Hjem » Stavanger » Helse & velvære » Den gode følelsen

Den gode følelsen

I juni reiser gjengen fra Modern Design til Hollywood for å hente hjem en prestisjetunge pris fra ”Global Salon business award”. Prisen anses å være en av de gjeveste innefor sitt område og frisørenes svar på en Oscar-statuett. Av 3000 nominerte verden over, går prisen til Sandesbedriften for deres utførlige streben mot visjonen ”Den gode følelsen”.
md40
Jeg møter innhaver av Moderen Design, Lars Terje Skjæveland, på hovedkontoret i Sandes. Herfra styres ti salonger på sør, øst og vestlandet, tre frisør og stylistskoler, samt hårklinikken Apollo. Fra høsten starter også bedriften opp med eget hudpleieakademi. Modern Design nyter for tiden godt av vekst, gode tilbakemeldinger og internasjonal anerkjennelse. Men Skjæveland ønsker ikke at bedriften skal hvile på laurbærene av den grunn. ”Det er en grunn til at vi har fått de resultatene vi har fått og det må vi jobbe med hele tiden for å opprettholde”, forteller han.

God atmosfære

Prisen som utdeles i Hollywood i sommer er en pris som går til salonger som kan vise til blant annet særdeles god personalpolitikk, kundefilosofi og produktutvalg. Innenfor hvilken kategori Modern Design vinner blir ikke avslørt før under den store utdelingen. Men bedriften har satset på flere områder. Deres filosofi ”Den gode følelsen” handler om å gi både personale og kunder en følelse av trivsel og trygghet. Ansatte skal føle seg til rette og være del av et godt arbeidsmiljø. Bedriften er opptatt av å skape trygge rammer rundt arbeidsplassen, som eksempelvis ved å delta i prosjektet ”Jobbing uten mobbing”. De som jobber i Modern Design skal også føle at de kan komme med innspill og idéer til hvordan bedriften kan utvikle seg videre. En av disse idéene som er satt ut i live er foreksempel et frisørteam som reiser rundt i Skandinavia for å holde kurs for andre i bransjen. Når kunden kommer for konsultasjon og stiloppdatering skal den føle seg vel. Kunden skal føle seg trygg på at personen bak saksen har dyp fagforståelse og kunnskap. ”Vi er veldig nøye med hvem vi ansetter. Først ser vi etter personer med gode holdninger og serviceinnstilling, deretter må søkeren gjennom en opptaksprøve”, forteller Skjæveland.
md48

Bevisste kunder

Modern Design er en frisørkjede som byr på litt mer enn den vanlige stussen. De ansatte er gjerne utdannet både frisør, stylist og makeup artist og kan gi en helhetlig analyse og profesjonelle råd. Både stil, farge og form på hår gis hos Modern Design. Til og med shoppinghjelp kan du få her! Med andre ord; god hjelp for oss som blir litt satt ut av mote-jungelen og ikke aner hvilken ansiktsform vi har (var det hjerte?eller kanskje mandel?). Men først og fremst har Modern Design svært kvalitetsbevisste kunder. Igjennom et stadig større fokus på skjønnhet og pleie de siste årene, og en informasjonsmengde om temaet deretter, blir kundegruppen stadig mer bevisst på hvilke muligheter som finnes. Jobben til ansatte hos Modern Design er å alltid ligge litt foran. Dette skjer ved flere årlige kurs som gir faglig oppdatering og innsyn i sesongens trender. De ansatte får også jevnlige kurs i kundebehandling for å imøtekomme kundene på best mulige måte. ”Service er veldig viktig”, poengterer Skjæveland. Dette fokuset, sammen med faglig bevissthet og kompetanse, har gitt et meget positivt resultat på en spørreundersøkelse gjort på vegne av bedriften. I den svarte 73 % at de ikke benyttet seg andre frisører og hele 92 % var ”fornøyd” eller ”veldig fornøyd” med opplevelsen hos Modern Design.

Eget team

Frisørkjeden har et eget team bestående av 6 frisører og stylister, som reiser rundt i verden for å fange opp impulser og trender i motebildet. De studerer tendenser innenfor flere bransjer, både interiør, klær, kunst og hår, for å fange opp bølger i samfunnet. Så kommer de hjem og lager to egne kolleksjoner i året. Der lages to alternativer; en avantgardelinje for innovatører og en klassisk. Teamet reiser også rundt i hele Skandinavia for å kurse andre frisører.

Sommermoten

Mette Ingebritsen Falk er Art Director i Modern Design og leder for det kreative teamet. Hun kan fortelle at hårtrenden i sommer vil være influert av 50-tallet. ”Hos jentene blir det mye kort hår. Det skal likevel fortsatt være feminint. Faktisk er det slik at det er flere som kler kort hår bedre enn langt, fordi det rammer inn ansiktet på en mer flatterende måte ”, forklarer Falk. Videre er fortsatt tung lugg i motebildet, og dette gjelder hos både gutter og jenter. Blant guttene er den avslappede surfe-looken i ferd med å erstattes av mer symmetriske klipper. Også her er 50-tallet tilbake. Det skal være kort på sidene og litt lengre på toppen, noe som gir et renere utrykk. På nyhetsfronten angående det mannlige kjønn, kan Falk også fortelle om et nytt produkt de har fått i salongen. Cover 5 er et hårfargeprodukt spesielt tilpasset menn. Det trenger bare å sitte i håret i ca. fem minutter og gir et naturlig resultat, da fargen ikke dekker hundre prosent, men blander seg med den opprinnelige fargetonen. Fargespekteret hos jentene vil i sommermånedene dreie seg mye om lyse farger. Men, som Falk understreker, alt handler om hva man kler. ”Det viktigste er å forskjønne det man har”. Så, følg ikke moten slavisk men få profesjonell hjelp til å finne en frisyre eller en farge som kan gi deg ”den gode følelsen” langt ut i høstfrosten. Tekst: Hilde Lorentsen Foto: Nadina Helen Bakos