Hjem » Portretter »  Mangfoldsmisjonæren

Mangfoldsmisjonæren

Ida Collett Belle tok over AKKS Stavanger i en tid da feminisme ble sett på som en uting i musikkbransjen. Ved å utfordre samfunnets usynlige forventninger, har hun bidratt til en betydelig økt rekruttering av kvinner, men også trans- og ikkebinære til musikkfeltet i regionen. 

Ida Collett Belle har drevet AKKS Stavanger siden 2012.

Å nå kvinnene har vært et mål siden oppstart av organisasjonen AKKS i Oslo i 1982. 
– Flere av de mest sentrale kvinnene i bransjen på den tiden hadde sett seg lei av at det nesten ikke var noen kvinner som deltok på festivaler. Derfor startet de dette initiativet, forteller Collet Belle. 
Med blant andre Anne Grete Preus i spissen, ble AKKS etablert på Blitzhuset. I dag har organisasjonen avdelinger i Bergen, Kristiansand, Oslo, Stavanger og Trondheim. Formålet er å tilrettelegge for under-representerte grupper i bransjen gjennom å arrangere kurs, konserter og workshops samt å tilby øvingslokaler og et bredt og spennende nettverk. 
Ida ble daglig leder i AKKS Stavanger i 2012. Ordet feminisme hadde ikke den samme positive klangen i samfunnet da, som det heldigvis har nå. 
– Feminisme ble sett på som en uting. Det var flest menn i 40 årene som gikk på kurs hos AKKS da jeg tok over, forteller hun. 
Til tross for organisasjonens formål, var det få kvinner som meldte sin interesse på den tiden. Ida mener det i stor grad hadde med usynlige forventninger i samfunnet å gjøre. Både andres og kvinnenes egne. 
– Det handlet mye om språk og forventninger. Det var for eksempel mange på den tiden som automatisk antok at ei jente skal synge i et band. Men hvorfor kan ikke hun spille bass? Det er ingenting i veien for at jenter kan gjøre det samme som gutter, sier hun. 
Collett Belle har jobbet systematisk med å utfordre kvinner og andre grupper som har vært lite representert i bransjen. Og hun har ikke gitt seg. Dette har resultert i at mange, kanskje etter flere år, har turt å ta tak i den egentlige musikkdrømmen sin. I dag er det fremdeles mange deltakende mannlige musikere på AKKS initiativ, men Collett Belle har i løpet av de siste syv årene inspirert et langt større mangfold av stemmer.

4th wave feminisme

Hennes arbeid for diversitet har de siste årene vært godt hjulpet av en ny tilnærming til kjønn i musikkbransjen. 
– Vi ser en «4th Wave» feminisme nå. Feminisme har blitt en kul ting igjen. AKKS har også fått en tydeligere visjon og det er i dag mye midler å få fatt i som går på inkludering, forteller hun. 
Collett Belle var forøvrig selv godt skodd for rollen hun skulle fylle da hun tok over ansvaret i AKKS Stavanger, med sin bachelorgrad i kjønnsstudier fra universitetet i Sydney, Australia. Hun har også lang erfaring som artist og var selv inspirert av de mange sterke kvinnestemmene i musikken på 90 tallet, under det som nå refereres til som 3rd wave feminisme.
– Det første bandet vårt «I Scream of Jeannie» var inspirert av Riot Grrrl, forteller hun. 
Riot Grrrl er en feministisk undergrunnsbevegelse som oppstod tidlig på 1990-tallet i Washington D.C. og Pacific Northwest. Det er også betegnelsen på en musikksjanger som har sitt utspring fra indie rock og punk. Collett Belle startet punkbandet sitt sammen med venner i New York da hun var 12 år, med Patti Smiths sønn Jackson Smith blant bandmedlemmene.

Sassy Kraimspri: Punkrock band startet opp av Ida Collett Belle og mannen Rick Belle. Øvrige bandmedlemmer er i dag Linda Pedersen fra Farsund og Thore Pettersen fra Lyngdal. Bandet har turnert Norge-rundt, i USA, Canada, England og Kina. De har sluppet tre album og en rekke EPer og singler ila sine 13 år som band.

