- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Stammens koder
- Legendarisk bil – legendarisk klokke
- Nadja Hajatpour Bertelli: Rotekte «Trondhjemspie»
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Martin Schilde - Byplanleggeren
- Chaandra Yoga Wear by Jarebrink Coucheron: Ekte klær for ekte kvinner
- Mia Gjerdrum Helgesen: Kunsten å bevare et øyeblikk
- Øyvind Von Doren Asbjørnsen: Norsk design, sveitsisk kvalitet
- Simen Staalnacke: Inspirert av origami, den blå timen og japansk estetikk
Mia Gjerdrum Helgesen: Kunsten å bevare et øyeblikk
Mia Gjerdrum Helgesen om den direkte forbindelsen mellom sjelen og treverket, veien videre og høstens bokutgivelse.
Vi kan nesten snart kalle det en tradisjon. Denne høsten er det tredje gang jeg er så heldig å få snakke med Mia Gjerdrum Helgesen. Den produktive billedkunstneren, skulptøren og grafikeren stagnerer aldri. Med en utømmelig energi overrasker hun gang på gang. Med nye teknikker, nye uttrykk og i nye fora. Vårt første møte var for flere år siden. Da lot jeg meg begeistre over det ferske samarbeidet hun hadde hatt med designer Tina Steffenak Hermansen. De to hadde laget en kleskolleksjon som nærmest tok pusten fra meg. Det samme gjorde Mias malerier. De rører ved en, på en helt spesiell måte. Mer enn noen annen klarer Mia å formidle kontrasten mellom vårt sarte følelsesliv og de tidvis tøffe kravene vi møter utenfra.
– Dette er fortsatt et tema som opptar meg, men selve uttrykket endrer seg. Det gjør det hele tiden. Livssituasjonen man befinner seg i påvirker det man skaper enten man vil eller ikke, og livet står som kjent ikke stille. Likevel; man skal kunne se at verkene mine er et «Mia-bilde», forteller Mia.
Ny bok – ny utstilling!
Andre gang vi snakket sammen var høsten 2018 og Mia hadde nylig lagt bak seg et inspirerende opphold i New York. Som en av fire norske kunstnere var hun så heldig å få tildelt arbeidsstipend fra Mana Contemporary, og var på såkalt «summer residency» der samme år.
– Det er morsomt at du nevner det, forteller hun på telefon for noen dager siden.
Korona har lagt sin klamme hånd over tilværelsen og denne gang unngår vi å møtes fysisk. I tillegg har Mia svært hektiske dager.
– Faktisk var det under oppholdet mitt i New York, hvor jeg utelukkende kunne konsentrere meg om arbeidet mitt, at jeg fikk fordypet meg enda dypere i den teknikken jeg nå har utviklet. Det begynte med tresnitt, men jeg dro det videre. Istedenfor å speilvende treplaten for så å trykke bildet, begynte jeg å male på selve platen. Risse videre, male og så risse igjen.
Relieffmaleriet er kort forklart en kombinasjon av maleri, treskjæring og relieffarbeid, der kunstneren jobber både i og på platen. I relieffmaleriet møtes også de to viktigste utviklingslinjene i Mias kunstnerskap; motsetningen mellom abstraksjon og figurasjon, samt ønsket om å formidle et eksistensielt drama.
I høst lanseres Mias historie og arbeider i bokform.
– Jeg har jo medvirket i ulike bokprosjekter tidligere, men dette er første gang at en bok handler bare om meg og min kunst. Spørsmålet om bok har vært oppe tidligere, men det har aldri føltes riktig før nå.
Den måtte ha et relevant tema og en interessant tvist, og da kunstkritikeren og forfatteren Lars Elton meldte sin interesse ble det spennende. Det har vært en intens reise for Mia, den siste skulpturen ble for eksempel ferdig bare to dager før fotofristen.
«Udefinerbar eksistens»
Boken presenterer et utvalg av kunsten Mia har laget i den nye hybridteknikken, men er samtidig også et retrospekt over Mias kunstneriske virke. Også skulptur, maleri, grafikk og tegninger er omtalt og gjengitt. I bokens essay forteller Lars Elton historien om en kunstner som har smakt på både utfordringer og suksess. Han forsøker å finne ut hva «udefinerbar eksistens» betyr, samtidig som han forklarer det spesielle ved Mias relieffmalerier.
– Begrepet «udefinerbar eksistens» har vært en ledetråd gjennom hele kunstnerskapet mitt. Men da Lars Elton begynte å pirke litt dypere i hva jeg egentlig mener med det, ble det etter hvert klart at tematikken rommer mer enn det jeg kanskje hadde skjønt selv.
«Udefinerbar eksistens» handler mye om hverdagens kav og tiden som tilsynelatende løper fra oss. Den enkeltes opplevelse av å ikke strekke til og av å leve et liv som kanskje ikke helt harmonerer med den tilværelsen som mange definerer som «det gode livet».
– Dette tror jeg det er mange som kjenner seg igjen i. Hverdagens stress og forventninger er ofte omtalt som en klisjé, men er dog viktig.
Boken og en tilhørende stor separatutstilling lanseres på Soli Brug Galleri den 24. oktober.
– Soli Brug er et fantastisk sted for en utstilling. Galleriet består av flere bygg og de gamle tømmerveggene er som skapt for de nye bildene mine. Tre mot tre føles organisk, på sett og vis. Jeg gleder meg masse og håper at alt går som planlagt. Koronaen utgjør jo et visst usikkerhetsmoment, men vi satser på at det skal gå bra. Jeg har jo jobbet med dette i tre år, og da hadde det jo vært hyggelig og viktig om det ble noe av.
– Føler du at du med denne nye uttrykksformen har «landet» som kunstner?
– Aldri! For meg er det fantastisk å kunne utforske og det kommer jeg til å fortsette med til jeg ikke finnes mer. Dette er snarere bare begynnelsen på noe nytt, avslutter Mia.
Boken lanseres 24. oktober på Forlaget Press (fpress.no/boker). ISBN 978-82-328-0354-5. Boken koster 499,- |
FAKTA Utstilling og ny bok
• Boken, Mia Gjerdrum Helgesen, lanseres 24. oktober på Forlaget Press, se fpress.no/boker. ISBN 978-82-328-0354-5. Boken koster 499,-
• Utstillingen åpner på Soli Brug 24. oktober kl 13. Soli Brug ligger knapt 50 min. syd for Oslo, på grensen mellom Råde og Sarpsborg kommune. Kjør E6, ta avkjøring nr. 9 og følg straks skiltene! Soli Brug, Aagaardveien 177, 1719 Greåker. Se soli-brug.no for mer informasjon
• Mia Gjerdrum Helgesen er en kunstner som har omskapt livets levde øyeblikk til bilder som er elsket av et stort publikum. I den senere tid har hun utviklet relieffmaleriet, en særpreget kombinasjon av maleri, treskjæring og relieffarbeid der kunstneren jobber både i og på flaten. Boken presenterer arbeidene hun har laget i denne nye blandingsteknikken, foruten et bredt utvalg av skulptur, maleri, grafikk og tegninger. Kunstkritiker Lars Elton har skrevet bokens essay.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Vegard Kleven og Mona Nordøy