- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Stammens koder
- Legendarisk bil – legendarisk klokke
- Nadja Hajatpour Bertelli: Rotekte «Trondhjemspie»
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Martin Schilde - Byplanleggeren
- Chaandra Yoga Wear by Jarebrink Coucheron: Ekte klær for ekte kvinner
- Mia Gjerdrum Helgesen: Kunsten å bevare et øyeblikk
- Øyvind Von Doren Asbjørnsen: Norsk design, sveitsisk kvalitet
- Simen Staalnacke: Inspirert av origami, den blå timen og japansk estetikk
Legendarisk bil – legendarisk klokke
Sent i oktober kunne en spent og stolt Øyvind Von Doren Asbjørnsen endelig presentere sin siste nyvinning – sportsklokken Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf. Inspirert av Kjell Aukrusts legendariske farkost med samme navn, men med moderne mekanikk og et oppgradert design.
Øyvind Von Doren Asbjørnsen er stolt av å endelig ha fått lansert sin siste nyvinning – sportsklokken Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf. |
– Modellen er vårt mest ambisiøse prosjekt så langt. Det har vært en tidkrevende, komplisert men også morsom prosess, forteller Øyvind.
Etter en titt på klokken blir det fort åpenbart at arbeidet ikke har vært forgjeves. Resultatet er et mesterstykke med løsninger aldri tidligere sett i et armbåndsur. Øyvinds inderlige, nesten nerdete forhold til klokker startet dagen da han fylte 12 år.
– Gaven fra min bestefar var et eksklusivt sveitsisk ur som han selv hadde fått til sin 70-års dag. Jeg var jo fremdeles et barn, og innså kanskje ikke helt hva den var verdt, men jeg kjente likevel på at dette var noe helt spesielt. Klokken var ikke bare kul, den representerte også en tilhørighet på tvers av generasjonene.
At Øyvind senere skulle satse fullt og helt på egen klokkeproduksjon var likevel ikke gitt. Han har hatt en suksessrik karriere både som forlegger og filmprodusent. Han har laget utallige programmer og reklamefilmer for fjernsyn, men er trolig mest kjent for filmene «The Prince of Chess» og «Magnus» om den norske sjakklegenden Magnus Carlsen. Å fortsette i samme spor ville være både enkelt og fristende. Men så var det disse klokkene da.
– Det å designe armbåndsur hadde vært en drøm lenge og i 2016 bestemte jeg meg for at det var på tide å realisere den. Litt takket være inntektene fra Magnus var det også mulig. Dermed ble det «all in». Når en tenker etter ligger faktisk ikke film, bøker og produktdesign så fjernt fra hverandre som man først skulle tro. Det handler om evnen til å formidle en god historie. Dette er også innfallsvinkelen min når det gjelder klokker. Å fortelle en historie gjennom et fysisk objekt er både fascinerende og tilfredsstillende, forteller Øyvind.
Tøff bransje med internasjonale konkurrenter
– Det var med skrekkblandet fryd at jeg startet. Vi sloss jo mot milliardkonsern! Det har vært noen tøffe år, beinhard jobbing og tidvis har det vært forlokkende å gi opp. Men det er jeg ikke typen til. Har jeg satt meg et mål så gjennomfører jeg. Derfor er jeg både glad og stolt over at Von Doren ser ut til å klare seg fint. Det har seg heldigvis slik at klokkeentusiaster ofte er individualister. De ønsker seg noe litt egenartet, av høy kvalitet, og det er ikke nødvendigvis en Rolex. En klokke kan nemlig si mye om hvem du er som person.
Selv om Von Doren er en liten aktør i verdenssammenheng er interessen for merkevaren økende. De har en rekke forhandlere, ikke bare i Norge, men også i USA, Japan, Bangkok, Tyskland, Tsjekkia og Benelux-landene.
