- Kok suppe på en spiker
- Historisk vin i boks
- Lidenskap og vitenskap på bordet
- Ny norsk merkevare
- Vinvåren blomstrer i Toscana
- En nødvendighet for diabetikere, slankere og trimere
- Vinetikette
- Med sjefskokk Sonja Lee i Rottatouilles fotspor
- Når en pepperkakebaker baker pepperkaker
- Julemat i norske hjem
Hjem » Mat & drikke » Litt dyrere, for designets skyld
Litt dyrere, for designets skyld
Vodka produseres i dag verden over, og stadig flere merker sniker seg inn på markedet.
Trenden er nå at nye og tradisjonelle vodkamerker pakker seg inn i det råeste innen flaskedesign.
Trenden er nå at nye og tradisjonelle vodkamerker pakker seg inn i det råeste innen flaskedesign.
Forbrukere omfavner vodka med økende sofistikert image og smak. Statistikk viser at en av fire flasker brennevin som selges i USA er vodka. Det er kanskje ikke så rart vodka selger? Utvalget i pol- og barhyller er imponerende, med fengende navn og skinnende flasker. Noen er til og med dekorert med trykkmalerier på krystallklart glass i flere farger og fasonger.
Nytt og eksklusivt
Markedet gir rom for stadig flere nye og dyrere vodkasegmenter. De mer eksklusive vodkaene koster nå i overkant av 1000 kroner literen og flere er tappet på designglass. Et av de siste tilskuddene i høst er sveitsiske Xellent Swiss Vodka. Nylig skrev magasinet Playboy at enhver lekegutt med respekt for seg selv burde ha en slik i barskapet. Interiørdesignblader mener flasken i seg selv kvalifiserer som pynt blant eksklusive møbler.
Xellent er den dyreste vodkaen på verdensbasis, og markedsfører seg med slagordet: We didnt invent vodka but weve perfected it. De snakker ikke bare om innhold, men også om utseende på produktet, en bredskuldret rød glassflaske som selv interesserer designere.
Det er viktig at flasken står i stil med innholdet. Det er jo litt skuffende å få Rolex i plastikkpose, sier Hans Rudi Holdener, som er Brand Ambassador for Xellent.
Fancy, men upraktisk
Den røde flasken skal illustre Sveits og vodkaen skal være forankret i sveitsisk design og soliditet. Rødt har vært landets nasjonalfarge i hundrevis av år. Videre har flasken tykk kork og tykt glass. Det ser pent ut, men det gjør at flasken blir dyrere å produsere og samtidig mer upraktisk for bartendere, for eksempel.
Vi bruker isbrevann fra en av Europas eldste isbreer, og designmessig har vi valgt å gå utradisjonelle veier for å gjenspeile sveitsisk substans. Ingen hadde turt å lage en slik flaske før oss. Vi setter produktet i høyborg før brukervennlighet, sier Holdener.
Kreativt
Også Xellents norske importør Stenberg & Blom er imponert over barskap-kreativiteten.
Det er utrolig spennende å kunne tilby den definitivt beste vodkaen. Kvalitetsbevisste utesteder som tilbyr Xellent er fornøyd med produktet. Interiør- og designbransjen har også vist begeistring for at det er kommet en vodka med ekstraordinært flaskedesign og fargeglass. Vi har fått tilbakemelding på at baransatte stjeler tomme flasker. De tar seg godt ut i bokhylla, sier Tom Kristensen hos Stenberg & Blom.
Tekst: Kristoffer Gregersen/desken.no