Hjem » Trondheim » Klær & mote » Urban mote for kvalitetsbevisste menn & kvinner

Urban mote for kvalitetsbevisste menn & kvinner

Norsk design er i vinden! Unge formgivere har inntatt motescenen ikke bare her nord, men også internasjonalt. Men man skal ikke så altfor mange årene tilbake før norske kolleksjoner ble forbundet med noe litt traust og kjedelig. Om de da i det hele tatt eksisterte. Det finnes imidlertid noen hederlige unntak. Ett av dem er Riccovero!
speil2 copy
I 1936 grunnla Einar Kvamme sin første skredderpraksis på Stryn. Sønnen hans, Jan, startet senere produksjon av bukser. Og i 1986 trådte tredje generasjon, i form av en ung, uredd og entusiastisk Finn Einar, inn på arenaen. I likhet med sin far og bestefar fokuserte han på klær for menn, men ønsket samtidig å utvide kolleksjonen. Dressen skulle stå i fokus. På midten av 80-tallet var det glade dager, og folk brukte penger på klær. Mange av oss husker med et smil både “Busnel”, “Robe de Kappa” og “Lacoste”. Norsk design var imidlertid noe nytt! Så nytt at Finn Einar Kvamme fant det hensiktsmessig å finne et internasjonalt navn til kolleksjonen sin. Og Riccovero klang fint! – Men alt var ikke så lett som jeg først trodde, forteller Finn Einar.

Nye tider

Mot slutten av 80-tallet hadde champagne-boblene dovnet hen, og sigarføringen var ikke fullt så høy. Nedgangstidene var et faktum. Jan Kvamme bestemte seg for å legge inn årene, og Finn Einar overtok bedriften. – Det ble tatt noen tøffe beslutninger, forteller han. Noe av det første jeg måtte gjøre var å redusere staben med ti ansatte. Farens tidligere produksjon av bukser ble trappet ned, og fra 1989 konsentrerte Finn Einar seg utelukkende om Riccovero. Det ble en arbeidsintensiv periode. Finn Einar var designer, selger, økonomisjef og administrerende direktør. Til tross for nedgangstider var han hele tiden tro mot konseptet sitt. Urbane klær for herrer. Skjorter, jakker, bukser og dresser. Kolleksjonen skulle ikke være supertrendy, men holdes i nøytrale farger og med en kontinental touch. Klassisk, uten å være kjedelig – og med et godt snitt. Stoffene skulle holde høy kvalitet, og prisen skulle være akseptabel. Klærne skulle dessuten produseres på Stryn. I Olden!
riccovero_51 copy

Paris, London og Olden

Mer enn tyve år senere selges Riccovero over hele landet. Både hos detaljister og i sju egne Consept stores. Finn Einar Kvamme innrømmer at det føles godt å ha fått “orden på sakene”. Å kunne senke skuldrene litt. Nå fokuserer han på det han kan best – designe klær. Økonomi og mindre spennende administrative oppgaver kan han overlate til andre. Staben er blitt kraftig utvidet. De er nå tre designere på herrekolleksjonen. Jeg undrer på om miljøet på Stryn – med sin fagre natur og rene vann – har virket som en helt unik inspirasjonskilde? – Jo da, litt. Arbeidsro er det i hvert fall nok av, sier Finn Einar. Men legger til at han får nok like mange impulser fra andre steder i verden, som for eksempel Paris, Milano, London og New York.
riccovero_18 copy

Årlige kampanjer

Finn Einar forteller også at han legger mye tid og resurser i kampanjene, som kommer to ganger i året. På dette feltet er det tydelig at han liker å ha det endelige ansvaret. Fotograferingen overlater han imidlertid til profesjonelle. – Du er ikke helt som Karl Lagerfeld, altså? – Ikke riktig, sier Finn Einar. Og bortsett fra at de begge er dyktige designere tenker jeg at det er i grunnen sant. Den sympatiske og ranke stryningen har lite til felles med Lagerfelds krampaktige vesen.
riccovero_29 copy

