Hjem » Portretter »  Norsk arv og italiensk finesse

Norsk arv og italiensk finesse

Berit Alexandra Standahl har aldri vært noen tilhenger av nordmenns utbredte bruk- og kastmentalitet.

– Det skaper mer stress enn glede, forteller hun, og bestemte seg derfor for å skape det motsatte. Produkter som vil vare og gi mening, som har sin egen identitet og en historie å fortelle. 
Mot slutten av fjoråret kunne hun presentere resultatet. En luksuriøs skjerfkolleksjon kalt «ALEXANDRA STANDAHL – Norwegian Heritage».
Noen måneder senere møter vi gründeren i Oslo, hvor hun bor og jobber. At Berit Alexandra vokste opp på Fosen, en liten halvøy utenfor Trondheim hvor tiden visstnok står stille, er med unntak av dialekten hennes vanskelig å forstå. For det er ingenting ved Berit Alexandra som virker «stille». Hun er energisk, ler ofte og prater som en foss. 
– Fosen er et fantastisk lite sted og jeg drar gjerne tilbake dit. Men for å få til det jeg ville var jeg nødt til å reise hjemmefra – for en stund i alle fall. 
Da hun var nitten begynte hun på en to-årig utdannelse ved Norges kreative Fagskole i Trondheim. Siden ventet økonomi og ledelse i Oslo.
– Jeg måtte få litt økonomisk ballast. Én ting er å skape noe, men å selge det er noe helt annet. Man må for eksempel være bevisst sin egen målgruppe, forteller hun. 
Undertegnede får videre et helt lite foredrag om målgrupper. Jeg visste knapt at det fantes så mye å fortelle om emnet. 
– Målgrupper er kjempespennende, sprudler Berit Alexandra. 
Den altomfattende interessen for mål-grupper henger selvsagt sammen med det vi egentlig skal snakke om; merkevaren og skjerfkolleksjonen ALEXANDRA STANDAHL.
Og det er ikke hvilke som helst slags skjerf. De er ytterst luksuriøse og uttrykker en utsøkt kombinasjon av italiensk finesse og særnorsk arv. 
Skjerfene har håndtegnede motiver fra naturen på Fosen; motiver som også refererer til historien i området. Noen er laget i myk kasjmir, andre i florlett silke. På mer enn én måte minner de om franske Hermés, både med tanke på kvalitet og design.
– Det tror jeg må være verdens beste kompliment, sier Berit Alexandra.

