- Spennende utvidelse på Annes
- PIRRENDE JULEGAVER FÅR DU HOS KONDOMERIET
- Mer personlig tilnærming hos Din kosmetiske klinikk
- Velkommen til Byporten Mall of Oslo
- Trondheims triveligste frisørsalong?
- Tatoveringens edle kunst
- Gjør huden høstklar
- Ingen hudproblemer er for små
- Verdig og populær jubilant
- Feelgood Eiksmarka: Når målet er å ha det bra!
LITE INNGREP – STOR FORSKJELL
Aleris tilbyr alt innen kosmetisk og rekonstruktiv plastisk kirurgi i et trygt og sikkert sykehusmiljø. «Det er ikke alltid så store inngrep som skal til, men for pasientens selvbilde kan det utgjøre en stor forskjell», sier spesialist i plastikkirurgi, Hilde Bugge.
Aleris utfører årlig nærmere 3000 operasjoner innen plastisk kirurgi for privatpersoner og på oppdrag fra forsikringsselskap og offentlig helsevesen. På deres gratis og uforpliktende konsultasjon vil spesialister i plastisk kirurgi gi råd og veiledning og foreslå en behandlingsplan ut i fra pasientens ønsker og behov.
Trygghet for et godt resultat
– Det er viktig for oss at pasientene blir godt ivaretatt, helt fra første telefonsamtale, sier Hilde Bugge og beskriver en avdeling der alle ledd er nært knyttet til hverandre.
Bugge arbeider som spesialist i plastikkirurgi hos Aleris sykehus på Frogner i Oslo.
– Hos oss arbeider alle mot samme mål, og det er å gi pasienten trygghet og en behandling av topp kvalitet. Denne ivaretakelsen skal følge pasienten enten det er i møte med helsesekretærer, sykepleiere eller kirurger, fortsetter hun.
Pasientene som har gjennomført inngrep gir oss svært gode tilbakemeldinger.
– Mange forteller oss at de føler seg hjemme her, forteller Bugge og poengterer at Aleris er et sykehus og ikke en klinikk.
– Dette gjør at vi kan tilby de fleste medisinske tjenester internt på huset. For mange gir dette en ekstra følelse av trygghet, sier hun.
Vanlige mennesker
Medienes fremstilling av plastisk kirurgi vises gjerne gjennom ekstremtilfellene fra kjendisenes verden. Bugge beskriver et ganske annerledes bildet av virkeligheten. – Folk har mange fordommer. Men de aller fleste som kommer til oss er helt normale kvinner og menn som ønsker å bli kvitt et problem eller kompleks, sier hun.
– En typisk pasientgruppe kan være mødre som er ferdig med småbarnsperioden og som sliter med hengebryster etter endt graviditet og amming. Brystene mister sin naturlige fasong og fasthet og begynner å synke. Dette kan gi kvinnen en følelse av mangel på feminitet, som kan resultere i nedsatt selvtillit og sjenanse. Disse vil gjerne få tilbake kroppen sin og kommer til oss for å forhøre seg om hvilke muligheter de har, forklarer hun og viser til brystløft som den kirurgien som gjerne tilbys disse.
– Brystløft er en kirurgisk måte å løfte og omforme brystet på. Brystet løftes opp ved å fjerne den overflødige huden, og brystvorten flyttes opp uten å fjerne noe av selve brystvevet.
En annen vanlig pasientgruppe er kvinner som fra naturens side er født med små bryster.
– Vi møter ofte kvinner med så små bryster at det føles unaturlig for dem, sier Bugge og forklarer at det for mange går utover både selvtillit og selvfølelse.
– Små bryster kan være noe man er født med. Det kan også komme av stort vekttap, eller at man har født barn, fortsetter hun. Denne pasientgruppen kan velge om de vil sette inn implantater, eller om de ønsker å forstørre brystene ved hjelp av eget fett.
Naturlig utseende
Det er svært individuelt hva pasientene ønsker å få ut av et plastikkirurgisk inngrep, men felles for de aller fleste er et ønske om et naturlig utseende som passer til resten av kroppen.
– De fleste pasientene ønsker at det skal se helt naturlig ut og med dagens behandlingsmetoder har vi alle forutsetninger for å lykkes med det, forteller hun og trekker frem brystforstørrelse med eget fett som en av de nyeste behandlingsformene.
– Det fettsuges fra andre deler av kroppen og transplanteres til brystene. Her får altså pasientene en permanent brystforstørrelse ved hjelp av sitt eget fett. Mer naturlig enn det blir det ikke, sier hun.
Dyktig og erfarent operasjonsteam
Det er mange ulike kompetansegrupper som møtes under gjennomføringen av en plastisk operasjon. Bugge forsikrer oss om at det det er et personale av svært høy kvalitet som følger pasientene hos Aleris.
– Alle som jobber hos oss er høyt kvalifiserte og erfarne mennesker, sier hun og beskriver prosessen pasientene gjennomgår.
– På konsultasjon før operasjonen vil en plastikkirurg gi pasienten råd og veiledning i forhold til ønsker og behov. De vil få en anbefaling om hvilke behandlingsmetoder som kan egne seg for dem. På operasjonsdagen vil de bli tatt imot av en sykepleier som veileder og forbereder dem til operasjonen. Anestesilegen vil deretter informere om bedøvelsesmetoden. Kirurgen informerer og forbereder operasjonen sammen med pasienten. Deretter vil både kirurg, operasjonssykepleiere og anestesipersonell være til stede under gjennomføringen av operasjonen. Etter operasjonen vil pasienten få servering, smertelindring og bli ivaretatt til de er klare til å reise hjem, forklarer hun.
Hjemreisen skjer som oftest samme dag.
Oppfølging
I etterkant av en operasjon vil pasienten få en regelmessig oppfølging fra Aleris.
– Pasienten kontaktes av personale ved plastikkirurgisk avdeling dagen etter operasjonen. Vi ringer for å høre hvordan det står til og tilbyr pasienten å komme til kontroll, forklarer Bugge.
På kontrollen sjekkes resultatet av operasjonen og om pasienten er fornøyd.
De aller fleste gir svært gode tilbakemeldinger.
– Til Aleris kommer det mange for å få utført inngrep som kan virke små, men som har stor betydning for livskvaliteten og hverdagen deres, sier Bugge avslutningsvis.
– Det føles fantastisk og kunne hjelpe disse til å få et bedre selvbilde og bli mer fortrolige med sin egen kropp.
Tekst: Jørgen Walderhaug Jensen | Foto: Jørgen Walderhaug Jensen & Aleris