Hjem » Helse & velvære » Kunsten om hår og skjønnhet

Kunsten om hår og skjønnhet

Historien om Shu Uemura handler om en japansk gutt som trosset sykdom og klatret til topps blant Hollywoods stjerner. I dag er hans arv, Shu Uemura make-up og Shu Uemura Art of Hair, blant de mest eksklusive, selektive og ettertraktede merkevarene innenfor skjønnhetsindustrien.
raah enkeltbilde

Shu Uemura ble født inn i en velstående samuraifamilie i Japan, og hadde de beste forutsetninger for et godt liv. Men han var store deler av oppveksten plaget av sykdom som ofte gjorde han sengeliggende. Fra sykdomssengen bar han likevel med seg drømmen om å bli artist, og skuespilleryrket lokket mest. Svekket av sykdommen så han derimot at skuespillerkarrieren ville bli tøff og han begynte å se seg om etter andre måter å utvikle sin kreativitet på. Da han i slutten av ungdomstiden ble frisk nok, bestemte han seg for å reise og dra ut på det han selv kalte for en «artistisk ferd».

Shu Uemura goes to Hollywood

Shu Uemura hadde interessert seg for hårstyling og make-up og var den eneste mannlige elev på Tokyo Beauty Academy. På 50-tallet reiste han til Hollywood. Han jobbet med å komme seg inn i filmverdenen, og var fortsatt fasinert av filmen, kreativiteten og skjønnheten som Hollywood skapte. Gjennombruddet kom som det ofte gjør med litt flaks, blandet med hard jobbing. En make-up artist hadde blitt syk og Shu Uemura steppet inn på innspillingen til filmen My Geisha. Måten han transformerte Shirley MacLaine til en japansk kvinne gjorde han umiddelbart til en favoritt blant Hollywoods make-up artister.

Østens mystikk møter vestens glamour

Tidlig på 60-tallet begynte det som skulle bli starten på de eksklusive produktene vi kjenner i dag. Han lanserte da den første oljebaserte make-up fjerneren «Unmask» som fortsatt er en bestselger i dag. Bruk av olje innen hudpleie var et gjennombrudd siden den gjorde huden renere enn å vaske den med såpe, samtidig som den opprettholdt hudens fuktighetsbalanse. Shu Uemuras utgangspunkt var at en sunn hud skulle være basen for et vakkert uttrykk, og at sminke skulle fremheve en kvinnes naturlige skjønnhet fremfor å skape en tilgjort skjønnhet ved å dekke over og korrigere. 
Shu Uemura returnerte til Japan i 1965. Der så han at verken vestens produkter eller make-up artister fantes. Make-up var tradisjonelt brukt av geishaer og som en pioner i sitt hjemland åpnet han et atelier, med en make-up skole, hvor han lærte bort vestlige «Hollywood make-up» teknikker. Samtidig jobbet han med å stadig forbedre både sine egne teknikker og å utvikle nye produkter. Han kombinerte østens mystikk og presisjon med vestlig glamour, og mente at en artist alltid skulle bruke de beste hjelpemidlene. Produktene ble i starten kalt Japan Makeup. I 1983 endret han navnet til Shu Uemura Cosmetics. Mest kjent er han kanskje for vippetangen sin, kjent fra filmen «The Devil wears Prada», samt sine make-up børster. Senere utviklet han også egne hårbørster.

raah header

Art of Hair

Fra starten var hans visjon at hele skjønnhetsindustrien ville lykkes bedre hvis salongene ble utviklet til totale skjønnhetssalonger som både leverte hårpleie, styling og make-up til sine kunder. 
Shu Uemura utviklet derfor også en egen hårpleielinje: Shu Uemura Art of Hair. Dette er de unike hårpleieproduktene som i dag er å få kjøpt i Norge. I tillegg til videresalgsprodukter tilbys også behandlinger inne i salongen som er inspirert av japansk te-seremoni og basert på shiatsu hodebunnsmassasje. Behandlingen gjenspeiler trinn for trinn fremgangsmåten i en tradisjonell te-seremoni for å skape en perfekt skjønnhetsopplevelse. Hårpleielinjen har fått sitt kultprodukt som kvinner verden over omfavner. Også her er det snakk om en olje – Essence Absolue. Dette er en mykgjørende, pleiende og glansgivende hårolje som i tillegg beskytter håret mot UV-stråler. Essence Absolue er basert på kameliaolje som tidligere ble lovpriset av geishaene som det aller beste innen hårpleie og sett på som den reneste motgiften til tørt hår. 
Shu Uemura døde i desember 2007 og etterlot seg et varemerke som fortsatt viderefører hans visjon om at «skjønnhet er kunst» - en artistisk søken hvor hver firsørsalong skal eksistere som et atelier for artister som skaper og utvikler ny skjønnhet.Med sin unike visjon, den perfekte balansen med naturen, kunst og vitenskap satte Shu Uemura en helt ny standard som revolusjonerte skjønnhetsverdenen.

FAKTA: SHU UEMURA I BERGEN

I hjertet av Bergen ligger en unik frisørsalong som alltid gir «det lille ekstra». Raah Frisør har som mål å gi hver kunde en unik opplevelse innen velvære og hårpleie, og med et banebrytende konsept i baklommen er salongen på god vei til internasjonal suksess. Bak suksessen ligger konseptet «Shu Uemura art of Hair». Raah Frisør er én av kun 19 salonger* i Norge som har blitt godkjent av hovedkontoret i Paris, og er en av to salonger i Bergen sentrum som driver med dette konseptet.
(* per 1. mars 2013)

Følg IN magasinet på Facebook