Hjem » Portretter »  Anja Stang: Fra glossy moteredaktør til greenfluencer

Anja Stang: Fra glossy moteredaktør til greenfluencer

IN magasinet møter Norges første greenfluencer på stappfulle Sentralen i Oslo, hvor gründere og innovatører tilbringer arbeidsdagen skrivende på Mac mens de spiser økologisk krepsehalesuppe. Inkludert meg og Anja – bærekraftens ambassadør som tenkte grønt lenge før det ble trendy.

Selv om Norge er et moderne land med et opplyst samfunn, er det utrolig hva som dukker opp når snøen smelter hvert år. Bilder og filmer deles i sosiale medier, og mediene setter fokus på plast og kollektiv opprydningsdugnad. Stadig flere begynner å tenke grønt. For fem år siden var «bærekraft» et fremmedord – nå er det høystatus.
– Vi får det rett i trynet hvordan vi har oppført oss. Vi ser at plasten ikke forsvinner selv om vi kaster den, og folk har begynt å skjønne alvoret, sier Anja.
Hun står bak Green House by Anja Stang, portalen for alle som ønsker å leve litt grønnere, uten at det skal gå på bekostning av livsstil, estetikk og komfort. Her presenteres designere, gründere og produsenter som streber etter bærekraftig, etisk produksjon.
– Alle monner drar, og vi må ikke legge lista for høyt. Ingen er perfekte og ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Med Green House vil jeg inspirere så mange som mulig til å ta grønnere valg, og vise at de ikke trenger å «ofre» noe for å gjøre det, presiserer Anja.
Hun er utdannet tekstforfatter og har master i motejournalistikk fra Central Saint Martin’s College i London, har vært moteredaktør i Inside og Stella og var med på å starte PS: Magasin som sjefsredaktør det første året. Veien fra magasinbransjen til greenfluencing har vært en naturlig prosess, men har tatt noen år.
– Miljøengasjementet har jeg hatt med meg gjennom hele karrieren. Jeg har fått lov til å vise grønt engasjement og jevnlig skrevet om etisk mote og dyrevelferd i magasinene jeg har jobbet for.

Kort tid etter lanseringen av Green House leste Anja boken til BI-professor og klimapsykolog Per Espen Stoknes, «Det vi tenker på når vi prøver å ikke tenke på global oppvarming», og fikk bekreftet det hun allerede ante: At folk blir deprimert og paralysert av tabloide overskrifter om klima og miljø, og at gulrot funker bedre enn pisk.
– Forskning viser faktisk at dersom du gjør noe, så vil du føle at det er viktig og ha lyst til å gjøre mer. Men om du ikke gjør noe som helst, vil du heller ikke tro at det spiller noen rolle. «Verden går til helvete uansett», ikke sant? Det er en god og en ond sirkel. Vi skal heller ikke undervurdere at andre klapper oss på skulderen; at de ser at vi er med på å gjøre en forskjell. Det er en god følelse å ha med bærenett i butikken eller gjenbrukbar kaffekopp på kaffebar, men jeg har stor tro på insentiver – at vi også får en ytre belønning for å ta miljøvennlige valg, sier Anja.
Ved siden av jobben som moteansvarlig i Stella, gjesteblogget Anja for Økologisk.no i to år. Engasjementet vokste, og ideen om en helt egen, grønn kanal tok form. Hun tok kontakt med da bloggansvarlig i Aller Media, Ingeborg Heldal, som umiddelbart tente på ideen, og inngikk en avtale med AdLink før Green House var et faktum. Det føltes trygt å ha store aktører i ryggen som trodde på konseptet, og det førte også til mer oppmerksomhet rundt lanseringen. I dag jobber Anja selvstendig med Green House, og jobber med å ta livsstilsuniverset videre – erobre ny, grønn mark. Hun var den første i landet til å kalle seg «greenfluencer», og ser med glede at begrepet sprer seg.
Helt siden oppstarten har Anja ønsket å vise at det kan være en businessmodell å starte noe grønt; at det å «redde verden» ikke trenger å være en hobby ved siden av dagjobben. Men det må være et genuint engasjement i bunnen; det nytter ikke å kaste seg på den grønne bølgen kun fordi det er en trend.

