Hjem » Trondheim » Portretter » Kreative karrierekvinner

Kreative karrierekvinner

Mangfoldet av butikker på Heimdal byr på hygge og trivsel innen kategorier som mote, helse og velvære. Bak driften av så godt som 70 % av butikkene, står positive og serviceinnstilte kvinner.
Damene styrer, og kundene står i kø.
den gode fe 01

Heimdal har et bredt tilbud og et trivelig miljø. Mange av butikkene her finnes ingen andre steder i landet, og er et initiativ tatt av engasjerte og målbevisste kvinner.

Blant disse er Wenche Braa, eier av Den Gode Fe, Linda Wickstrøm, eier av Match og Oddbjørg Andersen, eier av Kammerset.

Grunnene til at kvinner er sterkt representert innen servicenæringene på Heimdal er mange. Selv mener kvinnene dette har blitt en positiv tendens som bygger på samarbeid og gode sosiale relasjoner.
– Damer deler erfaringer, prater ofte sammen og hjelper hverandre. Vi er ikke bare konkurrenter, men også støttespillere for hverandre. Dette er veldig positivt og legger en god standard for trivsel butikkene i mellom, sier Wenche. Man er rett og slett på bølgelengde, og er en positiv del av et samspill, legger Oddbjørg til, og mener det er godt at det ikke er et distansert forhold mellom butikkene.

Det er ikke bare det sosiale som gjør at så mange kvinner fronter Heimdal, det er også andre forhold som er godt tilrettelagt.
– Jeg tror nok veldig mange tenker logisk, både med tanke på kostnader og tilgjengelighet. Heimdal ligger nærmere enn mange tror, i tillegg er det fri parkering og enklere leieforhold. Med tanke på at lokalet kan være i leiligheter blir omgivelsene også annerledes og mer intime, sier Wenche.

IMG_8511_cmyk

Lidenskap for god service

Man kan nevne mange grunner til at kvinnene er i vinden på Heimdal. Selv mener de at også lidenskap er grunnleggende hvis man skal lykkes i det man vier arbeidsdagen til.

– Engasjement har stor innvirkning på suksessen, hvis man har en stor iver for noe, gir man rett og slett jernet. Den gløden man får av å gjøre noe man virkelig interesserer seg for smitter over på kundene. I tillegg viser man nok også en større trygghet innenfor yrket om man har lidenskap for det, mener Wenche.

Lidenskapen og engasjementet må gå hånd i hånd, for mangler det ene vil det andre også lide, legger Linda til.

Utfordringene er mange, og tas på strak arm. Her er det tydelig fokus på service og fornøyde kunder. Det hverdagslige er viktig, og det elementære i en god hverdag er trivsel og velvære. Det skal rett og slett være trivelig å avlegge Heimdal et besøk, noe som er høyt prioritert, sier damene.

– Kundene merker gløden din, og har man kundens beste i fokus skaper det trivsel for begge parter. Å ha et stort engasjement skinner igjennom og er utelukkende positivt, presiserer Oddbjørg. Trivsel og atmosfære har utrolig mye å si i dag. Man har ofte samme interesser, samt livserfaring, og går godt i lag med kundene. Det kan føre til lengre dialoger som igjen resulterer i at kunden føler det komfortabelt å komme innom. Kvinner er nok kanskje også bedre på det med dialoger og omtanke enn menn, og skaffer seg muligens også kundekretser på en annerledes måte, legger Wenche til.

Smak og behag

Kundegruppene varierer i både alder og kjønn, for utvalget er stort, og her finnes noe for enhver smak.

– I mange år har det vært menn som har drevet forrentninger her, og det er vel et tegn i tiden at damene involverer seg mer og mer, sier Linda. Hun legger også til at når butikkene drives ut i fra et mer feminint syn, gir det seg utslag i både butikkens utseende og vareutvalg. Med tanke på at det er et «voksent» personale, er også kundegruppen ofte i voksen alder, noe som igjen resulterer i at mange blir faste kunder som man lærer å kjenne, sier Wenche og Oddbjørg.
Kreativitet, samt stadig å ha nye ting å tilby, er en viktig faktor når det kommer til motivasjon for personalet. Ikke minst også for å vekke interesse blant kundene. Heimdal byr på en rekke butikker som er innbydende av utseende og knyttet til et engasjert miljø.

– En utfordring ved å ha lokaler i Heimdal er å få tettet handelslekkasjen til alle sentrene. Vi har et flott og engasjerende miljø hvor kundene står i sentrum av vår oppmerksomhet. Det gjelder å få kundene til å ville stoppe her, og ikke bare kjøre videre, sier Linda.

– Det går rolig for seg her, slik at å handle blir ikke en stressrelatert faktor. Rundt juletider går det til og med an å få gavene sine fint pakket inn på den gode, tradisjonelle måten med papir og bånd, ler Oddbjørg avslutningsvis til IN magasinet.

Tekst: Silje Lyngved Owrenn  Foto: Wad/Danielsen, wad-danielsen.com & Jørgen Høyem