– Samtidig er det lille utstillingsvinduet vi har i form av konseptbutikken i Oslo viktig for oss. Jeg tilbringer selv en god del tid der. Det er hyggelig å møte kunder og jeg liker å være tett på alle sider av produksjonen. Fra design til fysisk salg. Nettopp fordi vi er så små må vi ganske enkelt være best på kundeservice. Vi er avhengige av å ha et godt renommé og strekker oss langt.
Lenge var Von Doren mest kjent for dressklokkene sine. De ulike modellene kjennetegnes av enkle, men likevel sofistikerte linjer. Ikke nødvendigvis trendy, men likevel med en klar og gjennomført design. Norske i uttrykket, men «Swiss Made». Modellen URÆD markerte et skifte i så måte. Ikke med tanke på kvalitet, som er et ufravikelig krav, men på selve utformingen. URÆD var en mer robust klokke. Det er en grunn til at vi snakker om modellen i fortid. Til tross for at den ble presentert midt i pandemien ble den en umiddelbar suksess og alle er nå solgt.
– Det blir ikke flere. Planen var at klokken skulle bli et samlerobjekt og sånn er det blitt. Vil man skaffe seg en URÆD nå er det via auksjoner eller samlerfora.
Bilen som inspirerte Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf. © Aukruststiftelsen. |
Arven etter Aukrust
I høst ble det åpenbart at Øyvind Von Doren Asbjørnsen har gjort alt annet enn å hvile på laurbærene.
– Hvordan i all verden kom du på at du skulle designe en klokke inspirert av Aukrust sin racerbil?
– Som liten var jeg glad i å tegne og hjemme hadde vi flere bøker av Kjell Aukrust. I tillegg var jeg bilgal og da filmen kom ble jeg frelst. Sindige Reodor Felgen hadde laget en makeløs racingbil og rundt ham oppsto et helt fantastisk univers. Alt dette gjorde et dypt inntrykk på meg. Jeg har aldri glemt det, helt enkelt. For noen år siden kom jeg i kontakt med Lars Aukrust, Kjell sin nevø og leder for Aukrust-stiftelsen, og han tente også på ideen om å designe en klokke inspirert av onkelens bil. Lars er selv klokkesamler, vet du, smiler Øyvind.
Koblingen mellom bilsport og klokker er da heller ikke noe nytt. Kronografer, eller stoppeklokker, er uløselig knyttet til bilsport. Mange berømte bilmerker har også samarbeidet med like berømte klokkemerker. Historien forteller også at den svenske legenden Christian von Koenigsegg i sin tid bestemte seg for å bli bildesigner etter å ha latt seg begeistre av filmen Flåklypa Grand Prix.
– Vi har forsøkt å vise ærbødighet for arven til Aukrust og samtidig peke fremover med designelement hentet fra bilen, samt innovative løsninger av helt nyskapende art.
Klokken har en mekanisk kronograf med automatisk opptrekk, en liten sekundviser utformet som radar og en stor sekundviser med dioptersikte. Urverket er sveitsisk La Joux-Perret L112 beskyttet av en kasse i børstet og polert rustfritt stål. Trykknappene som starter og stoppe kronografen er utformet som eksospotter. Viserne og skivekanten er håndmalt med sveitsisk Super-Luminova BGW9 som lyser i mørket. Klokken kommer dessuten i to ulike typer; sort eller brun og leveres på en racing-skinnreim av høy kvalitet. Boksen er på sin side laget i eik. Totalt har klokken en begrenset produksjon på 577 utgaver, så det kan lønne seg å være rask.
– Til tross for en tidkrevende og komplisert prosess med mange aktører er resultatet blitt akkurat slik jeg ønsket og håpet på. Drømmen er at Von Doren Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf blir et nytt samlerobjekt, både for denne generasjonen og den neste, avslutter Øyvind.
Fakta Von Doren
• Aktuell med: Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf
• Hvor: Har forhandlere i byer over hele landet, i tillegg til sin egen Brand Store på Frogner i Oslo.
• Finn nærmeste forhandler: vondoren.no/forhandler
• Web: vondoren.no
• Facebook: @VonDorenWatches
• Instagram: @von_doren
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Von Doren