- Omfavn Sommeren Med Stil
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Trondheim
- Ole Lynggaard Copenhagen hos Gullsmed Dahlsveen
- Perler og farger preger smykkehøsten hos Gullsmed Morken
- Dansk livsglede
- Riibe mynthandel med ny nettbutikk
- Slik smykker du deg i sommer
- På jakt etter den perfekte gaven i Trondheim?
- Si det med smykker
- Nye Wagner Savoy med litt gammel suksessoppskrift
Skorevolusjon
Ved å oppsøke Carrie Sko & Vesker som ligger i hjertet av Trondheim, på hjørnet av Nordre og Thomas Angells gate, vil nemlig dine drømmer med største sannsynlighet gå i oppfyllelse. Eierne av denne perlen av en skobutikk, Vibeke Aune og Anniken Dittrich ønsker velkommen til lyse og trivelige lokaler i andre etasje av B-Young. I disse dager kan de to damene velfortjent feire ettårs jubileum, og engasjementet til de to damene er om mulig enda større nå enn ved starten.
Fra idé til virksomhet
– Lenge hadde vi og mange i vår bekjentskapskrets snakket om at vi savnet noe i byen, forteller Vibeke og Anniken.
– Vi, som mange andre, deler lidenskapen til sko og vesker, men ønsket oss et alternativ til de mange skokjedene. Derfor startet vi like godt egen butikk! En butikk utenom det vanlige, som kunne møte enhver kvinnes ønsker uansett anledning. Og fremfor alt tilby matchende vesker i tillegg til å føre merker som det var vanskelige å få tak i ellers i byen, og for så vidt også i resten av landet.
Influert av storbyen
Butikkens navn kommer som de fleste har gjettet seg til som en idé fra serien og senere filmen Sex and the City. Sarah Jessica Parkers rollefigur Carrie Bradshaw ledet an en skorevolusjon. Hun ga skofanatikere verden over ikke bare et ansikt men også mot og lov til å ha en forkjærlighet for skotøy. For de litt modigere gjorde Carrie det allment akseptert å iføre seg pensko også til hverdags. Konseptet Sex and the City, med dens ulike rollefigurer, lar de fleste kvinner føle gjenkjennelse på et eller annet nivå. Både den klassiske og den sporty kvinnen fremheves og verdsettes.
– Utvilsomt har Sex and the City vært med på å bidra til at sko har fått høyere status i hverdagen, derfor syntes vi det passet bra å gjenspeile Carrie i logoen vår, sier de to gründerne.
En åpenbaring
I andre etasje av B-Young i gågata finner vi innerst i lokalet denne egenartige skobutikken, en «shop in shop». Dette fenomenet er mer vanlig lenger sør i Europa og ellers i verden, og de som har trålet magasiner i byer som Paris, London eller New York vil kunne merke storbyfølelsen idet de entrer den tiltalende butikken. Ved første øyekast synes den liten, men her er få par av hver modell stilt ut.
– Vi fører dessuten få modeller i hver størrelse. Nettopp fordi kunden skal føle seg så enestående som mulig, forteller Vibeke. Utvalget er ved nøyere ettersyn forbausende stort. Her finner man høstens og vinterens mest trendy støvletter i ulike farger og fasonger, og av høy skinnkvalitet. Gledelig er det dessuten at man kan finne hælhøyder for enhver anledning. Ikke bare lav og høy, men også noe komfortabelt midt i mellom. Enten man er på utkikk etter den mer rocka stilen eller den glamorøse sofistikerte så er sortimentet så bredt og spennende og leverandørene så mange at man med høy grad av sikkerhet tilfreds kan gå ut av butikken med en eller flere nyervervelser.
Unik match
Selskapsskoene med ditto veske gjør at kunder faktisk kjøper dette først, for deretter å finne en matchende kjole.
– Vi opplever at kunder setter prikken over i’en først for deretter å kjøpe resten av antrekket, smiler de to spreke damene. Og resten av antrekket finner man faktisk uten å gå helt ut på gata. På grunn av «shop in shop»-konseptet kan man i lokalene kle seg fra topp til tå – eller fra tå til topp.
Den nordiske kvinnen i sentrum
Spanske, tyske, italienske og engelske merker står for design, trend, kvalitet og mangfold.
– Vi har hele tiden et fornyet utvalg av ulike merker, både kjente og ukjente – noe dyrt og noe billigere. Slik treffer vi dem som ønsker noe nytt og spennende, samt de som vil ha merkevarer. Denne ideologien er vi hele tiden bevisst, forteller Anniken. Tommy Hilfiger, Replay og Bjørn Borg er noen av de mest kjente.
Noen av de spanske merkene vi har falt for på messer i utlandet er heller ukjente for Kari Nordmann, i alle fall ennå. Men merker som Menbur, Clarks, Unisa og Maloix er utrolige flotte sko av høy kvalitet, og ikke minst komfortable. Den nordiske kvinnen har ofte en noe kraftigere beinbygning enn sin søreuropeiske søster, men hos Carrie Sko & Vesker trenger vi ikke nødvendigvis være skeptisk til at italienske og spanske modeller ofte er smale i leggen.
– Dette er nyttige erfaringer vi har gjort oss, og ved innkjøp er vi bevisste denne problematikken, forteller de to innehaverne.
Ved å være kjedefri og uavhengig har Anniken og Vibeke større innkjøpsmuligheter, noe som igjen gjør utvalget så utrolig variert, og kundene fornøyde. Carrie Sko & Vesker har allerede fått rykte på seg for å være fremtidsrettet, og at modellene er spenstige. – I året som har gått har vi opparbeidet oss faste kunder, som igjen anbefaler oss på det varmeste til sine venninner, og slik ruller snøballen med jungeltelegrafen, smiler Anniken.
Tekst & foto: Anniken Nornberg Isaksen