Fra Flekkefjord til NY

Collett Belle flyttet til verdensmetropolen sammen med foreldrene sine da hun var 5 år. Født i Flekkefjord og med sine første leveår i skogen utenfor Lyngdal, var overgangen til et liv i storbyen stor. Foreldrene hennes ble ansatt ved Quaker United Nations Office og hun begynte på kvekerskole. 
– Vi er kvekere, men jeg har aldri hatt noen spesielt religiøs oppvekst. Kvekerisme er som en buddhistisk versjon av kristendommen, så den har gitt meg fine verdier, forteller hun. 
At foreldrene jobbet med idealisme, feministiske utfordringer og miljøspørsmål på FN kontoret preget nok også den unge jentas tenkemåte og etter hvert også hennes valg av musikkstil. 
– Bandet spilte punkrock og vi gjorde faktisk mange skikkelig kule og rare låter som jeg liker ennå, forteller hun.

På et tidspunkt vant bandet en innspilling med Cindy Laupers produsent. Produsenten synes imidlertid at det bandet spilte var for sært til å ville ta det videre. 
– Det vil si. Det var ikke pop nok, forteller Collett Belle. 
De unge bandmedlemmene valgte å stå på sitt og ville ikke endre seg i den retningen. Senere i livet har hun tenkt på hvilke dører innspillingen kunne åpnet om de hadde valgt å fire på uttrykket. 
– Samtidig er jeg glad for at vi var tro mot oss selv, sier hun. 
Som 16 åring kom Collett Belle tilbake til Norge. Yngst av 7 søsken, flyttet hun inn hos storesøstera i Oslo og begynte på en internasjonal britisk skole. Hun ble for øvrig ikke helt fortrolig med livet i hovedstaden og ville bort derfra allerede etter et halvt år. Foreldrene valgte på samme tid å si opp jobbene i New York og flyttet hjem til Lyngdal. Selv så Collett Belle mot Australia og reiste kort tid etter for å gå på en kvekerskole på Tasmania. Etter halvannet år kom hun tilbake til Norge igjen og gjennomførte Ex Phil og Ex Fac ved Universitetet i Oslo. Men også denne gangen ble hovedstatsoppholdet kortvarig. Snart gikk turen tilbake til Australia. Denne gang til Sydney og mellomfag i «gender studies».

Ida spiller i band med ektemannen Richard Belle på lead gitar, Lina Pedersen på bass samt Thore Pettersen på trommer.

Sassy Kraimspri

I Sydney startet Collett Belle et nytt band. Og hun ble forelsket. Noe som gjorde at hun forlenget oppholdet sitt så lenge visumet gjorde det mulig. Når det ikke gikk å få fornyet det mer, inviterte hun kjæresten Richard Belle med til Norge. I 2006 ble han innlemmet i bandet, som i dag heter Sassy Kraimspri. 
Ved siden av jobb i et vikarbyrå i Oslo var det låtskriving og øving med bandet som fylte dagene, men da moren til Ida ble syk i 2009 valgte hun og Richard å flytte hjem til Lyngdal. Her var det lite jobb å finne, noe som ga Collett Belle mye tid til musikken. Hun brukte den ekstra tiden til å kurse seg selv via tiltak hos STAR i Stavanger og SØRF i Kristiansand. Hun lærte seg også effektiv egenpromotering via Internett. 
– Hvis du vil kan du som produsent og artist få til mye selv på nettet. Både promotering og booking av konserter, forteller Collett Belle. 
Den iherdige innsatsen endte med innspilling, EP utgivelse og turneer både i Kina og i England. 
 Ida øver mye med bandet og har for tiden flere låter under utvikling. Turnelivet har hun tatt en liten pause fra. 
– Det er intenst og akkurat nå vil jeg bare kose meg med å være i band. Vi skal skrive et nytt album og jobber med å bygge det ut, forteller hun 
Albumet kommer ut neste år og da er det ut på veien igjen.

