- Kok suppe på en spiker
- Historisk vin i boks
- Lidenskap og vitenskap på bordet
- Ny norsk merkevare
- Vinvåren blomstrer i Toscana
- En nødvendighet for diabetikere, slankere og trimere
- Vinetikette
- Med sjefskokk Sonja Lee i Rottatouilles fotspor
- Når en pepperkakebaker baker pepperkaker
- Julemat i norske hjem
Hjem » Mat & drikke » Lidenskap og vitenskap på bordet
Lidenskap og vitenskap på bordet
Trendy kvinner velger dram på festen
Det blir stadig flere norske akevittelskere. Den feminine Fru Lysholm Aquavit er blant de mildere akevittene som treffer nye målgrupper. De siste ti årene har det totale akevittsalget økt med 50 prosent.
Flere urbane kvinner følger etter bygdekvinnene og sverger til norsk matkultur med dram på bordet. Det er en av grunnene til at Vinmonopolet har økt salget av akevitt med 50 prosent de siste ti årene. - Det er minst like raffinert å servere dram som rødvin på jentekveldene. Akevitt er både lidenskap og vitenskap. Det er ikke lenger traust og kjedelig å ha norske varer på bordet, sier utviklingssjef ved Mære Landbruksskole, Elisabeth Tronstad.
Hun jobber aktivt for å fremme norsk mat- og drikkekultur. Trenden viser at flere kvinner vil ha norske varer på festbordet. Ifølge Tronstad skyldes det blant annet norske kvinners reisevaner og erfaringer. - Tidligere kopierte vi inntrykkene vi fikk i utlandet. Nå skaper vi våre egne happenings, sier Tronstad.
Bedre utvalg på Vinmonopolet
En av årsakene til at kvinnene velger akevitt og snaps til jentekveldene, er utvalg og tilgjengelighet på Vinmonopolet. Den mer feminine Fru Lysholm Aquavit solgte 44.000 liter på Vinmonopolet i fjor. - Det er en kunst å lære forskjellen på de forskjellige akevittsortene, og hvilken mat de enkelte sortene passer til. I tillegg gir det en merverdi å utforske noe som er norsk. Det er ikke bare bondekvinnelagene og regional matkultur som er opptatt av disse tingene. Det er på full fart inn hos urbane, kvalitetsbevisste og moderne kvinner, sier Tronstad.
En annen årsak til at akevitten spesielt har fått nye tilhengere, er økt kunnskap om bruksområdene. Akevitten har ofte blitt presentert sammen med skjeggete menn og lutefisk. Nå er den plassert på samme bord som de norske gourmetvinnerne kamskjell, Grøstadgris og Stange-kylling.
Akevittips for kvinner
- En av Arcus’ store produktsatsninger for å nå kvinner er Løitens Mild Gourmet til Julemat. Løitens Mild Gourmet er ikke en akevitt, men en mild snaps som er tilpasset klassiske norske juleretter. Et fint alternativ for de som synes tradisjonell akevitt blir for sterkt
- En av de mest kjente akevittene er Lysholm Linie, som har fått navnet etter sin verdensomspennende sjøreise over ekvator. Sjøluften og båtens vugging setter et helt eget smakspreg på akevitten. Lysholm Linie Aquavit er en komplett sherrymodnet akevitt som har oppnådd en kompleks og harmonisk karakter gjennom sin reise over ”linien”. Smaken er godt sammensatt av eik, sherry, karve og anis. Serveres romtemperert til kraftig mat, spekemat eller røket laks.
- Tradisjonsrike Gammel Opland er Norges fortsatt Norges mest solgte akevitt, og passer fint både for kvinner og menn. Akevitten har en god duft av karve, krydder, sitrus, røyk og eik og er sluppet både med portvinsfish og madeirafinish.
Akevitt lages på karve, dill, og en rekke andre kryddere, noe som gjør den godt egnet både til julemat og til lettere sommerretter og sjømat. Drikken serveres gjerne bar, men kan også brukes som en ingrediens i miksede drinker.