Hjem » Bergen » Klær & mote » Motehuset Chanel

Motehuset Chanel

Forførte en hel verden og satte sitt preg på motebildet med den legendariske Coco Chanels forføreriske og sensuelle eleganse.
Coco Chanel er kvinnen som i over ett århundre har omspunnet seg med myter og fascinert menn og kvinner med sin designfilosofi og dristige livsstil. Hun tilførte verden ”den lille sorte” og Chanel No. 5. Motehuset Chanel er anerkjent for sin stadige fornyelse og det å være før sin tid. Da Gabrielle Chanel med kjælenavnet ”Coco” startet sitt motehus i Paris i 1910, vakte hun straks oppsikt med sin enkle stil. Chanel fremhevet kvinners personlighet, og svarte på kvinners ønske om å kle seg etter sitt eget behov. Hun skapte en motsetning til datidens tunge kvinneklær, og igjennom hele sin karriere stod hun for en gjennomgripende fornyelse av motebildet. Stjernene elsker Chanel, og kvinner som Marilyn Monroe, Katharine Hepburn, Grace Kelly, Nicole Kidman og Vanessa Paradis har lagt sin elsk på Chanels sensuelle kreasjoner. Marilyn Monroe bidro til suksessen med sitt udødelige utsagn: «Alt jeg har på meg i sengen er noen dråper av Chanel No. 5.”
lagerfeld

Fra Gabrielle til ”Coco”

Gabrielle Bonheur Chanel ble født inn i en liten fransk bondefamilie i 1883 i Saumur, Frankrike. Gabrielle ønsket senere å fremstå som en yngre utgave av seg selv, og hevdet at hun ble født ti år senere. Da hennes mor døde etterlot hun seg fire søsken som alle ble forlatt av sin far. Barna ble plassert hos tilfeldige slektninger og Gabrielle fikk plass på et barnehjem drevet av franske nonner, hvor hun ble opplært i søm. Gabrielle var et usedvanlig intelligent barn og hennes improviserte barndom og vanskelighetene hun gjennomgikk i sine tidlige år, ble for henne en drivkraft mot et helt annet levesett. Chanel hentet sin inspirasjon fra det stilrene designet på nonnenes drakter. Kjælenavnet ”Coco” ble gitt henne på ”La Rotonde”, kaféen som stadig ble besøkt av unge, franske soldater og en krets av anerkjente kunstnere som flokket seg til Montparnasse i Paris. Chanel underholdt og tjente til livets opphold som kabaretsangerinne og fremførte sangen “”Ko Ko Ri Ko” . Gabrielles mange beundrere begynte å ropte “Coco” etter henne når de passerte henne på gaten. Coco har betydningen ”lite kjæledyr”. Hun var definitivt sjarmerende, selv om hun nok ikke var en ny Edit Piaf. På ”La Rotonde” møtte hun Etienne Balsan, en velhavende mann som finansierte hennes første forretning i Paris. Hun lærte tidlig å gjøre nytte av sin skjønnhet og sine mannlige bekjentskaper. Balsan tilbød henne et liv som elskerinne, og etter å ha erfart at alt har sin pris takket hun ja og flyttet til den franske rivieraen. De benyttet hans feriested og menget seg med hans aristokratiske venner. Etienne Balsan hadde allerede en gjest, Emilienne d’Alencon. Emilienne hadde et ry på seg som en berømt kurtisane, en oppsiktsvekkende skjønnet som hadde all den innflytelse man kan oppnå med en slik tittel. Som kvinner kom disse to overraskende godt overens. En skulle anta at to kvinner i en slik situasjon ville rivalisere for Balsans oppmerksomhet og hengivenhet. Slik ble det aldri. Derimot beundret de to kvinnene hverandre, mer for sine motsetninger enn for hva de hadde til felles. Noe som med tydelighet kom frem i måten de fremsto på. Emilienne kledde seg luksuriøst og ekstravagant i motsetning til Cocos enkle, nesten gutteaktige bekledning. Så ønsket da også Chanel mer av sitt liv enn bare en karriere som kurtisane. Coco Chanel observerte de hysteriske kvinner hun ble omgitt av, som utslettet seg selv til fordel for sine menn. Chanel konstaterte at det var alltid kvinnen som tapte, og til slutt ble byttet ut mot en yngre modell. Slik ville hun selv absolutt ikke leve sitt liv. Her kledde hun seg i ridebukser, slips, med stråhatt og sporty drakter blant alle de oppstasede kvinnene, og de mest oppegående av disse kvinnene tok interesse i hennes utfordrende stil. Chanel skjønte raskt at her kunne hun gjøre sin egen fortjeneste.

