- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Motehuset HUGO BOSS
Style: |
I mange år har HUGO BOSS vært synonymt med kvalitet, god passform og lekker design. Særlig har motehusets tradisjonelle herredress fått en enestående stilling i europeisk fashion.
Suksesshistorien HUGO BOSS startet allerede på begynnelsen av 1900-tallet..
Grunnleggeren Hugo Ferdinand BOSS, en av sin tids beste skreddere, trosset elendige økonomiske tider og åpnet sin første butikk i den tyske byen Metzingen i 1923. Stikk i strid med omgivelsenes forventninger viste det seg å være stor etterspørsel etter solide arbeidsklær for menn – som i mange år var HUGO BOSS sitt varemerke. Snart kunne han også åpne sin første fabrikk.
De kommende årene, frem til Hugos død i 1948, fortsatte forretningen å blomstre.
Bedriften skulle bli i familien, med grunnleggerens to sønnesønner – Jochen og Uwe Holy – i sjefsstolene. De to brødrene styrer riktignok firmaet i en helt ny retning. Jochen hadde en velutviklet sans for trender, mens Uwe sørget for en forretningsfilosofi få tidligere hadde vært vitne til. Sammen la de grunnlaget for HUGO BOSS sin fremtidige suksess.
Til da var tysk herredesign nesten uten unntak ensbetydende med tunge og stive materialer – solide og billige klær, helt ribbet for finesse.
Istedenfor å holde seg til dette tradisjonelle mønsteret beveget brødrene Holy seg i stikk motsatt retning. De to produserte dresser av et helt annet kaliber – brune, grønne og blå, laget i materialer av utsøkt italiensk kvalitet. Prisene var også noe høyere enn det som ellers kjennetegnet tysk manufaktur. Grepet skulle vise seg å være en genistrek. Snart hadde Uwe og Jochen Holy utklasset alle sine konkurrenter.
BOSS får legendestatus
Kombinasjonen av edle materialer, innovativ design og dyktig markedsføring, medvirket til at HUGO BOSS snart kunne våge seg ut på nye territorier. I 1976 åpnet de sitt første utsalg i USA. Publikum var først skeptiske, men etter bare noen få år hadde HUGO BOSS befestet sin sterke posisjon også på det amerikanske markedet. Hete navn som Sylvester Stallone og tennisstjernen Bjørn Borg var svorne tilhengere. Det samme var Don Johnson og Phillip Michael Thomas i 80-talls klassikeren «Miami Vice». Med sitt ukonvensjonelle, progressive og litt macho image hadde HUGO BOSS nå fått legendestatus blant motebevisste menn.
Nye banebrytende ideer
I 1993 kunne brødrene Holy trekke seg tilbake med god samvittighet. De overlot sin posisjon til Peter Littman, som klarte å ta firmaet til ytterligere høyder. Littman valgte imidlertid å trekke seg fra videre samarbeid bare fire år senere. Ryktene ville ha det til at han var uenig i selskapets videre strategiske mål.
Werner Baldessarini hadde lang fartstid bak seg, både som designer og styremedlem, da han takket ja til å etterfølge Littmann. Baldessarini gikk løs på oppgaven med dødsforakt. For å komme tettere på kundene økte han utsalgssteder betraktelig, en vellykket manøver som ikke gikk på bekostning av hverken kvalitet eller eksklusivitet. Han så dessuten nytten av å involvere seg med Hollywood. I en rekke blockbustere var skuespillernes garderobe signert HUGO BOSS.
Baldessarini var også mannen bak en av de mest banebrytende ideene i motehusets historie. I 1998 lanserte han den første kolleksjon for kvinner – HUGO woman. De samme prinsippene som i årevis hadde kjennetegnet designen for menn ble nå også tilpasset kvinnen: en sterk look; feminin, men med attityde. Baldessarini fikk dermed en unik posisjon i konsernets historie.
Da han gikk av i 2001 sa han følgende:
– As fashion definers and designers, ours is the task of enriching our social order with creative impulses. We make dreams come true, and enhance reality with elegance and beauty. Design and style lend progress an attractive face, meeting needs that are less tangible but all the more essential.
Siden har hans etterfølger Dr. Bruno Salzer fortsatt i samme ånd.
Style: |
Unik fashionpalette
Kjernedesignet HUGO BOSS består i dag av fire ulike linjer: BOSS Black, BOSS Selection, BOSS Orange, BOSS Green og HUGO. Sammensetningen utgjør en unik fashionpalette, hvor hver linje appellerer til ulike målgrupper.
Mange forbinder gjerne HUGO BOSS med kolleksjonen signert BOSS Black. Linjen har en makeløs dybde, og spenner vidt. Fra dresser og smokinger, til skjorter og gensere med en mykere look. Fargene er nedtonede og nøytrale, linjene rette og enkle. Materialene er behagelige, og omfatter alt fra ull og silke til lin og bomull.
BOSS Selection representerer på sin side noe av det ypperste innen tysk design, og er selve flaggskipet til HUGO BOSS. Hvert eneste plagg oser av luksus. Stoffene holder en svært høy kvalitet og fargene er usedvanlig delikate. Selv noe så tilsynelatende enkelt som et skjerf har en helt særegen, eksklusiv aura.
For kunder med en litt røffere stil er BOSS Orange å anbefale. Linjen er innovativ og trendy, og har en noe yngre appell. Klærne er rike på detaljer, og fargene frekkere enn det som ellers kjennetegner HUGO BOSS.
Hver enkelt linje er også koordinert med sko og tilbehør.
BOSS-kvinnen
Mange av de samme grunnreglene kjenne-tegner de ulike kolleksjonene for kvinner. Disse favner alt fra smarte drakter og lekre bluser – til nette topper, badedrakter og selskapskjoler. Den typiske BOSS Black-kvinnen er gjerne karrierebevisst og individualistisk. Hun vet at et riktig antrekk ubevisst medfører omgivelsenes respekt.
Takket være sitt tidløse og smekre preg vil BOSS Black woman også kunne utgjøre en perfekt grunnstamme i enhver kvinnes garderobe.
«Den lille sorte» er et must, det samme er en klassisk trenchcoat. Og en fotsid aftenkjole vil man kunne bruke i mange år.
Safari møter avantgarde
Vårens kolleksjon for kvinner er inspirert av den tyske luftlegenden Elly Beinhorn, hvis spektakulære bedrifter preget avisoverskriftene i 30-årenes Tyskland. Hun var gjenstand for dyp beundring. Ikke bare for sine mange eventyr, men også for sin streben etter frihet. Med friskt mot brøt hun med en rekke av datidens uskrevne normer. På vingene krysset hun stepper, hav og ørkener, og det er nettopp disse inntrykkene som gjenspeiles i sommerens farger: Beige og kaki, mørk blå og kontraster i sort/hvitt. Materialene består av den fineste silke, ull og bomull.
Looken er elegant og nedtonet. Snittet unikt.
Strategiske detaljer tilfører den klassiske safaristilen en touch av avantgarde. Det samme gjør smokinginspirerte plagg i flortynne stoffer.
En gjenganger er store lommer.
For undertegnede er kolleksjonens absolutte høydepunkt et par sko: En åpenbaring med hæler av pleksiglass og tynt metall.
Come to mama!
Tekst: Siri Gerrard Foto: Hugo Boss