Solid kolleksjon for kvinner

For ikke så altfor mange år siden introduserte Riccovero sin første kolleksjon for kvinner. Den har i løpet av få år fått en solid posisjon i det norske markedet. I det smakfulle showroomet Riccovero disponerer på Oslo vest, sitter en av designerne – Min Htoon – bøyd over de første skissene til det som skal bli neste års julekolleksjon. Som uforbederlig moteslave prøver jeg å få noen hemmelige tips, men blir skuffet. Det er visst litt for tidlig. Vårkolleksjonen vil han imidlertid gjerne snakke om. Min fikk ånden over seg etter å ha sett “The Talented Mr. Ripley”, med Gwyneth Paltrow i den kvinnelige hoved-rollen. Denne våren skal vi se sofistikerte ut; uten å være altfor pyntet. Klærne er rene og enkle; fargene holdt i myke eller helt klare toner. Enkelte av plaggene er det Min kaller “slightly oversized”. Tanken bak dette er at man skal se ut som om man har lånt litt fra kjærestens garderobe – uten at dette på noen måte ser tilfeldig ut. Behagelige antrekk i deilige stoffer. – Min Htoon er uten tvil en resurs for Riccovero, forteller Finn Einar. Han er opprinnelig britisk, og er utdannet ved Saint Martin College of Art & Design i London, som er en av verdens ledende skoler nettopp på design. John Galliano og Alexander McQueen har for eksempel begge vært elever der. Etter endt skolegang satte Min kursen for Milano, hvor han tegnet klær for Dolce & Gabbana. Etter et par år i den italienske storbyen dro han videre til New York. Der ble han først ansatt hos Lita Tahari, men startet senere som senior designer ved DKNY. – Hva i all verden gjør du i Norge? – I came for love, smiler Min. Men da han først hadde bosatt seg her i nord, visste han raskt hvor han ville søke jobb. – Riccovero is a great label, forteller han. Finn and Kjersti is definitely going some-where, and I am happy to be a part of bringing the design to a next level, forteller Min. Årets forretningskvinne Kjersti er også designer, og er ansvarlig for kvinnekolleksjonen. Hun er dessuten Finn Einars kone. – Hun har gjort en fantastisk jobb, forteller Finn Einar. Og det sier han ikke bare for å være lojal mot sin ektefelle. Allerede i 2004 var Kjersti Kvamme en av de nominerte til Norges mest prestisjetunge designpris – “Nåløyet”. Og i 2005 ble hun kåret til “Årets forretningskvinne”. – Målet er at Riccovero skal bli like store på kvinner som det vi er på menn, forteller Finn Einar.

Riccovero døgnet rundt

– Dere to er gift med jobben i dobbelt forstand? – Ja, for oss er det Riccovero 24 timer i døgnet. På sett og vis har Kjersti og jeg vært gift dobbelt så lenge som andre med like lang ekteskapelig fartstid. Vi jobber jo sammen også! Selv klærne våre lager vi selv, sier Finn Einar med et smil. Det blir nesten en utfordring å finne noe annet å fylle fritiden med. Det hersker ingen tvil om at Riccovero virkelig sitter i ryggraden på Finn Einar. Da han skulle besøke Kjersti og sin nyfødte sønn på sykehuset for første gang droppet han blomster. Isteden hadde han med seg vareprøver og motemagasiner. – Hun fikk presang litt senere, da, forteller han. Undertegnede, som etter beste evne forsøker å sjonglere hverdagen med jobb og små barn, undrer på hvordan Kjersti og Finn Einar klarer å kombinere yrket sitt med foreldrerollen? – Det første året hadde vi sønnen vår med over alt. Før han fylte ett hadde han vært på tolv utenlandsreiser. Vi liker å være på farten, men vi må selvsagt tilpasse oss, vi som alle andre. Heldigvis har vi familie i nærheten, og særlig svigermor er en solid støtte når det kommer til barnepass, forteller Finn Einar. Vi er helt avhengige av hjelp. Særlig så lenge kolleksjonsmøtene våre like gjerne legges til Oslo og London som til vestlandet.

Bransje i forandring

Men basen kommer Riccovero fortsatt til å ha i Olden. Selv om Finn Einar Kvamme er en mann med visjoner, unngår han å legge planer som strekker seg lenger enn fem år frem i tid. – Dette er en bransje som stadig er i forandring, så noe annet vil være svært vanskelig, sier han. – Har du noensinne hatt lyst til å gjøre noe annet? – Nei, på ingen måte. Jeg trives uendelig godt med å være der jeg er nå, sier han. Jeg kan ikke unngå å lure på om han har noen forventninger til at sønnen en dag skal overta bedriften? Finn Einar ler. – Nei, definitivt ikke, avslutter han. Tekst: Siri Gerrard