgterrassen og Domkirkeplassen. Så ble navnet endret til Stavanger Storsenter. Men; Siddisene har et kjent og kjært forhold til senteret sitt midt i byen. Navnet var rett og slett for inngrodd i folks vaner til at de ønsket å bruke noe nytt. Etter 13 år får dermed det «nye» kjøpesenteret sine opprinnelige navn tilbake; Arkaden Torgterrassen.