Hjem » Portretter » Forretningskvinne, designer & mamma

Forretningskvinne, designer & mamma

I fjor høst åpnet det svenske livsstilmerket Edblad sin første konseptbutikk i Oslo. Ikke en dag for tidlig, skulle det vise seg, for dette var åpenbart noe vi nordmenn hadde ventet på lenge. Folk har bokstavelig talt strømmet til.

Header Edblad

– Det har gått jättebra, forteller grunnlegger og designer Cathrine Edblad til IN magasinet.
Da partnerne Cathrine og Hans Edblad startet for ti år siden var firmaet et annet enn i dag.
– Vi begynte som et bitte lite hjemmeforetak på en øy nord i Stockholms skjærgård. Beslutninger ble tatt rundt kjøkkenbordet og vi gjorde alt selv; designet interiørartikler, laget produktfoto og annonser, pakket varer og sto i butikk. Slitsomt, men likevel en erfaring jeg aldri ville vært foruten. Det vi fikk inn av kapital reinvesterte vi i bedriften og slik kunne vi vokse på en organisk måte. Mest kjent ble smykkene våre. Først solgte vi dem bare i egen butikk, men etter at jeg tok dem med meg på en messe til Stockholm skjønte jeg at vi hadde truffet en nerve. Kvinnesmykker i rustfritt stål var noe helt nytt og kolleksjonen ble en stor suksess. 
Siden da har Edblad vokst i rekordfart. I dag er de et globalt merke med en solid portefølje; fra smykker og klær; interiør og bruksgjenstander.

Header Edblad2

Definerte oppgaver

– I starten var Hans og jeg sammen om alt, men med årene begynte vi å fundere på hva vi syntes var morsomt og hva vi faktisk var best på. Siden delte vi ganske enkelt oppgavene etter den filosofien. Vi har både styrker og svakheter begge to. 
Cathrine er fortsatt i ledelsen og den som ser muligheten i den større delen av foretaket. Hans liker å tenke nytt og i småskala og er i dag derfor engasjert i andre prosjekter. Resten av det kreative arbeidet er et teamwork. Firmaet har en rekke ansatte – på alle plan. 
– Det går ikke lenger å gjøre alt selv. Det er vi blitt for store til. Samtidig er det vanskelig å delegere saker som siden skal bære ditt eget navn. Heldigvis har vi dyktige medarbeidere rundt oss – som vi stoler på. Det å gi mennesker rundt seg ansvar skaper jo også mer engasjement i bedriften.
– Hadde dere forventet en slik suksess?
– Nei, det hadde vi helt ærlig aldri forestilt oss, sier hun. 
Det betyr imidlertid ikke at alt har gått på skinner. Utfordringene har vært mange. 
– Jeg skulle kunne skrive en hel roman om alle de vanskelige og merkelige opplevelsene vi har vært med på. Bare det å produsere i Asia kan være et eventyr; kulturkollisjoner, kraftige valutasvingninger og magesjau. At vi i tillegg har valgt å produsere i krigsherjede områder – fordi vi ganske enkelt tror på forretninger som et fredsskapende arbeid – har heller ikke gjort det enklere for oss.

Header Edblad4

Fra smykker til skohorn

Utfordringer eller ikke, det hersket ingen tvil om at Edblad er kommet for å bli. Det er ikke det minste rart. De ulike kolleksjonene har et tidløst og stilrent uttrykk, mens kvaliteten er gjennomgående høy. Dette er ganske enkelt produkter som passer oss nordboere. 
– Hva er det som selger best?
– Ørepynt står for øyeblikket i en egen særklasse, og da særlig modellene Monaco og Tassos. I tillegg har skohornene våre vært på bestselgerlisten helt siden starten. 
– Er det noen merkbar forskjell på norske og svenske kunder?
– Svenskene forbinder oss først og fremst med smykker, mens i Norge kom vi inn med hele konseptet samtidig. Dermed selger vi av alle produktkategorier på en annen måte hos dere, noe vi er kjempeglade for.

Header Edblad5

En kreativ leder

Til tross for mye lederansvar finner Cathrine stor glede i å skape. Det har hun alltid gjort. Og det å skape kan jo også bety så mye, viser det seg.
– Det er jo det som er selve drivkraften min. Hva man senere skaper er underordnet Jeg kan kjenne meg like kreativ på kjøkkenet som i atelieret – eller i et styremøte for den saks skyld. I min verden er det å bygge et firma også en kreativ affære. 
– Kan du beskrive en typisk dag?
– Det varierer mye, men en fellesnevner er hyppig møtevirksomhet. I dag har jeg for eksempel hatt møte med estetikkgruppen, et logistikkmøte, et ledermøte og et møte med vår operative styregruppe. I morgen skal jeg intervjues for en stor podcast og senere sjekke det nye kontoret vårt i Stockholm. Onsdag er det prøving av neste kleskolleksjon, økonomimøte og IT-konsultasjon. Kvelden avsluttes med en galla i Stadshuset, hvor jeg for to år siden vant prisen som «Årets kvinneliga stjärnskott» under utdelingen av Entrepreneur of the Year. Nå er jeg gjest under samme tilstelning. Torsdag har jeg en hel dag med smykkedesign. I tillegg forsøker jeg å trene så ofte jeg kan, lage mat og stelle i hagen. 
Legger vi til at Cathrine er mor til to små barn, som hun prioriterer høyere enn noe annet, høres hverdagen ganske hektisk ut. 
– Hender det at du ønsker at døgnet hadde flere timer?
– JA! Samtidig har det å bli mor gjort meg sterkere som forretningskvinne. Fremfor alt innser man at vi tross alt bare jobber med materielle ting. Det kan aldri bli viktigere enn barna. De gir perspektiv og er en fantastisk inspirasjon. 
– Hender det du bare har lyst til å lene deg tilbake; hvile på suksessen og la dagene gå sin stille gang?
– Jeg tror ikke man blir et lykkelig menneske av å gli rundt uten å gjøre noen nytte. Å beherske noe, og det å kunne bidra, er mer verdifullt enn alle pengene i hele verden. Men vi skulle kanskje unne oss litt lengre ferier – og mer tid til barna? 
Cathrine forteller videre at fremtidsplanene er mange. De innebærer så vel design som produktutvikling. I tillegg ønsker hun å gjøre en større forskjell for dem som ikke er så godt stilt som henne selv. Det er på ingen måte substansløse fraser. For fra sin spede begynnelse har Edblad vært opptatt av å skape en bedre verden. Veldedighet er viktig for dem. 
– Hvert år velger vi ut to organisasjoner som vi gjerne vil vise litt ekstra oppmerksomhet. Til disse designer vi en smykkeserie der femti kroner av hvert solgte produkt går til organisasjonen. Gjennom årene har disse tilsynelatende små beløpene blitt til millioner av kroner; penger som har bidratt til å gjøre en stor forskjell. Som regel prioriterer vi utsatte barn og miljøspørsmål. Det handler ganske enkelt om fremtiden vår. Om man bare vil, så er alt möjligt! avslutter den sympatiske forretningskvinnen.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Edblad