- Omfavn Sommeren Med Stil
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Trondheim
- Ole Lynggaard Copenhagen hos Gullsmed Dahlsveen
- Perler og farger preger smykkehøsten hos Gullsmed Morken
- Dansk livsglede
- Riibe mynthandel med ny nettbutikk
- Slik smykker du deg i sommer
- På jakt etter den perfekte gaven i Trondheim?
- Si det med smykker
- Nye Wagner Savoy med litt gammel suksessoppskrift
Gant – fra skjorter til livsstil
I 1927 forlot han storbyen til fordel for New Haven i Connecticut, hvor han raskt opparbeidet seg et solid rykte. Han næret en oppriktig lidenskap for faget, var en dedikert skredder og hadde et godt øye for detaljer.
I 1949 startet han sammen med sine to sønner familiefirmaet Gant i New Haven. Området var – og er fremdeles – et yndet rekreasjonsområde for velstående amerikanere. Martha’s Vinyard, The Hamptons og Nantucket er alle kystnære byer. Seiling er en populær syssel, det samme er golf og tennis. Dessuten finnes flere av USAs mest prestisjetunge universiteter i umiddelbar nærhet. Her dyrkes ikke bare intellektet. Fysisk fostring er vel så viktig.
Inspirert av sine omgivelser satset Bernhard Gant derfor først og fremst på fritidsskjorter for menn. Det ble raskt åpenbart at Gant hadde funnet en viktig nisje i det amerikanske østkystmarkedet. Skjortene ble umåtelig populære, snart også i andre deler av USA. Disse litt preppy, men samtidig ledige plaggene ble et must for gutter i ethvert universitetsmiljø.
Ny base i Stockholm
Gant vokste i rekordfart, og på begynnelsen av 60-tallet var de en av verdens største skjortefabrikanter. I 1967 solgte likevel familien Gant firmaet. Siden den gang har selskapet skiftet hender en rekke ganger. Lenge var det bare amerikanere som kunne glede seg over de stadig mer omfattende kolleksjonene. Særlig populær ble den klassiske rugbyskjorten «The Rugger», som ble lansert i 1973. Men i 1980, da svenske Pyramid Sportswear fikk lisens til å designe Gant, ble merket for første gang introdusert for et marked utenfor USA. Kvaliteten økte, linjene ble betydelig utvidet og suksessen var umiddelbar. To år senere startet Gant Norge, og i de påfølgende årene ble stadig nye markeder etablert. I 1999 kjøpte Pyramid Sportswear merkenavnet Gant fra det amerikanske eierselskapet Chrystal Brand. Endelig kunne svenskene følge sin opprinnelige visjon – å gjøre Gant til et internasjonalt anerkjent design. I 2008 ble Gant igjen solgt. Kjøperne var den sveitsiske retailgruppen Maus Fres’res. De er et av det lille fjellandets største retailselskap og eier også varemerket Lacoste. Gants hovedkontor ble imidlertid liggende i Stockholm.
Kjent designer til Gant
Fra å være et enkelt skjortedesign har Gant utviklet seg til å romme en hel livsstil. Per i dag er Gant etablert i mer enn 80 land over hele verden. De designer tallrike kolleksjoner for menn, kvinner og barn, men har også egne linjer for hjemmetekstiler, klokker, parfyme, sko og briller.
Ennå er det delen for herrer som er desidert størst, og ennå er fokus rettet mot fritid. Gant Men er fritid. Kolleksjonen består av lett anvendelige plagg av god kvalitet; myke gensere, t-shirts, bukser og skjorter, i hovedsak laget av bomull og ull. Rene materialer har alltid vært viktig for Gant, det samme har utstrakt bruk av farger.
– Høstkolleksjonen, som har tatt utgangspunkt i Georgetowns legendariske universitetsmiljø, har mye flott å by på, forteller Astrid Florholmen, eier av Gants eneste flaggskipbutikk i Trondheim.
– Fargene er definitivt tilstede. Ulike nyanser av brunt er et gjennomgangstema, gjerne ispedd en touch av lilla. Marineblått er alltid tilstedeværende, det samme er hvitt og grått. I tillegg finnes en rekke basisplagg i mer nøytrale toner, fortsetter hun.
Denne høsten presenterer også gjestedesigneren Michael Bastian sin første av i alt seks kolleksjoner for Gant. Han er allerede et velkjent navn i USA, og har i flere år begeistret Manhattans moteelite med sine særpregede klær for menn. Inspirasjon til sin første Gant-linje har han hentet fra den amerikanske ballspillet Lacrosse. Stilen er røff, men samtidig stilfull og avslappet. Neste sommer lanserer han sin første kolleksjon for kvinner. Kanskje like kjent som Bastian er Bob Andrews, som i år overtar stillingen som Gants kreative leder.
Vakker høstkolleksjon for kvinner
Kvinnebiten er riktignok noe mindre, men kolleksjonen er mer variert. Fritidssegmentet er omfavnsrikt, og den utstrakte bruken av farger igjen et klassisk kjennetegn.
– Høstens kolleksjon for kvinner er en av de beste jeg har sett. Strikk står sentralt, og preger både kjoler og gensere. Enkelte plagg er renstrikket, mens andre er ispedd flettemønstre. Silhuetten er smal og feminin. Rutete skjorter er også et gjennomgangstema, sier Astrid Florholmen.
Særlig fremhever hun en av sesongens gensere, holdt i en lekker bruntone, med glidelås og en mønstret hette kantet med skinn. Linjen kalt Collection er mer sofistikert. At denne er blitt så vellykket er ikke minst takket være moteskaperen Brian Rennie. Som tidligere sjefsdesigner for Escada hadde han den erfaringen som trengtes for å gi Gant Woman et betydelig løft. Astrid bekrefter at damekolleksjonene har en mye sterkere posisjon nå enn den hadde for noen år siden.
– Siden jeg overtok butikken i Nordre gate i 2006 har salget økt jevnt og trutt, forteller hun.
I Kennedys ånd
Selv om Gant tegnes i Sverige, eies av sveitsere, produseres i Europa og Østen og selges i land over hele kloden, er selve kjernen i kolleksjonene ennå tro mot den opprinnelige grunnleggerens visjoner. USAs østkyst, og havet, danner grunnstammen i hver eneste kolleksjon. Denne filosofien har heller ikke gått ubemerket hen i Gants opprinnelige hjemland. Under fotograferingen av sin siste katalog fikk Gant tillatelse til å benytte seg av Robert F. Kennedys tidligere landsted ved Martha’s Vinyard, som kanskje mer enn noe annet representerer den arven Gant er en del av.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Gant