En original idé

Norsk design har de siste årene hatt en kraftig oppsving. Det er mange som prøver seg, men så langt er det bare få som satser på luksussegmentet – og i alle fall ikke skjerf. Hvorfor var det nettopp dette plagget Berit Alexandra ønsket å satse på? 
– Ideen var hele tiden å skape en merkevare innenfor design og jeg var innom mye før jeg bestemte meg. Jeg har aldri hatt noen lidenskap for søm, men har vært mer opptatt av kunst, farger, interiør og foto. Derfor føltes skjerf som et naturlig valg. Det har en enkel form og mulighetene for dekor er nesten uendelige. I tillegg er det et allsidig plagg som kan brukes helt uavhengig av kropp og størrelse. Et skjerf er dessuten så mye mer enn noe man bare vikler rundt halsen bare for å holde varmen. Det kan like gjerne brukes som et smykke. 
– Designer du alle selv?
– Nei, ikke alle. Jeg har fått uvurderlig hjelp av en fantastisk, fransk illustratør. Hun skjønte nøyaktig hvor jeg ville. Og så er det jo en litt artig merge, da. Min bakgrunn ytterst i havgapet og hennes i Paris. 
Berit Alexandra fortsetter å skryte. Nå av sine andre samarbeidspartnere.
– De to fotografene som tok kampanje-bildene mine har ganske enkelt vært strålende. Det var et område jeg ønsket å satse mye på, og det tok litt tid å finne rett person til jobben. Men da jeg fant dem falt alt på plass. De ga meg til og med mer enn jeg spurte om. 
Partnere har hun også i Italia, hvor skjerfene blir laget. At det måtte skje nettopp der var et ufravikelig krav – og det i en tid hvor selv Giorgio Armani produserer kolleksjonene sine i Østen.
– «Made in Italy» er et kvalitetsstempel. Landet har lange tradisjoner innen mote og vet hva de gjør. Jeg har en luksusstrategi og må holde meg til den. Fortjenesten kunne kanskje vært større ved å produsere skjerfene et annet sted, men det får så være. 
Luksus og kvalitet er jo også en måte å tenke bærekraft på. Skjerfene mine er skapt for å vare – helst i generasjoner. En annen fordel er at jeg kjenner hvert eneste ledd i produksjonsrekken – og kan gå god for at alle etiske retningslinjer er fulgt. 
– Har du møtt noen utfordringer underveis?
– Mange. En stund syntes alt å gå på skinner, men så viste det seg at luksussegmentet har sine helt egne spilleregler. Alt tar tid – lang tid. Jeg er en utålmodig person, og kjenner derfor ekstra på frustrasjon og stress når ting ikke går som forventet. Planen var at alt skulle skje innen ett år, men den gang ei. 
Den største utfordringen har likevel vært hvor overraskende ensomt dette er. Det var jeg totalt uforberedt på. Jeg trives egentlig alene, men dette har vært noe annet. En mer dominerende ensomhet om du vil. Å ikke ha noen å sparre med eller diskutere med kan være ganske tungt. 
Å være alene om det meste høres utvilsomt tidkrevende ut. 
– Får du tid til noe annet enn jobb, spør jeg.
– Nei! Men det er ikke noe jeg heller vil enn å gjøre det jeg holder på med nå. Alt surrer i bakhodet kontinuerlig uansett. Noen ganger kan jeg ramle helt ut av samtaler fordi jeg plutselig kommer på noe. Det samme kan skje når jeg pusser tennene om kvelden. Oj! Så får jeg en ny idé. Da er det bare å sette i gang med det samme – selv om det medfører litt nattjobbing. Men det gjør ingenting. Skal jeg nå målet mitt om å bli en av Norges største eksportvarer innen kreativitet er det bare å jobbe på. Man må jo våge å tenke stort.

Internasjonale ambisjoner

Det er noen knappe måneder siden Berit Alexandra presenterte sin første kolleksjon og så langt har det bare vært mulig å bestille skjerfene hennes via forhåndssalg. Men til tross for lang leveringstid er det mange som har meldt sin interesse. Nå håper Berit Alexandra at kundene hennes snart skal slippe å vente så lenge. 
– Det er først nå at jeg begynner aktivt med innsalg – og jobben virkelig starter. Med den målgruppen jeg ønsker å nå nytter det ikke bare å banke på dører i Norge. Jeg må gå internasjonalt. Med én gang! Planen min er å få skjerfene mine inn i det faste sortimentet hos for eksempel Harrods og Selfridges. 
– Er du nervøs?
– Litt vondt i magen, definitivt. Jeg har nok gjort det litt vanskelig for meg selv, og er for så vidt forberedt på å møte et nei. Men redd for å mislykkes er jeg ikke. Så lenge jeg har gjort ting på den måten jeg vil – og kan stå inne for det – er det ok. Jeg er en seig person, sta og værhard, som trives i stormen. Kanskje har jeg gjort noe risikofylt, men jeg ville aldri byttet det ut med en trygg arbeidshverdag. Og så langt, selv om det er litt tidlig, lover ting godt.
– Leker du med tanken om å utvide kolleksjonen? 
– Etter hvert ser jeg for meg å utvide med både vesker og smykker, også da innen luksussegmentet. Klær kommer jeg aldri til å satse på. Jeg er, og vil fortsatt, være en spesialist. Det nytter ikke å være god på alt. 
– Har du noen råd til andre gründersjeler? 
– Oj, oj! 
Så langt har praten gått i ett, men nå tenker Berit Alexandra seg godt om før hun svarer:
– Ha fokus på økonomi og ikke gi slipp på din egen identitet. Start med deg selv. Da er det muligheter for å skape noe unikt. 
Og det er nettopp det Berit Alexandra har gjort. Det har Fosen-jenta all grunn til å være stolt av.
Til høsten vil du finne skjerfkolleksjonen til Alexandra hos Cosmo.Bogart i Trondheim og hos Rolfsen i Stavanger.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Janne Rugland & Kjell Ruben | Styling: Afaf Ali | Hår/Makeup: Jens J. Wiker

Følg IN magasinet på Facebook