Hjem » Trondheim » Klær & mote » Et funn for den motebevisste

Et funn for den motebevisste

Hos Retro kan du boltre deg i alt i fra de mest populære og trendy klesmerkene til det beste av tilbehør. Trondheim er så heldig å ha to butikker av samme slag, og snart skal flere av landets største byer også få en smak av Retro. Gled dere!
unknown
Da undertegnede en sen aprildag tar turen innom Retro i Carl Johans gate blir hun møtt av en liten ”haug” med positive og smilende mennesker. Til tross for at det er en tirsdags formiddag er det på ingen måte en rolig dag i denne butikken. En ansatt står og snakker med en kunde på jakt etter bukser, en annen står og støvsuger mens resten flyr fram og tilbake mellom hyllekantene på ulike oppdrag. Alle hilser meg velkommen, og etter litt kommer daglig leder Jørgen Sagmo opp fra underetasjen. – Vi kan sette oss nede, det passer fint. Men jeg vil gjerne ha med meg Morten og Jannike på møtet også, sier Jørgen. Morten Meyer Bedin og Jannike Holm er begge butikksjefer i hver sin Retro- butikk i byen. Litt etter dukker også de opp på kontoret, og Jørgen understreker hvorfor han så gjerne vil ha de med. – Vi har en ganske så flat struktur her hos oss. Vi jobber som team og deler på ansvaret, også sånt som dette, forklarer han som om det var det mest naturlige i hele verden.
unknown

Komplett garderobe

Praten er i gang og det er tydelig at alle tre har et sterkt ønske om å få fram mangfoldet som butikken kan tilby kundene sine. Utvalget, bestående av kjente internasjonale merker som Acne, Tiger of Sweden og Malene Birger, samt norske iiS, Moods of Norway og Johnny Love, skiller seg på mange måter ut i forhold til konkurrentene. – Vi har et vareutvalg med høy motegrad. I tillegg har vi mange forskjellige merker for både ham og henne, deriblant klær som passer til både hverdag og fest. Målgruppen er mellom 18- 35 år, selv om personlighet og interesse for det estetiske selvfølgelig betyr mer enn alder, understreker trekløveret. At Retro er en butikk med mye spennende innen klær kan ingen si i mot, men konseptet handler ikke kun om under- og overdeler i ulike stoff og snitt. Flere og flere nordmenn har blitt obs på at også tilbehøret spiller en vesentlig rolle for at et antrekk skal fungere, og hos Retro er det ikke måte på hva man har å velge mellom. Når jeg spør om de tre på andre siden av bordet kan gi noen eksempler nærmest hagler det av forslag. – Strømper, solbriller, vesker, klokker, hodeplagg og skjerf blant annet. Og sko, det har det begynt å gå mye av, og der har vi et ganske godt utvalg på området. Vi kan egentlig tilby en totalpakke, og vi hjelper gjerne til med å sette sammen hele antrekk hvis kunden ønsker det. Kunder liker å føle seg trygge på antrekket sitt.

Stadige oppdateringer

Skal man opprettholde et image om at man kan tilby spennende nyheter gjelder det å ikke hvile på laurbærene. Det har Jørgen lært etter å ha jobbet i Retro i ca. 15 år. Man må hele tiden være nysgjerrig og våken i forhold til hvilke trender og merker som kan lure rundt neste sving. – Vi ønsker å være oppdaterte og tilby det som til en hver tid er aktuelt. Vi drar blant annet på messer til både Italia, England og Tyskland for å fange opp hva som kommer, sier Jørgen. Vi er imidlertid også så heldige at vi ofte blir spurt av ulike leverandører om vi ikke kunne tenke oss å ta inn det og det merket, fordi de mener at vi har det rette konseptet. Vi har hele tiden et ønske om å være det foretrukne alternativet blant leverandørene. Nytt for våren er at vi som én av to butikker i Norge får selge hovedkolleksjonen til Stella McCartney. Det er vi stolte av, fortsetter han. Rett som det er hender det også at kundene selv kommer med tips om ting de har sett i utlandet som kanskje kan være interessant for Retro. Jørgen understreker at det er viktig å være ydmyk i forhold til kundene på dette punktet.
unknown

Uhøytidelig møtested

At kundene trives på Retro er det liten tvil om. Butikken har mange faste kunder, deriblant flere tilreisende som jevnlig tar en tur innom for å piffe opp garderoben. I tillegg til alle varene som frister, tror de ansatte hos Retro at kundene også setter pris på den gode stemningen innenfor dørene. Et tegn på dette er at butikken ofte fungerer som møtested for flere av byens innbyggere, om det så bare er for tittens skyld. – Vi er opptatt av å ha en uhøytidelig og god atmosfære her hos oss. Flere kunder står ofte i telefonen inne i butikken og sier ”vi møtes på Retro”, smiler Jannike. – De som ikke har vært her før tenker kanskje at vi kan være overlegne fordi vi driver med et viss type varesegment, men der er oppgaven vår å bevise at de tar feil. Folkelighet og godt humør er noe vi setter høyt her hos oss, avslutter Jørgen engasjert. Tekst: Ingeborg A. Hjelle Foto: Hege L. Johnsen