Hjem » Portretter » Efva Attling: Beauty with a thought

Efva Attling: Beauty with a thought

Sveriges status som en sterk salgsnasjon er ubestridt. Ikke bare har de en velutviklet industri; landet har også lange tradisjoner når det gjelder eksport av vakre klær, skuespillere og modeller.
Moller enkeltbilde

Svensk skjønnhet er blitt et velkjent begrep verden over. Den feirede gullsmeden Efva Attling kaller sine kolleksjoner «Beauty with a Thought». Uttrykket er et symbol på hennes lidenskap for kjærlighet, menneskeverd – og skjønnhet.

En talentfull skjønnhet

Efva Attling ble født i Stockholm den 18. februar 1952, og var bare sju år gammel da hun laget sin første smykkekolleksjon. Talentet var åpenbart, og midt i tenårene hadde hun sikret seg en lærlingeplass hos en av Sveriges mest kjente gullsmeder. Omtrent samtidig ble den langbente skjønnheten oppdaget av en speider for Eileen Ford, og Efva forlot verkstedet til fordel for en mer flakkende tilværelse som modell. De neste årene prydet ansiktet hennes forsider verden over. Fotooppdragene ble kombinert med jevnlige opptredener på catwalken; i Milano, Paris, London og New York. 
Men en karriere som modell har ofte en naturlig slutt, og etter tolv år i bransjen bestemte Efva seg for at det var på tide å gjøre noe annet. Hun forble riktignok i rampelyset. I 1981 startet hun bandet The X-models. Efva komponerte og skrev blant annet singelen «Två av oss», som var en stor hit på 80-tallet. Til sammen ga bandet ut tre album. Parallelt med plateutgivelser og konserter fikk Efva utløp også for andre kreative evner. Hun designet flere kolleksjoner for Levi’s og H&M, samt en egen linje mammaklær kalt «Pretty Pregnant». Efva ble også mor til to sønner.

Tilbake til røttene

På midten av 90-tallet tok livet plutselig en helt ny retning – på flere plan. Musikeren Eva Dahlgren hadde lenge vært en venninne, men i 1996 slo plutselig «lynet ned», som Efva selv har beskrevet det. Siden har den vakre og dyktige duoen vært et par. 
Samtidig bestemte Efva Attling seg for å ta opp igjen gamle kunster. Hun ville skape noe – i sølv, gull og edelstener. 
Efvas signatur er smykker prydet med ord og uttrykk. Dette skaper, ifølge henne selv, en ytterligere dimensjon til hver enkelt gjenstand:
«Det er som da jeg skrev tekster til musikk. Fortsatt ønsker jeg å berøre mennesker med ord. Jeg pryder objektene mine med sterke uttrykk fordi jeg ønsker å gi mennesker et boost. Ord kan åpne for en diskusjon, eller en ny innfallsvinkel. Enkelte uttrykk reflekterer også selve livet. Amor Fati er mitt favorittuttrykk. «Elsk din skjebne». Jeg fant det i en bok av psykoanalytikeren Rollo May og det slo meg at det er slik jeg tenker om tilværelsen. Jeg har fått dette livet og det er opp til meg å gjøre det beste ut av det. Vi kan ikke skylde på andre. Det er opp til deg, det er du som styrer, det er ditt liv».
Ved hjelp av denne livsfilosofien har Efva Attling skapt en merkevare av internasjonalt format. Sitt første utsalg åpnet hun på Söder i Stockholm i 1999. To år senere ble lokalet ved siden av lagt ut for salg. Efva slo til, og kunne snart presentere en lekker, egendesignet forretning. I november 2004 åpnet hun sin første konseptbutikk, på Birger Jarlsgatan, behørig plassert mellom Gucci og Louis Vuitton. 

Moller 2 Header

Kreativ suksess

Efvas smykker ble fort en snakkis blant Stockholms trendelite, og da Madonna første gang viste seg iført sitt «Homo Sapiens»-smykke, var anerkjennelsen og den forestående PR-hypen offisielt i gang. I løpet av årene har Madonna fått godt selskap. En rekke celebre stilikoner er svorne tilhengere av Efva Attlings design; Uma Thurman, Jennifer Aniston, Sarah Jessica Parker, Meryl Streep, Iman, Grace Jones og Sharon Stone – for å nevne noen. Efva har også hatt egne designsamarbeid med blant andre Yoko Ono og Swedish House Mafia.
I dag selger Efva Attling kolleksjonene sine via 200 forhandlere i mer enn ti ulike land. I tillegg driver selskapet Efva Attling totalt seks konseptbutikker; i Stockholm, Gøteborg, Malmø, Helsingfors, Oslo og New York. 
I 2010 ble Efva Attling den første vinneren av Guldknappen i kategorien «Accessories». Prisen deles ut i regi av magasinet Damernas värld, og henger svært høyt. Juryens begrunnelse for å tildele Efva utmerkelsen lød som følger: «En strålende kombinasjon av personlig design og inspirerende tanker om livet er dette multi-talentets signatur. I en svært konkurransepreget bransje, med mange aktører, beviser vinneren sin styrke år etter år. Efva Attlings merke har en sterk identitet og gjenkjennes av alle. Hennes eventyrlige suksess gir oss håndverk med en dypere mening. Ved sin sjels styrke, lidenskap og brennende engasjement, pryder Efva vår hverdag. Efva Attling går direkte inn i svensk fashionhistorie som den første vinneren av Guldknappen 2010 Accessories Award.»

Moller Header

Shape of a Dream

Våren 2013 byr på flere nyheter fra den suksessrike svenskens hånd. To armbånd i seriene Amor Fati og Spine – sistnevnte for herrer – har allerede fått mye omtale i pressen. Det har også to helt nye kolleksjoner: Maui Collection og Shape of a Dream. Mens den første er inspirert av lengselen til varm sand og tropiske blomster, har Shape of a Dream utgangspunkt i Evas sang «Två av oss». I forbindelse med lanseringen av ringen med samme navn fikk hun hjelp av Björn Ulvaeus til å oversette sin gamle tekst til engelsk. Resultatet ble en helt ny tekst, en ny tittel og nå en ny kolleksjon – Shape of a Dream. 
Likevel er det fascinasjonen overfor mennesker som er Efva Attlings fremste inspirasjon. «Jeg er nysgjerrig på alle ulikhetene, men tror at det som knytter oss alle sammen er humor, musikk og kjærlighet. Beauty with a Thought». 


Tekst: Siri Gerrard | Foto: Efva Attling

Følg IN magasinet på Facebook