Hjem » Mat & drikke »  Norsk lokalmat populært

Norsk lokalmat populært

Nordmenn får en stadig større bevissthet rundt den gode norske lokalmaten.

Multer fra Molta på Rolvsøya. Foto: Stian Broch

– Vi har spurt folk hvor de ville reise for å spise den mest karakteristiske lokalmaten i 2015, 2019 og nå i 2021. Og vi ser at folk blir mer og mer bevisst lokalmat og områdene. Men det er noen vinnere i undersøkelsen, røper Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Norstat og Mediacom Insight har gjennomført en spørreundersøkelse for Stiftelsen Norsk Mat både i 2015, 2019 og 2021. Spørsmålet de har stilt har vært det samme:
«Norge er rikt på mattradisjoner. Mens noen retter og tradisjoner kan betegnes som nasjonale, byr landet vårt også på en rekke matretter og tradisjoner som er unike for sin landsdel eller sitt lokalsamfunn. Om du ser bort fra ditt eget hjemfylke, hvilket fylke ville du reist til for å oppleve den mest karakteristiske lokalmaten?»
Resultatene viser at Finnmark er det geografiske området flest vil dra til for å oppleve unik lokalmat.
– Finnmark vinner hver gang! Dette er virkelig det fylket som er på topp i folks bevissthet rundt lokalmat og lokale råvarer, sier Sundqvist.
– Ingen andre områder er i nærheten av en slik lokalmatposisjon hos norske reisende. Troms står for eksempel bom stille; bare 4 % oppfatter det som et karakteristisk lokalmatområde. Nærmest er Sogn og Fjordane (9%), nå i Vestland fylke og Nordland (7%), sier Sundqvist.
– Og det vi ser, er at trenden for Finnmark som attraktivt lokalmatområdet er jevnt stigende siden 2015. Ren natur, en matkultur som har tydelig fokus på lokale råvarer som reinsdyrkjøtt, multer, kongekrabbe og villaks, gjør nok at folk forbinder Finnmark som matregion med noe særegent. Det har vokst fram lokale reiselivsbedrifter som satser på mat, i tillegg til iherdige lokalmatprodusenter der oppe. 

Nina Sundqvist, adm dir Stiftelsen Norsk Mat | Reindsdyr og multer. Foto: Lisa Westgaard

En for godt gjemt hemmelighet?

Men der det er vinnere, er det også noen som kommer litt lengre bak på resultatlistene. 
– Det er et nitid arbeid som gir resultater når folk skal koble lokalmat direkte til de forskjellige fylkene, sier Sundqvist. 
Hun etterlyser flere fylker, som Agder eller Innlandet, som hun så gjerne skulle sette komme høyere opp i undersøkelsen. 

Koronaeffekt?

– Jeg tror folk er blitt mye mer opptatt av lokalmat når de reiser, og at en Koronaeffekt er nettopp det; en bevissthet rundt at Norge har utmerket lokalmat. Jeg håper et år til med ferie i Norge for flere virkelig setter vår unike lokale mat- og drikkekultur på kartet, og at dette fester seg i folks bevissthet. Helst vil jeg ha den vet-ikke prosenten ned under 10 neste gang vi spør, da må hver enkelt region dyrke sin særegenhet og virkelig få fram de lokale smakene, avslutter Sundqvist.

Kilde: Stiftelsen Norsk Mat

Følg IN magasinet på Facebook