Fra hatter til haute couture

Coco Chanel begynte sin karriere i 1910, da hun åpnet ”Chanel Modes” med sine avantgardistiske hatter. Hun tiltrakk seg umiddelbart en veldig chic kundekrets, og da en kjent fransk skuepillerinne bar hennes design, fikk den foreldreløse fattigjenta sitt gjennombrudd med sine stilrene hatter. Berømtheter i Paris var begeistret over å kunne bære hennes uvanlige hatter, og bare ett år senere kunne hun flytte forretningen til fasjonable Rue Cambon. Hennes omdømme ble permanent stadfestet i 1912 da det anerkjente motemagasinet ”Les Modes» avbildet Chanel med sine egne hatter. Salongen i første etasje var innredet med nyanser i sort og hvitt med enkle gråtoner, slik at salongen sto i stil med hennes design. På toppen av trappen inn til hennes private gemakker kunne hun beskue sine klienter i underetasjen gjennom glass og speilvegger. Slik kunne hun iaktta reaksjonene når modellene steg ned trappene ikledd hennes kreasjoner uten å selv bli sett. Chanel introduserte i 1913 sportsklær for kvinner i sin nye butikk i Deauville. I 1918 utvidet hun butikken i Paris og samtidig sitt utvalg. I tillegg til sommerlig mote skapte hun en kombinasjon av kjoler med kåper, og enkle, ekstravagante aftensantrekk. Av mennene i sitt liv lærte hun å aldri sette kjærligheten over friheten. Coco Chanels design gav bevegelsesfrihet for kvinner, samtidig som de beholdt sin tiltrekningskraft hos menn. Hennes holdning til livet påvirket hennes designfilosofi. Hun vektla først og fremst kvalitet og komfort, samtidig som hun fremhevet kroppsfasongen uten å avkle kvinnekroppen. Chanel vegret seg mot å bli innestengt i silkekjoler og brokader. Hun lengtet mot et aktivt liv. For første gang viste kvinner nakne ankler på gaten i Paris. Kvinner verden over ble inspirert av bruddet med det tradisjonelle. I en alder av 80 år, da hun så tilbake på sitt innholdsrike liv uttalte hun : “ Mote reflekterer alltid tiden du lever i. Mote kan aldri stå alene. Problemet med moten oppsto rundt 1925 da kvinner begynte å arbeide ved kontorer. Med innsnørte korsetter ble det svært vanskelig å arbeide”. Chanel skapte sitt motebilde i tilknytning til de politiske endringene under den andre verdenskrig. Selv aristokratiske kvinner ble tvunget til å arbeide, tenke og forholde seg praktisk til sine omgivelser. Med disse holdningene skapte Coco Chanel sitt verdensomspennende moteimperium med den berømte Chaneldrakten og aftensantrekk med bukser for kvinner. Nå kunne hun oppfylle sine drømmer og innredet sin leilighet med kinesiske foldevegger, krystallkroner og antikke møbler. Villaen hennes på rivieraen minnet mye om stilen hos de amerikanske filmstjernene i Hollywood. Etter at hun ble rik og berømt skapte hun seg en imaginær familiebakgrunn, og forsøkte å skjule sin enkle herkomst. Men det var få som brydde seg med hvor den elegante syersken kom fra da hun hadde erobret moteverden med sin nyskapende design.

Chanel no. 5

Chanel no.5 ble den første parfymen som bar en designers navn, og er viden kjent som Marilyn Monroes favorittparfyme. Da Coco utviklet sin parfymekolleksjon ble hun tilsendt nummererte prøveeksemplarer. Hun valgte nummer 5 og slik fikk hennes legendariske parfyme sitt navn. Chanel mente at en kvinne som ikke bærer parfyme, har ingen fremtid. Den evig aktuelle Chanel No. 5, er fortsatt en av verdens mest solgte parfymer, 85 år etter at den kom på markedet. Stadig like aktuelt er begrepet LBD (little black dress) - den lille sorte – som ble introdusert av Chanel i 1926. Den lille sorte ble hyllet av Franske Vogue som den nye uniformen for den moderne kvinnen.
Marie-H‚lŠne Arnaud_cropped_232x234

