Hjem » Portretter » EN LEGENDE RUNDER 80

EN LEGENDE RUNDER 80

Olympier, verdensmester, designer og entreprenør. Med en slik merittliste burde alt ligge til rette for en bedagelig pensjonisttilværelse.
Pelle P enkeltbilde

Så ikke med 80-åringen Pelle Petterson.  
– Dukker det opp et morsomt prosjekt er det bare å hoppe i det! Sier han.  
Pelle Petterson ble født i Stockholm, men betrakter seg selv som en ekte «Göteborger». Det er i Göteborg han har bodd nær sagt hele sitt liv.  
Fra Petterson var ganske liten likte han å tegne og utvikle smarte konstruksjoner. Han utdannet seg derfor som designer, og med en bakgrunn som aktiv «kassebilfører» føltes bildesign som et naturlig karrierevalg. 
Da Volvo på slutten av 50-tallet ønsket en italiensk-inspirert sportsbil havnet oppdraget hos anerkjente Pietro Frua i Torino. Han ga jobben til sin svenske praktikant Pelle Petterson og resultatet ble ikonet Volvo P1800 – udødeliggjort via fjernsynsdetektiven Helgenen.  
Havet fristet imidlertid mer enn det italienske innlandet, og Petterson flyttet tilbake til Göteborg. Der kunne han dyrke sin store lidenskap seiling. Petterson ønsket seg ett nytt fartøy, og det ville han lage selv. Dermed var den første av Maxi-båtene født. Videre fulgte flere – for blant andre Monark, Nimbus og Crescent. Ryktene vil ha det til at mer enn 85 000 båter, fra små motorfartøy til store seilbåter, er bygget etter Pettersons tegninger.

Idrett og design

I tillegg til å være designer kan Petterson skryte av å ha vært en av Sveriges mest aktive idrettsseilere. Han har et dusin VM-titler i ulike klasser og to OL-sølv. På 70-tallet var han dessuten ansvarlig for to av Sveriges Americas Cup-satsninger.  
– Å være designer og idrettsmann ligner hverandre. Man vil hele tiden forbedre noe – enten seg selv eller konstruksjonen. Dermed stanser man aldri opp og blir fornøyd, forteller Petterson.  
Om idrettskarrieren er over betyr ikke det at Pelle Petterson har sluttet med fysisk aktivitet. Han er ofte å se i sin Maxi 1300, og når den svenske vinteren gjør seiling umulig hengir Petterson seg til en av sine andre pasjoner; slalåm – både i Alpene og i Sverige.  
Han gjør sitt beste for å leve et vanlig pensjonistliv, men mye energi og mange ideer gjør det nærmest umulig for ham å holde seg i ro. Nye prosjekter møtes med den samme entusiasmen som da han var ung.

Pelle p Header

Kreativ familietradisjon

Og det er også blant den yngre garde at navnet hans nå har fått en ny oppsving. I 2002 startet datteren Cecilia, som er utdannet klesdesigner, selskapet Pelle P. Merket og klærne er inspirert av farens livsstil.  
Sommerkolleksjonen, og da særlig seilerlinjen, er størst. Det faktum at Pelle P. er et autentisk seildesign, tuftet på erfaringen fra en proff utøver, gjør også at det skiller seg markant fra lignende merker. Klærne er spenstig utformet, har god bevegelighet og er fulle av tekniske finesser.  
De samme elementene kjennetegner vinterkolleksjonen, som i disse dager nok er mer aktuell enn førstnevnte. Skisesongen har bare så vidt begynt. 
Linjen er omfattende, og rommer alt fra jakker og bukser til luer og vester. Kvaliteten er god, linjene enkle og rene og fargepaletten rik; fra klassiske toner som sort, hvitt, brunt og grått – til sprekere varianter som oransje, turkis og rosa.

Pelle P 2 enkeltbilde

Omfattende og flott kolleksjon

Det har seg dog slik at mange av oss, til tross for at vi verken er aktive seilere eller alpinister, likevel ønsker klær med et sporty og stylish snitt. Plagg som like gjerne kan brukes på byen som på fjellet. Pelle Ps. leisure-linje er perfekt i så henseende. Myke hoodies, praktiske chinos, skjørt, tights og skalljakker. Noen av klærne, og da særlig genserkolleksjonen, kan brukes hele året.  
Jakkene er i en egen klasse; enten man ønsker en solid parkas eller en snerten dunjakke; med eller uten hette. 
Kvinnekolleksjonen har et utpreget feminint snitt, mens plaggene forbeholdt menn har et røffere uttrykk. Enkelte modeller kan også brukes av begge kjønn. 
Videre finnes et bredt utvalg tilleggsutstyr, som bager, luer, skjerf, caps og badehåndklær – for å nevne noe.  
Pelle P. har allerede rukket å bli en stor hit i vårt naboland, og den første konseptbutikken er allerede på plass i Göteborg. Her i Norge har distribusjonen så langt vært litt rotete. Dette er nå bedre og klærne selges via flere ledende mote- og sportsforretninger.  
Selv om det er Cecilia Petterson som er primus motor bak klesmerket  
Pelle P., har faren en aldri så liten finger med i virksomheten. 
– Jeg hjelper til når det trengs. Men det er ikke sånn at jeg må være på kontoret mellom ni og fem fra mandag til fredag. Jeg må jo rekke å spille litt golf også, sier den spreke jubilanten. 

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Pelle P

 

Følg IN magasinet på Facebook