Hjem » Asker&Bærum » Portretter »  Mannen bak suksessen

Mannen bak suksessen

Det finnes butikker hvor man umiddelbart føler seg hjemme; steder der alt er riktig –fra godt vareutvalg til dyktig betjening. For Men, For Women og Cortado er nettopp slike oaser. Her lever eksklusiv design og solid fagkunnskap i skjønn forening. 

Kunnskap, design og kvalitet

Det er snart 25 år siden gründer og ildsjel Svein Ekjord åpnet sin første For Men-butikk på Bekkestua i Oslo. I dag er han ansvarlig for til sammen ti butikker over store deler av Østlandsområdet. For Men er, som navnet gjenspeiler, en kvalitetsbutikk forbeholdt menn. Her finnes høyprofilert herremote av beste merke. HUGO BOSS, Gant, Mulberry, Tiger of Sweden, Hansen & Jacob, Stenstrøms, Eton, Jonny Love, Moose Knuckles og Ralph Lauren. Dresser, yttertøy, bukser og slips! Hos For Men får man alt man trenger. Fra undertøy og fritidsklær – til jobbantrekk og smoking; alt signert verdens beste designere. 
Mens For Men har et utpreget klassisk vareutvalg, har Cortado et mer trendbasert image. Butikkens varemerke er kolleksjoner signert kjente internasjonale moteskapere; klær av høy kvalitet og et tidsriktig uttrykk. Merkenavnene varierer fra de store og kjente til mindre brands med touch av avantgarde: Karl Lagerfeld, J. Lindeberg, Acne, Dondup og Mauro Grifoni – for å nevne noen. 
For motebevisste kvinner er For Women som julaften og himmelen på én gang. Ralph Lauren, Hugo Boss, Parajumpers, Mulberry, Colmar, Mauro Grifoni, Dundop er bare enkelte av de mange merker som denne butikken representerer. For Women på CC Vest har også en egen avdeling forbeholdt interiør. Myke puter, sengetøy, lamper, møbler og pledd signert kjente moteskapere utgjør et fantastisk supplement til en allerede utsøkt butikk. I tillegg sørger et knippe erfarent personale for at et besøk hit blir en fin opplevelse, enten man er på jakt etter et nytt antrekk, en veske, sko eller en gave. De lytter uten å være påtrengende, er ærlige og vet hva som fungerer best fra hvert enkelt design.

Engasjert leder og gode medarbeidere

Nettopp gode medarbeidere er ifølge Svein Ekjord en viktig årsak til butikkenes suksess. 
– Det er utrolig viktig å knytte til seg et godt personale. Mange har vært hos oss i en årrekke – enkelte godt inn i pensjonsalder. Dermed får de også en inngående kunnskap i faget, som igjen kommer kundene til gode. Likevel er det ingen tvil om at en stor del av fremgangen må tilskrives Svein selv. Han har et brennende engasjement og til tross for at han har passert pensjonsalder kan kundene møte ham bak disken i en av forretningene. Svein er stadig innom butikkene og er fremdeles en super selger. Han lever og ånder for dette. Dessuten er han fantastisk raus og omsorgsfull – som jo er årsaken til at folk aldri slutter her, forteller personalsjef Sylvi Hjelseth. 
– Jeg trives med å være i butikkene og skulle gjerne tilbrakt enda mer tid sammen med kundene, supplerer Svein.

Klær med finish

Et engasjert personale og en inspirerende sjef bidrar utvilsomt til butikkenes popularitet. Det samme gjør selvsagt vareutvalget.
– Varepakken vår er synonymt med kvalitet. Det gjelder både stoffer, utseende og form. Man betaler litt mer, men det er det verdt. 
I disse dager er høstens varer på vei inn i butikkene, og det mangler ikke på fristelser til verken menn eller kvinner. 
– Personlig synes jeg høsten er langt mer spennende enn våren. Ikke bare er sesongen lenger, men vi har også fokus på den nært forestående julehandelen. Mange handler gavene sine hos oss. Vi har alt – også til dem som selv mener de har alt og ikke ønsker seg annet enn snille barn, smiler Svein. 
Han legger til at butikkene aldri starter salget rett over jul. 
– Ingen skal komme til oss for å bytte noe tredje juledag – for så å finne varen til halv pris. For meg ville dette være et hån mot dem som har kjøpt et vakkert plagg til full pris bare noen dager tidligere. 
Selv om Svein er blitt en godt voksen mann har han ingen planer om å gi seg. Ikke engang trappe ned.
– Jeg er levende opptatt av å utvikle meg og jeg kan ennå få et lite kick av å skape noe nytt. Samtidig har jeg ingen ambisjoner om å bli en motebransjens Olav Thon. 
– Hva er det som driver deg? 
– Jeg elsker jobben min! Den er både utfordrende og spennende. Jeg føler meg på ingen måte som en pensjonist, snarere tvert om, avslutter han.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Sofia Lis Sterner & Mona Gullstein