Cocos bekjentskaper

Coco ble en berømthet i sin samtid. Hun vanket sammen med størrelser som Stravinsky, Picasso, Louis Armstrong, Marlon Brando, Charlie Chaplin, Le Corbusier og Frank Sinatra og hun innledet heftige romanser med flere av datidens kjente menn. Hun ble ansett som en del av den modernistiske bevegelsen. Cocos bibliotek ble berømt for mange originale manuskripter gitt til henne av datidens åndselite. Den franske kurtisanen var som kvinne pioner på mennenes felt med sin modernistiske filosofi, herreinspirerte bekledning og sin søken mot kostbar enkelhet. Hennes livs store kjærlighet skal ha vært Arthur ”Boy” Chapel, en engelsk, sporty polospiller som døde fra henne i en tragisk bilulykke i 1919. Derimot er det hennes 10 år lange forhold til en av Europas rikeste menn, Hertugen av Westminister, som er mest kjent, selv om det også var andre menn i hennes liv på den tiden. Han hadde to tidligere ekteskap bak seg, men ingen arvinger. Hadde Coco Chanel den gang blitt gravid, hadde hun blitt en selvfølgelig del av den kongelige familie. Forholdet var basert mer på prestisje enn kjærlighet, og falmet sakte hen. På spørsmål om hvorfor hun aldri giftet seg svarte hun: ”Det har vært mange Hertuginner av Westminister. Det er bare en Coco Chanel.” På den franske rivieraen møtte hun selveste Winston Churchill. Chanel begeistret Churchill og han skrev hjem til sin kone i 1927 ; ” Den berømte Coco entret rommet og jeg merket meg henne umiddelbart. En kapabel og imøtekommende kvinne - helt klart den sterkeste personligheten Benny (Hertugen av Westminister) har brynt seg på hittil. Hun jaktet hele dagen, og reiste så inn til Paris etter middag og er i dag engasjert i å tilpasse drakter på sin endeløse rekke av modeller”. Coco og Churchill kom veldig godt overens og det var dette vennskapet hun gjorde et poeng av senere etter forholdet til den tyske offiseren.

Cocos tunge tid

Produsenten Samuel Goldwyn inviterte i 1931 Coco Chanel til Hollywood for å designe klær til sitt stjerneensemble for den nette sum av 3 millioner dollar i året. Hun aksepterte tilbudet, mye pga pengene som den gang var en utrolig sum, i tilegg til muligheten for internasjonal berømmelse. Filmdivanene i Hollywood nektet derimot å bære Chanels kreasjoner. Den enkle elegansen ble for simpel for Hollywoods berømtheter. Tilbake i Paris opplevde Coco Chanel ydmykelsen av å bli utestengt fra sitt eget studio av sine egne streikende arbeidere året 1936. Sommeren før døde hennes elsker, kunstneren Paul Iribe, av et hjerteinfarkt. Chanel følte seg ensom, og da andre verdenskrig brøt ut i 1939, stengte hun salongen, til protester fra New Yorks overklasse og aristokratene i Paris. Coco Chanel ble igjen i Paris under hele andre verdenskrig, selv om andre store moteskapere flyktet. I en kort periode tjenestegjorde hun også som sykesøster. Hennes forhold til en tysk diplomat og offiser i det nazistiske regimet hjalp henne til å beholde sin elskende residens på Ritz Hotel under krigen. Etter at krigen hadde nådd sin slutt levde de 15 år sammen i eksil i Sveits, mens Chanel opplevde forminsket popularitet i hjemlandet.

Chanels comeback på stjernehimmelen

I en tid hvor mange beundret Christian Diors store skjørt og innsnørte midjer, mente Coco Chanel at hans design var upassende for den moderne kvinne som hadde overlevd andre verdenskrig ved å ta en aktiv rolle i samfunnet. Det var nettopp disse holdningene i moteindustrien som pirret Coco Chanel til et comeback i en alder av 71 år. I motsetning til Dior og Saint Laurent som reflekterte deres morsideal, var Chanels motevisninger inspirert av soldater og de menn hun hadde hatt affærer med i sitt liv. De reflekterte de motsetninger hennes liv bestod av i en kombinasjon av maskulinitet og feminitet, styrke og sjarm, enkelhet og luksus, dominans og underkastelse. I 1954 presenterte hun en ny kolleksjon som franske og engelske journalister kalte melankolsk og beskrev som en ren fiasko. Lite visste de at Coco Chanel viste dem selve fremtiden, ikke fortiden. Den amerikanske pressen hyllet derimot hennes tilbakekomst, og Chanel kunne igjen nyte anerkjennelse. Franske og amerikanske berømtheter og velstående kvinner verden over ble igjen kunder hos motehuset Chanel. Hun oppdaterte sitt klassiske uttrykk, og bevarte den klassiske Chaneldrakten. Som den første moteskaperen introduserte hun egne kolleksjoner for vesker, juveler og sko, med økende suksess for hver sesong. Coco Chanel arbeidet med nye kolleksjoner like til sin død i 1971. Hun døde 87 år gammel i sin private residens på Ritz Hotel i Paris hvor hun levde store deler av sitt liv. Suiten bærer i dag hennes berømte navn.

