Hjem » Portretter »  Katrine Lilleland: Portåpneren

Katrine Lilleland: Portåpneren

Å skape gode rom for folk har alltid vært Katrine Lillelands drivkraft. Festivalsjefen for Stavanger Kammermusikkfestival omfavner byens mangfold og har øye for fruktbare samarbeid.

Noen få enslige sjeler nyter en sen hellig-dagsfrokost hos Jakobs Brød. Det viser seg at den danske økologiske bakeren i Kvitsøygata har åpent også på røde dager. Klassiske toner strømmer ut av anlegget, når meldingen fra festivalsjef for Kammermusikkfestivalen Katrine Lilleland plinger inn. Hun er litt sent ute. Få minutter etterpå kommer hun hastende inn med et stort smil om munnen.
– Du ser jeg ble litt forsinket. Guttene sover fremdeles hjemme hos meg, forteller hun.
Katrine er mamma til Leon Lykke (16) og Orlando Mio (13) som hun har sammen med far og ektemann Stian Robberstad. Familien bor på Storhaug, sammen med to katter. 
– Jeg er ekstremt glad i dyr og har alltid hatt katter, forteller hun. 
Nå har familien også en aksje i naboens hundevalp.

Tou

Kaffen og dagens første måltid insisterer hun på å få betale selv. Jakobs Brød er en av sponsorene til Stavanger kammermusikkfestival og det er tydelig at Katrine føler seg hjemme i det lille koselige kafelokalet med tilhørende bakeri. Like over gata ligger kulturhuset Tou, et av Katrines tidligere arbeidssteder. De høyreiste bryggeribygningene vekker mange gode minner, men også en sår historie.
– Tou har betydd utrolig mye for meg og var som et andre hjem for ungene våre i oppveksten, forteller hun. 
Både Katrine og mannen Stian jobbet på Tou i flere år og arbeidet de gjorde der ble raskt en livsstil. Det var etter et år som prosjektrådgiver i Stavanger 2008 at Katrine fikk jobb som arrangementskoordinator på Tou. Å jobbe med kulturhovedstadsåret og etter filosofien «Open Port» hadde vært både utfordrende, lærerikt og spennende, men da året var omme stod hun brått uten jobb. Katrine var imidlertid klar på hva hun ønsket å gjøre deretter. 
– Jeg ville jobbe på Tou, forteller hun
Drømmejobben ga lange arbeidsdager og mange spennende muligheter. Hun fikk raskt også mer ansvar enn hun hadde sett for seg. Etter bare 6 måneder i jobben, sluttet husets mangeårige kunstneriske leder og Katrine overtok midlertidig ansvaret for programmeringen. Det endte hun med å ha i 6 år. 
– Det var veldig lærerikt, men dette var ikke en oppgave jeg i utgangspunktet skulle eller ønsket å ha, forteller hun. 
Katrine var derfor glad, da styret besluttet å ansette en ny kunstnerisk leder. Nyansettelsen skulle imidlertid vise seg å ikke fungere. Prosessen rundt denne exiten førte til en del avisskriverier og en splittelse i kunstmiljøet i byen. En konflikt hvor hun, uten å selv forstå hvorfor, ble trukket inn. 
– Det var tøft. Jeg følte meg nærmest presset ut av huset på grunn av denne konflikten og fant ut at det var best for meg å gå videre, sier hun.
Flere av prosjektene Katrine var med på å initiere lever forøvrig videre den dag i dag. 
– Jeg var med å starte opp Alt for Barna og søndagsmarkedet, forteller hun. 
Det var viktig for Katrine å bidra til å «åpne opp» huset. Å gjøre det mer tilgjengelig for byen og nærmiljøet. 
– Å skape gode rom for folk har vært gjeldende i alt jeg har gjort, forteller hun.

