Hjem » Bergen » Klær & mote » Samme hjemmekos bak ny glamorøs fasade
Samme hjemmekos bak ny glamorøs fasade
Det glimter i gull og glass. Den lekre lysekronen får frem en følelse av luksus og gir et innbydende førsteinntrykk av nyåpnede Claire.dk i Galleriet. Bak den glamorøse fasaden venter velkjent varme og service. Sett deg i sofaen, se deg selv stråle iført vårens nyheter i antikke speil, slå av en prat og la deg inspirere av unikt interiør. Hos Claire er det blitt både hjemmekoselig og herskapelig.
Straks man setter foten innenfor dørstokken finner man ut at forretningen har mer å by på enn en flott fasade.
Vi fortsetter selvsagt å være Claire slik kundene våre kjenner oss i forhold til stil, service og størrelser. Samtidig fortjener våre lojale kunder å bli inspirert når de kommer til oss, forteller butikksjef og landesjef for Claire.dk, Gro Thorsen.
Utstilling til inspirasjon og ettertanke
De mørke trehyllene er byttet ut med glass. En lys atmosfære og god belysning sørger for å gjøre det lille lokalet svært oversiktlig og pent. Fra taket henger en lekker lysekrone. På veggen henger et herskapelig speil. Forretningen skinner i gull, glass og glamour. Disken er spesiallaget og dekket med skinn for å forene det romantiske med det røffe.
Claire.dk er et stort dansk konsern og i tillegg til butikkene, gir firmaet blant annet ut et eget motemagasin, Lifestyle, to ganger årlig hvor store deler av kolleksjonen fra catwalken er representert i bilder.
I Bergen er det damelinjen til Claire som er representert. I tillegg fører firmaet en egen linje for barn, Claire Kids, samt herrelinjen Brubaker. Den nye trendlinjen Hust er en mer casual linje med smale silhuetter tiltenkt et yngre segment. De siste to årene har det også eksistert en egen interiørlinje, Claire Home, spesialrettet mot dekorativ pynt. Fargesortering og bordstabler er ut, og små motiverende utstillinger inn.
Interiørlinjen inngår i vårt nye konsept. For å skape inspirasjon satser Claire på flere mindre sammensatte utstillinger i selve butikken, forklarer butikksjefen.
Hele forretningen skal gjennomsyres av sesongens kleskolleksjon kombinert med inspirerende interiør som lysestaker, lykter, vaser og pyntefat i stål og glass.
Vi ønsker å leve opp til slagordet vårt, som går ut på å inspirere kunden. Gjennom vårt nye konsept kombinert med kjente ansikt skal kunden få lyst til å handle, forteller Gro. Pynteputer, sengesett, baderomstilbehør, lykter og lysestaker plasseres strategisk for å skape en innbydende og inspirerende helhet.
Vil dekke et totalbehov
Målet er å kunne dekke et totalbehov for kundene våre. I forbindelse med de store motemessene produseres det en egen tilbehørslinje to ganger årlig. Finery by Claire lanserer både smykker, belter og vesker. I fremtiden satses det også på skotøy, opplyser butikksjefen.
Til tross for at Gro er både landesjef og opptatt med utvikling av konseptet, tar hun seg tid til den lille butikken i Galleriet, som er hennes hjertebarn. Den spesielle atmosfæren og den intime kontakten med en lojal kundekrets gjør at butikksjefen er innom når hun kan.
Vårt stabile personale gjennom ti år gjør at kundene føler seg gjenkjent og velkommen. Vi har bygget opp en personlig tilknytning som er svært gjensidig, forteller Gro smilende.
Det hender ofte at en og annen stikker innom for å slå av en prat og fortelle at det snart er tid for å gi garderoben et løft.
Nordmenn glad i dansk design
Butikken i Galleriet har eksistert i tolv år og er den tredje som så langt har gått gjennom det spennende oppussingsprosjektet. Claire.dk har egne danske håndverkere som ordner det meste. Claire.dk har allerede rukket å etablere ti egeneide butikker i Norge og er fortsatt i ekspansjon. Dansk design er kommet for å bli. Norge er blitt produsentlandets største marked.
Bare i fjor ble det åpnet fire nye butikker i Norge. Flere er under planlegging, avslører Gro.
Claire.dk kjennetegnes ved sin gode passform og komfortable kvalitet. Klærne er skreddersydd for damer fra rundt tretti og oppover. For lave linninger og for korte topper eksisterer ikke hos Claire.
Kundene våre vet hva de får og vi har brukt samme sjefsdesigner i alle år, forklarer Gro og legger til at designen har fulgt med i tiden og blitt mer trendbasert, med fokus på kundegruppen.
Claire har hele seks kolleksjoner fordelt utover året, med hovedvekt på fire store tilknyttet hver årstid. Hos Claire kommer det jevnlige leveranser, men som regel få av hvert produkt. Man risikerer dermed ikke å komme med samme drakt som naboen.
Romantisk og røft i vår
Vårmoten er allsidig med softe, svale farger, samt gråtoner og metallic blant annet i tilbehør. Klassikerne brun, sort og hvitt fortsetter, i likhet med grafisk print. Videre utover i sesongen lanserer Claire en fargeeksplosjon av lime, turkis og bringebær. Blomsterprint på kjoler og tunika blir blant sesongens must. Også dyreprint i sofistikert utgave, såkalt safaripreget, gjør seg gjeldende denne våren. Lin i alle former og fasonger er klart vårens vinner og antas å bli større enn noensinne. Klassisk enkelhet og naturmaterialer er stikkord. Stilen blir løsere og plaggene kan gjerne være oversized uten å gi et maskulint uttrykk.
60-tallslooken fortsetter, med A-snitt, 3 kvart ermer og pepita-ruter. Smale jeans og tunika forblir en av favorittene utover våren. Overdelene kan gjerne ha små feminine detaljer. Capribuksen har blitt en suksess blant nordmenn og relanseres i en røffere stil med kniplinger og spenner. Utenpå, en anorakk eller en kort jakke.
Tekst: Anette Isabella Bergås
Foto: Birte Svendsen