Legenden lever videre

Karl Lagerfeld overtok som sjefsdesigner for Huset Chanel i 1983 for å bringe Chanel tilbake til gamle høyder. Lagerfeld pustet nytt liv i motehuset ved å gi Chanels uttrykk en mer moderne vri, med nettingstrømper, skinnjakker, heftige støvletter til korte, flagrende skjørt og Cocos tradisjonelle kameliabrosje. Den dristige kombinasjonen med gjenkjennelige Chanel-symboler tilførte en ny friskhet til det tradisjonelle og historiske motehuset. Han moderniserte Chanel i Cocos ånd. Og kanskje aner man den samme frekkheten og det eksentriske i Karl Lagerfeld som hos Coco Chanel, da han forårsaket at den kvinnelige redaktøren for Vouge reiste seg og forlot motevisningen i protest. Lagerfelds bruk av strippere på catwalken skapte skandale slik også Chanel gjorde det da hun presenterte for verden sine korte skjørt med nakne ankler. Til og med pressen ble sjokkert da han året etter slapp kolleksjonen han beskrev som “shaped to be raped.” Senere hevdet han seg feilsitert og misforstått. Inspirert av Cocos legendariske comeback så Lagerfeld seg bakover for inspirasjon til nye kreasjoner. Hans design inneholder Chanels signaturer i tweed, farger og gullenker. Lagerfeld gjeninnførte den kjente “CC” logoen, som raskt ble et statussymbol hos det unge og hippe klientellet. I senere kolleksjoner lekte Lagerfeld seg med det faktum at Chanels favoritt-tekstil ble benyttet som undertøy for herrer ved det forrige århundreskiftet, og inkluderte undertøy og T-skjorter for menn. Cocos sans for sport gjenspeiles i Lagerfelds introduksjon av snøbrett og surfebrett med Chanels logo. Pressen ga ham kallenavnet ”Kaiser Karl” etter denne umiddelbare suksessen for Chanel. Fra før har Karl Lagerfeld jobbet med motehus som Fendi og Chloe og har bak seg en eventyrlig karriere før han entret podiet hos Chanel. Han hadde en privilegert oppvekst, med svensk far og tysk mor. Som ung designerspire benyttet han seg ofte av Madame Zereakian, Christian Diors tyrkiske spådame. Madame Z spådde ham stor suksess innen mote og parfyme. Lagerfeld er kjent som multikunstner og er en anerkjent fotograf. Han tar selv bildene til Chanels reklamekampanjer og bemerket seg med fotoserien ”Keiserens nye klær” fra 1998 hvor nakne kjendiser poserte. Gjennom et kunstnerisk samarbeid med Helmut Lang og Madonna har han publisert bøker om kunst, arkitektur og foto. Madonna gjorde seg bemerket med Lagerfelds design under sin ”Re-Invention” turne i 2004. Også den vanlige kvinne kunne vinteren 2004 smykke seg med plagg fra Karl Lagerfeld. Etter bare to dager kunngjorde H&M at de allerede var utsolgt. Han snakker fem språk flytende, og har vakt oppsikt med sine uredde uttalelser. Clauida Schiffer og Stella McCartney har begge fått oppleve hans treffende ironi: “Jeg er ingen tilhenger av standardisert skjønnet, det er ingen skjønnhet uten det forunderlige.” Karl Lagerfeld klarte å videreføre den historiske betydningen Chanel hadde for den moderne kvinnen. Coco Chanel har gjennom sitt legendariske liv betydd så mye for moteverdenen at ”Time Magazine” kåret henne til en av de 100 mest innflytelsesrike personer i det 20. århundre. Stadig forfører kurtisanen fra Paris en hel verden, og Cocos ånd lever videre i dagens moderne kvinne. Tekst: Katrine Sørgård Foto: Chanel