Såkalt greenwashing er et problem, spesielt i skjønnhetsbransjen. Store merkevarer hiver seg på trenden og prøver å fremstå som bærekraftige ved å ikle produktene «en grønn kjole»: Emballasjen kan være av resirkulert papir, kanskje heter produktet noe med «bio», og så tror hjernen vår at vi kjøper et bærekraftig produkt, uten at det er tilfellet.
– Jeg ønsker å hjelpe folk å navigere i jungelen der ute. Alt jeg skriver om trenger ikke å være økologisk sertifisert, men det er «filtrert» og godkjent av meg. Jeg kan gå god for at alle aktørene jeg omtaler gjør noe bra, og ofte er de i en prosess mot et enda mer bærekraftig produkt. Jeg synes det er viktig å også belønne prosessen; å motivere gründerne til å strekke seg stadig lengre.
Særlig når det gjelder unge norske designere, ønsker Anja gjennom Green House å belønne alle skrittene de gjør. Hun berømmer profiler som Aksel Lund Svindal, som hun har intervjuet i Green House i forbindelse med lanseringen av hans bærekraftige klesmerke Greater than A.
– Han er virkelig informert og engasjert, og forteller at det han har lært i prosessen også påvirker hvordan han lever sitt eget liv. Vet du noe så kan du ta valg ut fra det, og du kan ikke «avlære» noe du har lært. Forbrukermakt er viktig, og det er opp til hver enkelt å ta informerte valg, understreker Anja.
Rollen som greenfluencer favner mer enn bare det å skrive. Hun utforsker for tiden nye prosjekter som kan være med på å bygge Green House som merkevare. Det er så mye nytt å skrive om innenfor den grønne sfæren at hun sliter med å få dekket alt som fortjener det. I tillegg går det med tid på å holde foredrag og å delta på seminarer og presselanseringer. Store merkevarer inviterer henne til å veilede dem i hvordan de kan bli mer bærekraftige. Hun merker godt at nisjen er i sterk vekst.
– Nå føler jeg at jeg endelig har landet, og har slettet alt av jobbsøk jeg hadde på Mac’en. Jeg er akkurat der jeg ønsker være i karrieren min nå, og selv om det er økonomisk utfordrende å starte opp noe, er det deilig å merke at det går riktig vei. Jeg har så mange kule samarbeidspartnere, og en god flow, sier Anja, nå på inn- og utpust, klar til å løpe for å rekke båten hjem til Nesodden.

Bilde til venstre: Når vi møter Anja kommer hun rett fra Athen, der hun har deltatt på en internasjonal konferanse med den greske livsstilsmerkevaren COCO-MAT, som i 30 år har laget senger og tilbehør av rene naturmaterialer. De eksklusive og gjennomført bærekraftige produktene er endelig tilgjengelige i Norge. Coco-Mat lager også sykler og elsykler i FST-sertifisert tre med naturgummihjul – og lønner sine ansatte ekstra om de sykler til jobben!
Bilde oppe til høyre: Neste gang du står på Kiwi og skal ha ny tannbørste, velg den i bambus fra The Humble Company. Den er like effektiv som de i plast, men mye mer miljø-vennlig. Tannbørsten finnes med bust i ulike farger, ibarne- og voksenstørrelse.
Bilde nede til høyre: Kjøp færre ting, men av bedre kvalitet, slik at de varer lenge. Just Fashion selger klær og tilbehør fra et nøye utvalgt knippe designere fra hele verden. Butikken, som ligger i Posthallen, er et motsvar til klesbransjens bruk- og kastmentalitet.

Tips til bærekraftige butikker:

SKJØNNHET:
Cleanliving.no
Pureyou.no
Greenspirit.no
Gimle Økologiske Parfymeri (parfymeri.no)

MOTE:
• Se opp for Oslo Unbranded, som prelanserer med kickstarterkampanje 1. juni og lanseres offisielt i august. De tilbyr et knippe skjortemodeller i bærekraftige materialer for menn og kvinner, i klassisk tidløs design med muligheter for personalisering.
• ESP produserer én kolleksjon i året, fra egen fabrikk i på Økern i Oslo. Kun rene naturmaterialer, hovedsakelig ull, med tidløse snitt som varer.
• Studio Eben: vesker i fiskeskinn som er et biprodukt fra matproduksjon. En kuratert, sesongløs kolleksjon som endrer seg organisk med etterspørselen.

Tekst: Elisabeth Gilje | Foto: Elisabeth Gilje og produsentene