Hjem » Bergen » Klær & mote » Mer enn en butikk
Mer enn en butikk
Bergensere har kunnet besøke Bella Donna i Galleriet helt siden 1988. Forsatt er butikken en av byens mest populære når det gjelder smykker og tilbehør.
Vi har på en måte funnet et eget segment imellom gullsmedene og billigbutikkene. Vi kan tilby høy kvalitet, men har helt siden starten vært opptatt av at det ikke skal koste for mye. I disse økonomiske nedgangstider merker jeg at vi fremstår som et fornuftig alternativ for dem som er på utkikk etter fine ting, uten at det skal gå for mye utover julebudsjettet, sier eier Lene Kristiansen.
Varer med historie
Bella Donna sin største kundegruppe er kvinner. Butikken tilbyr ferske motevarer, men også smykker og pynt som ikke nødvendigvis er preget av sesongens trend. Mangfoldet er en av grunnene til at Bella Donna treffer alle aldersgrupper, og at de har holdt seg populære over så lang tid. En annen årsak er nok servicen man opplever i butikken.
Vi er opptatt av at de ansatte skal kunne vite historien bak tingene de selger. For eksempel at Swarovski-krystall stammer fra Tyrol på 1800-tallet, og at det finnes en helt egen historie bak bruken av den som smykkesten. Det å kunne vite mest mulig om det man selger, og det å kunne formidle kunnskap i jobben sin, tror jeg er givende for de ansatte. Varer får gjennom historikk en egen verdi både for den som selger, og den som kjøper. Vi vil at et besøk hos oss skal være mer enn bare handel, det skal være en opplevelse.
Møteplass
De ansatte hos Bella Donna kan fortelle deg mye om tingene de selger. Visste du for eksempel at hjerteformen ikke bare symboliserer kjærlighet, men også medlidenhet og forståelse? At den norske nasjonalstenen er Thulitt? Kunnskap er en av tingene som gjør Bella Donna til mer enn bare en butikk.
Gjennom årene har vi fått mange betroelser fra kunder. Folk kommer inn fra gaten og forteller om seg selv mens de ser på ting. Det er en relasjon mellom oss og kunden som vi vil ta vare på. Vi tar kunder alvorlig, vi lytter og vi formidler. Jeg liker å se på oss selv som en oase i hverdagen.
Før i tiden møttes man gjerne på kirkebakken, i samfunnshuset eller i nærbutikken. Mange av disse stedene har i vår tid mistet sin funksjon som møteplass. Kanskje kjøpesentrene er vår tids samlingsted?
Det tror jeg ja, og vi er en del av en slik møteplass. Vårt ønske er at folk har en god følelse når de forlater oss. Man må huske på at det å kjøpe seg noe fint, det bidrar til velvære. Slik har det alltid vært. Det å kunne pynte seg er svært viktig for de aller fleste, og vi ønsker å hjelpe folk med det. Gjennnom god service og salg av flotte, spesielle ting, prøver vi å bidra til at folk føler seg glad etter å ha vært hos oss. Det er, og har alltid vært vårt soleklare mål, avslutter Lene.
Tekst: Erlend Haugland
Foto: Espen Falck Pedersen