Hjem » Stavanger » Kultur & underholdning » Pene damer solgte sardiner

Pene damer solgte sardiner

Vakre kvinner har til alle tider prydet salgsplakater og reklamer for produkter av alle slag. Dermed var det ikke så underlig at hermetikkindustrien i Stavanger også trykte flotte damer på etiketten med mål om å selge mest mulig sardiner på boks.

header Iddis
På IDDIS Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum kan du spille med iddiser, studere de vakre motivene og forstå mer om hvordan den grafiske industrien var tett forbundet med hermetikkindustrien i Stavanger. Foto: Atelier Brueckner, Marcus Sies/MUST.

Ella, ei billedskjønn jente i rød sydvest er en av de mange kvinnemotivene som frontet sardinbokser fra Stavanger. Varemerket «Ella» ble registrert i 1923 og var ett av svært mange. Hermetikkindustrien var en mer dominerende næring i Stavanger fra slutten av 1800-tallet til inn på 1970-tallet enn olje- og gassindustrien har vært for byen de siste ti-årene.

Tøffe og dristige damer

Tusenvis av mennesker jobbet i hermetikkindustrien, blant dem svært mange kvinner – og barn. Arbeidet for kvinnene i hermetikken var slett ikke så glamorøst som bildene av damene på etikettene, iddisene, var framstilt. 
– Kvinnene på etikettene, eller iddisene, var ofte blonde skjønnheter, kledd i bunad. Eller de kunne være litt tøffe, men vakre, som iddisen med «Ella». Noen sto på ski, mens andre til og med var dristigere framstilt enn det som ellers var akseptabelt i for kvinner på den tiden, forteller Lene Amalie Aadahl. 
Hun er kunsthistoriker og jobber ved IDDIS Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum i Gamle Stavanger. IDDIS, det nye museet i tilknytning til det tradisjonsrike Norsk Hermetikkmuseum i Øvre Strandgate, forteller historien til både hermetikkindustrien i Stavanger og den grafiske industrien som vokste opp tett knyttet til veksten i hermetikken.

header Iddis2
«Ella» og «Ingri» skulle med hvert sitt uttrykk selge sardiner og brisling.

Millioner av iddiser

Alle boksene med hermetikk måtte nemlig merkes, og til det trengte man trykte etiketter, altså iddiser, i millioner av eksemplarer. 
– Iddisene har ofte sirlige, nærmest kunstneriske motiver, gjerne i sterke farger. Formålet var å fortelle om boksens faktiske innhold og produsent, som for eksempel «Norwegian sardines, sild in soya bean oil, net. weight 3 ¾ oz. Salt added. A/S Standard Ltd. Stavanger Norway», men de var minst like viktige for å friste folk til å kjøpe akkurat den boksen med sardiner. Og da var de vakre kvinnene ofte et yndet motiv, sier Aadahl. 
På IDDIS Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum fortelles historien om hvordan både iddisene og innholdet i hermetikkboksene skapte arbeidsplasser og satte Stavanger på kartet både som grafisk hovedstad og hermetikkhovedstad, lenge før byen kunne kalle seg olje- eller energi-hovedstad. 
IDDIS Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum, Øvre Strandgate 88. Planlegg et besøk eller utforsk mer på iddismuseum.no.

Tekst: Anja W. Fremo | Foto: Atelier Brueckner, Marcus Sies/MUST

Følg IN magasinet på Facebook