Et suksessfullt år
I høst har det britiske klesmerket Superdry all grunn til å feire ett års jubileum i Norge. Merket som selger klær og accessories for både menn og kvinner, har fått stor og positiv respons for deres urbane og casual stil.
En reise til Tokyo i 2003 ble inspirasjonen for Superdry, som kombinerer japansk grafikk og vintage americana med britisk skreddertradisjon. Resultatet er urbane plagg med et sterkt merkenavn og stor fokus på detaljer og kvalitet. Kolleksjonen er hovedsakelig rettet mot menn og kvinner i alderen 18 til 35 år, og tilbyr et helhetlig konsept bestående av alt fra jakker, hettegensere, jeans, strikkevarer og t-skjorter. I tillegg har de et stort utvalg innen tilbehør som solbriller, parfyme og neglelakk til sekker, vesker og store bager. Deres tøffe skokolleksjon består av casual sneakers og en eksklusiv premium lærkolleksjon. Merket er blitt kjent for deres høye standarder og holder svært høy kvalitet.
– Superdry står for komfort og kvalitet. Plaggene skal være komfortable og ha en casual look, forteller daglig leder for SDR Norway, Rikke Holmen-Jensen.
Merket er kanskje aller best kjent for sine flotte t-skjorter med tøffe print, hvor printene er håndlagde av egne designere. Superdry har også gjort et bevisst valg om ikke å bruke ekte pels i sine kolleksjoner.
Store internasjonalt
Siden lanseringen har Superdry bare blitt større og større internasjonalt. I England er Superdry det raskest voksende klesmerket med rundt 80 butikker. På verdensbasis finnes Superdry i mer enn 40 land og på nett dekker de over 300 land. I fjor høst åpnet endelig Superdry den første Superdry-butikken på Sandvika Storsenter, etterfulgt av to butikker til. Den ene på Ski Storsenter og den andre på Strømmen Storsenter.
– Vi er veldig fornøyd med mottagelsen merket har fått her i Norge. Nå er det kun ett år siden butikkene åpnet, så vi er langt i fra ferdige med å etablere oss. Vi jobber for å skape den riktige pakken til hver enkelt butikk ettersom kundegruppene kan variere litt. I Sandvika Storsenter har Superdry helt fra starten hatt en svært positiv utvikling samtidig som vi ser at butikkene på Ski og Strømmen Storsenter har tatt seg opp etter en noe treg start, sier daglig leder for SDR Norway.
Målet til SDR Norway er en sunn og fornuftig utrulling av butikker også i andre store byer i Norge i tiden fremover.
Unik og tøff
Som kolleksjonene fra Superdry er også interiøret i butikken gjennomført ned til den minste detalj. Hver butikk er arkitekttegnet og bygget individuelt med en unik og rå stil. Kombinasjonen mellom murstein, metall og treverk gir en røff og hyggelig atmosfære. Høstens kolleksjoner viser at det vil være vel verdt å ta turen innom en av de spennende butikkene.
– I høst er det en del rutete skjorter, såkalte lumberjack skjorter, for både kvinner og menn. Flere av skjortene er tykkere i stoffet enn det vi har sett tidligere, noe som gir dem et mer jakkelignende preg, forklarer Holmen-Jensen.
Røffe og kule boots både med og uten snøring vil være et must denne sesongen. Til skolestart har Superdry mange stilige og fine ryggsekker som er vanntette.
– Denne høst- og vintersesongen kommer vi til å legge mye vekt på gode jakker, spesielt dunjakker. Nå har vi en del tynne og veldig fine dunjakker som passer perfekt til høstværet.
På verdensbasis selger Superdry mest av sine windcheaters-jakker, som er både vindtette og vannavstøtende. En flott investering for kalde og våte dager. Jakkene kommer med og uten fôr, og med og uten hette. Det blir ingen høst uten strikk og Superdry har flere ulike og fine plagg i sin kolleksjon, alt i fra kardigans til gensere. De populære jeansene har fått et nytt design og enda bedre kvalitet. Jeansene er videreutviklet av designere som tidligere har jobbet med store og kjente jeans brands. De unike plaggene til Superdry har gitt merket stor oppmerksomhet, og Superdry har flere internasjonale berømtheter som kunder.
Tekst: Tone Aleksandersen | Foto: Superdry