Sand – dansk motehus med internasjonal suksess
Dansk motehistorie hadde ikke vært den samme uten Sand. Merket ble grunnlagt av ekteparet Lene og Søren Sand for tretti år siden, og har siden da spredt seg til 32 land på seks ulike kontinenter. Duoen laget først bare dameklær, men i dag omfatter Sand også en svært suksessfull linje for menn.
Foruten en solid linje med klassiske nøkkelplagg, byr høsten på flere spennende nyheter: bukser med tight fit, mønstrede skjorter, dressjakker med detaljer i damask og brokade samt tykke kardigans. |
Sand er inspirert av italiensk skredderkunst. Dette gjenspeiler seg både i en velkjent, smal silhuett og i utsøkte materialer – produsert i Italia. Denne oppriktige kjærligheten til kvalitet er hovedårsak til det solide ryktet Sand har opparbeidet seg både hjemme og i utlandet.
I Nord-Amerika, hvor Sand er representert i 180 ulike butikker, er merket sidestilt med internasjonale størrelser som Paul Smith, Armani og Dolce & Gabbana. Sand er en etablert, velkledd nøkkelspiller som ikke lar seg slite ut – bokstavelig talt.
Godt rykte
Gjennom hele karrieren har Lene og Søren Sand hatt et svært bevisst forhold til markedsføring. Deres evne til å skape blest om sitt eget design har vært unik. Da medlemmene av Duran Duran erklærte seg som dedikerte tilhengere skapte det stor oppmerksomhet. Det samme skjedde da den legendariske fotografen Helmut Newton takket ja til å gjøre kampanjen i 2002.
Under et fashionshow i København forårsaket Sand nærmest hysteriske tilstander. Nedover catwalken spradet tyve internasjonale toppmodeller; fløyet inn spesielt for anledningen.
Første gang Sand deltok under Pitti Uomo i Firenze, en av verdens viktigste motemesser for herredesign, var showrommet gjenskapt som Arne Jacobsens suite nr. 606 på SAS-hotellet i København. Møbler og inventar var fraktet fra Danmark.
Viktig arv
Fra å være et enkelt dansk design er Sand nå et motehus av internasjonalt format. Ifølge Søren Sand var det også ambisjonen fra dag én.
– I motsetning til for eksempel England og Frankrike, som utgjør et enormt marked i seg selv, er Danmark for lite. Man kan ikke basere seg utelukkende på danske kunder. De er for få til at man vil klare å overleve, forteller han i et intervju med Euroman. Samtidig er både han og fruen opptatt av sin danske arv:
– I Danmark har vi dype røtter og lang tradisjon innen design. Dansker er født med estetisk sans.
Hva er det som gjør Sand så unikt?
Noe av årsaken ligger definitivt i ekteparet Sands engasjement. De er dypt involvert i hele produksjonen. Fra de første skissene, til valg av stoff og knapper. I tillegg skal passformen være perfekt. Det er et vitalt krav.
Det er samme er selvsagt god design, som danner selve ryggraden i selskapet.
Camilla Hamre, butikksjef ved Instinct Vestkanten, forteller at Sand er et av Instinct-butikkenes mest populære merker. Årsaken er nærmest åpenbar. Sand har en stilren og eksklusiv finish som passer menn i de fleste aldre. Fremragende kvalitet, en maskulin fargepalett og et tidløst snitt gjør at klærne er like aktuelle sesong etter sesong.
En dress signert Sand vil aldri synes udatert.
FW – 2014/2015.
Høsten og vinterens herrekolleksjon har to ulike hovedtyngder; en moderne del med enkle silhuetter i klassiske farger, samt en del med en mer avant garde – og nesten poetisk look. Sistnevnte preges av vintage-inspirerte stoffer satt i en ny kontekst, og skaper et unikt uttrykk.
Fargene spenner fra sort, dyp blå og mørkebrunt; til hvitt, beige og vinrødt. Stoffene er som alltid av ypperlig kvalitet, og spenner vidt. Kashmir kombinert med ull og bomull, myke jerseymaterialer, tynn og tykk ull, tweed og flanell.
Foruten en solid linje med klassiske nøkkelplagg, byr høsten på flere spennende nyheter: bukser med tight fit, mønstrede skjorter, dressjakker med detaljer i damask og brokade samt tykke kardigans.
– Denne kolleksjonen er utvilsomt en av de beste noensinne, avslutter Camilla Hamre.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Sand & Instinct
Fakta Instinct
Instinct AS startet sin virksomhet i 1956 under navnet Ungdomsklær AS og første butikk ble åpnet i Kong Oscarsgt.31. I 1983 solgte grunnleggeren Johan v.Z.Pedersen firmaet til Arnold Angeltveit som da hadde vært ansatt i firmaet siden 1962. I 2002 var det duket for et «ansiktsløft» i firmaet, nye aksjonærer kom inn og firmaet begynte å planlegge et navneskifte. Det resulterte i at Ungdomsklær ble til Instinct med ny profil og nye fasader. I Bergen finner du Instinct på Xhibition, Sartor Storsenter, Åsane Storsenter og Vestkanten. I tillegg har de også butikker på Os, på Lambertseter Senter i Oslo og på Tasta Senter i Stavanger. I tillegg til Sand finner du også merker som Lacoste, Riccovero, G-Star, Tiger of Sweden, Tommy Hilfiger, Muchachomalo og Peak Performance i butikkene til Instinct.