Hjem » Trondheim » Klær & mote » Raffinert, uimotståelig undertøy

Raffinert, uimotståelig undertøy

I 1936 startet bergenseren Jan Reimers den aller første Reimers-butikken i Dronningens gate, Trondheim sentrum. Vareutvalget var begrenset til undertøy, strømper og strikkegarn. Senere utvidet Reimers virksomheten til Thomas Angells gt. 18 i Trondheim sentrum, hvor dagens hovedkontor og administrasjon ligger.
dwnld_1547
Reimers er i dag en fullassortert tekstilbutikk for moderne kvinner med hovedvekt på undertøy. Reimers deler vareutvalget inn i 5 varegrupper; Undertøy, Nattøy, Badetøy, Strømper og Moteklær. Varene skal ha høy kvalitet til lav pris. Medarbeiderne skal ha det gøy på jobb og motiveres gjennom resultater, service og arbeidsoppgaver. – Reimers er tydelig på produktsortement, og gir god service til lave priser. Våre ansattes kjerneverdier tar utgangspunkt i retails viktigste rammefaktorer. Reimers må ha de riktige varene, de beste medarbeiderne og den beste beliggenheten. Fokuset på god service er viktig for oss, blant annet gjennom deltagelse i Mystery Shopper. Slik får vi bekreftet at den servicen vi yter er bra og tilfredsstillende for kundene. Vi er ingen typisk selvbetjeningsbutikk, sier butikksjef Kjersti Folstad ved Reimers Byhaven.
– Beliggenheten skal være der hvor folk handler – primært på kjøpesenter. Dessverre ser vi en tendens de siste tiårene til at våre folkevalgte bypolitikere ønsker å stenge sentrum fullstendig for privatbilisme. Resultatet blir at handelsnæringen trekker ut til kjøpesentrene rundt byen og den viktigste sentrumshandelen blir konsentrert ned til 2-3 bygater. Reimers så denne tendensen tidlig og var derfor med på eiersiden da City Syd ble bygget for 20 år siden, forteller butikksjef Fanny Rønning. Reimers består av fem butikker, og har ca. 30 ansatte. Vi omsetter for rundt 31 millioner og de fleste ansatte er i alderen 20-40 år, legger hun til. Målgruppen for varegruppene undertøy, nattøy, strømper og badetøy er jenter fra 20 år og oppover. Når det gjelder moteklær er kundegruppen høyere aldersmessig. Reimers er en Triumph Consept Store og selger nesten alt undertøy fra Triumph og Sloggi.
reimers_01
– Triumph International er en av verdens største produsenter av undertøy med 42.000 ansatte i 112 land. Det finnes i dag tilsvarende ca. 500 Triumphbutikker i Europa. Triumph har valgt Reimers som sin samarbeidspartner i Midt-Norge, og ingen frittstående aktør selger mer Triumph undertøy enn Reimers i Skandinavia. Bare i Trondheim solgte Reimers over 80.000 undertøysprodukter fra Triumph og Sloggi i 2008. Undersøkelser viser at hver kvinne i Norge kjøper i gjennomsnitt 2 stk bher og 5 stk truser pr år. Dette viser at vi fortsatt har mye å gå på. I tillegg har vi mange andre undertøysmerker som Abecita, Swegmark, Trofe, Wiki med flere, forteller butikksjef Bodil Alstad ved Reimers Thomas Angells gate. Reimers er også Norges største distributør av strømpemerket Vogue, og solgte nesten 33.000 strømpeprodukter i 2008. Innen moteklær selger de blant annet Brandtex, Nicole, Zavanna, Lindon og Elton. – Trender innen Reimers undertøy er lette og delikate materialer, myke sarte pastellfarger, lekende og myke detaljer. Light as Air vil gi den riktige sommerfølelsen. Her har vi blant annet seriene Innocent Feelings i lette, myke og sarte blonder og Air Curves i lette og behagelige materialer. Den nye trenden innenfor brud er at mer skal være helt hvitt, noe som er å finne i vår serie Eternal Feelings. Denne serien er også i lette og svært behagelige tekstiler. En annen trend som blir større og større er shaping produkter. Det er ikke bare til de godt voksne, men også til de unge og trendy som vil fremme sin flotte kvinnelige figur, forteller innkjøper Wenche Ludvigsen hos Reimers.
reimers_03
– Vi har sett en trend de siste årene på at våre største konkurrenter som Cubus, Lindex og Kappahl har valgt å profilere seg mot en yngre og yngre målgruppe. Dette har også Reimers gjort for de fleste varegruppene som f.eks. undertøy og badetøy. Samtidig ønsker vi å opprettholde det vareutvalget som er rettet mot en noe bredere målgruppe, ettersom konkurransen i det øvre segmentet svekkes til vår fordel. Vi har i tillegg en kundeklubb som vi bruker for å sende ut konkrete tilbud til kundene, og tilbyr handlekvelder med sterkt reduserte priser, sier butikksjef Anita Welde ved Reimers KBS. Reimers ønsker å være der hvor det er naturlig for folk å handle. De har nå butikker i Thomas Angells gate, på Byhaven, City Syd og KBS. I august åpnet de butikk nummer 5 på OTI-senteret på Orkanger. – Totalt økte Reimers butikkene i gjennomsnitt omsetningen med +7,32% i 2008 – noe de fleste aktørene i tekstilbransjen i Trondheim kan se langt etter for Finanskriseåret 2008. Vi har som mål å etablere oss på Stjørdal i fremtiden og klarer vel også et par etableringer til i Trondheim. Vi søker attraktive lokaler primært i kjøpesenter for å øke antallet Reimersbutikker i Midt-Norge, men også for å nå ut til en større gruppe med fornøyde kunder, forteller daglig leder Jan Reimers. Tekst: Silje Lyngved Owrenn Foto: Triumph & Wad/Danielsen Photography AS, wad-danielsen.com