Dansedrøm

Den opprinnelige drømmen til Katrine var å bli profesjonell danser. Etter å ha trent moderne dans i en årrekke forsøkte hun iherdig å komme inn på de rette skolene. 
– Men jeg var ikke god nok, sier hun.
Dansekunnskapen tok hun med seg videre inn i arbeidslivet og hun har tidvis undervist i dans. 
– Da jeg jobbet som fritidsklubbleder Sola kommune, hadde jeg fokus på dans for en gruppe jenter med utfordringer, forteller hun.
Katrine driver ikke lenger med dans, men underviser fremdeles ungdommer. Nå hos Jivamukti Yoga i Stavanger. 
– Yoga er en veldig stor del av livet mitt og jeg underviser tenåringer i ungdomsskolealder en dag i uka, forteller hun. 
Hun har også familieklasser. Selv har hun drevet aktivt med yoga de siste 10 årene. 
– Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært uten yogaen. Yogaen er min frisone. Et sted jeg kan logge av fra hodet og kroppen, forteller hun.

Storhaug Productions

Det er lett å forstå at Katrines egen yogapraksis både er nødvendig og effektfull, med tanke på det høye aktivitets- og effektivitetsnivået hun holder i hverdagen. I tillegg til å jobbe fulltid som festivalsjef for Stavanger kammermusikkfestival, er hun styreleder både i AKKS og i Storhaug frivilligsentral. I tillegg står hun på lista til Miljøpartiet de grønne.
– Det finnes jo ingen viktigere sak i dag enn å sikre kommende generasjoners fremtid, sier hun.
Når det trengs jobber Katrine også for produksjonsselskapet Storhaug Productions som i dag drives av ektemannen.
– Jeg og Stian startet selskapet da vi stod på en flyplass i Amsterdam og skulle på vinsmakingstur sammen med skuespiller Gard Bjørnstjerne Eidsvold. Vi pratet om det og fant ut av vi bare skulle registrere oss i Brønnøysund der og da, forteller hun. 
Året var 2016 og Katrine hadde akkurat forlatt jobben i Tou. Selskapet skulle tilby programmeringstjenester for festivaler og kulturarrangementer. I dag har selskapet også sin egen podcast. Da Storhaug Productions ble etablert var Katrine allerede i samtaler med styrelederen for Stavanger Kammermusikkfestival og ble kort tid etter tilbudt en 50% stilling som daglig leder. Da stillingen etterhvert ble utvidet til 100% og tittelen endret til Festivalsjef.

Kammermusikk for alle

Katrine har stor respekt for rollen hun har fått som sjef for Kammermusikkfestivalen.
– Kammermusikkfestivalen er fantastisk. Vi gjør en viktig jobb. Å opprettholde den klassiske musikken er å ta vare på kulturarven vår, forteller hun. 
Festivalen presenterer også samtidsmusikk og også i denne rollen er Katrine opptatt av tilgjengeliggjøring innholdet for flest mulig. 
– Vi skal ta vare på det høytidelige i denne musikken og tilby de tradisjonelle arenaene, men vi skal også utvikle festivalen videre slik at den stadig møter nye publikum, sier hun. 
For å oppnå dette har hun fokus på å tilknytte seg ulike samarbeidspartnere.
– I år skal vi blant annet ha et samarbeid med Kunsthall Stavanger og en pubrunde i Østervåg & Fargegaten. Vi har også to spesiallagde forestillinger for barn, hvorav den ene er i samarbeid med Regional arena for samtidsdans. I tillegg er det de arrangeres en egen yogakonsert under festivalen, forteller hun. 
Katrine er veldig opptatt av samarbeid og har bevisst jobbet for å øke festivalens samarbeidspartnere siden sin oppstart. Når Stavanger Kammermusikkfestival nå avholdes, er det 29. gangen den gjennomføres. Katrine er stolt over alt publikum har å se frem til.
– Vi får besøk av 30 musikere fra hele verden i tillegg til 40 norske musikere, sier hun. 
Festivalen kommer til å ha konserter i Stavanger domkirke, på Skur 2, i Sola Ruinkirke og på Utstein kloster seks dager til ende. Men Katrines sans for samarbeid sikrer kammermusikken en tilstedeværelse også langt utover høsten. 
– Vi har inngått samarbeid med Kapittelfestivalen og Screen City Biennialen, avslutter hun. 

Fakta
• Stavanger kammermusikkfestival arrangeres fra 6. til 11. august.
• Du kan lese mer om festivalen og årets program på www.kammermusikkfestivalen.no

Tekst & foto: Ingunn Myklevoll Sjøen
 

Følg IN magasinet på Facebook