Muligheter for alle

Det er initiativene i AKKS som er Idas hovedprioritet. Initiativene er mange og utvides stadig. Stavangerkontoret koordinerer i dag øvingslokaler på Metropolis samt på nye Tou Lyd. Videre tilbyr organisasjonen kurs i klassiske bandinstrumenter, produsentkurs, låtskrivingskurs, DJ kurs med mer. 
– Vi er lydhøre for ønsker om andre typer kurs, så det er bare å ta kontakt. AKKS er her for å tilrettelegge, sier hun 
AKKS Stavanger organiserer også kurs i konsertarrangering gjennom tiltaket UFLAKKS. De har organisert utsolgte konserter med Unge Ferrari og indie rockere som Hvitmalt Gjerde. 
– Det er en ungdomsgruppe som består av 17 ungdommer i alderen 16 - 25 år. Målet er å utvide konserttilbudet for ungdom under 18 år, samt å gi våre medlemmer reel opplæring i alle aspekter av hvordan man arrangerer konserter. Dette gjør vi ved å holde konserter med profesjonelle artister der ungdom fungerer som både booking agenter, promotører, arrangører og publikum, forteller hun 
I tillegg deltar ungdom fra Stavanger på AKKS sine musikkleir LOUD - som avholdes hver vinter- og høstferie rundt omkring i de fleste AKKS avdelinger i landet. Gjennom en uke fylt med låtskriving, bandøvelser, konserter og nye vennskap, jobbes det for å skape selvtillit, samhold og musikkinteresse. Leiren passer både for deltakere som har spilt før, og de som har lyst å prøve seg på noe helt nytt. Den bygger på AKKS sine kjernemål, ved aktiv bruk av «normkritisk» pedagogikk, og er åpen for jenter, trans og ikke-binære deltakere. På sommeren er det også mulig å delta på LOUD sommerleir i Fredrikstad. 
Nå ønsker Collett Belle å utvide med LOUD for voksne. 
– Det eksisterer dessverre en aldersdiskriminering i bransjen. Utløpsdatoen for musikere synes å være helt nede i 30 år om en ikke har «breaket». Slik kan vi ikke ha det, sier hun. 
Collett Belle ser ingenting i veien for at en skal kunne være et talent også i voksen alder og det er aldri for sent å ta tak i det. Nok en gang åpner Ida for en underrepresentert gruppe. Musikkbransjen skal ikke ha begrensninger på hvem som kan lykkes og bestemme når det skjer. Mulighetene skal være der for alle. I alle aldre. Det har Ida tenkt å legge til rette for. 

FAKTA: AKKS

• AKKS Stavanger er regionens idealistiske musikk-organisasjon med fokus på rekruttering av kvinner, trans- og ikkebinære til musikkfeltet gjennom å tilby kurs, øvingslokaler, arrangere konserter og workshops, og tilby et bredt og spennende nettverk i øvrige musikknorge. AKKS Stavanger er en av fem avdelinger under AKKS Norge, og holder til på ungdommens kulturhus, Metropolis, midt i hjertet av Stavanger. De driver 2 øvings- og kurslokaler, og tok fra 1. april i år over bookingen av drop-in øving på nye Tou Lyd.  
• AKKS Norge ble startet på Blitz i Oslo i 1982 for å gi kvinner mulighet til å lære å spille musikk, og lære å spille sammen. I dag har organisasjonen avdelinger i Bergen, Kristiansand, Oslo, Stavanger og Trondheim og driver kursvirksomhet innen rytmisk musikk. Det jobbes nå også med å etablere et kontor i Nord-Norge. AKKS Norge er en idealistisk musikkorganisasjon som arbeider for en bedre balanse i norsk musikkliv. Deres formål er «å rekruttere, motivere og synliggjøre kvinner i alle ledd av musikklivet». AKKS´ hovedfokus er jenter, men de backer alle som vil prøve seg innen musikk, enten det er bak piano, mikrofonen, gitaren eller miksepulten – uansett kjønn, alder, religion og hudfarge. AKKS er for deg som engasjerer seg i likestilling, i likeverd, i musikk, i konsertarrangering, i frivillighet. 

Tekst: Ingunn Myklevoll Sjøen | Foto: Ingunn Myklevoll Sjøen & Privat 
 

Følg IN magasinet på Facebook