Hjem » Bergen » Klær & mote » Klassiske herreklær til den bevisste mann

Klassiske herreklær til den bevisste mann

Med røtter tilbake til 1956, kan Instinct AS øse av en solid porsjon erfaring når de kler opp bergenske menn til jobb, hverdags og fest.
unknown
Instinct er en lokal kjede, med fire butikker i Bergen. Selskapet ble startet i 1956 under navnet Ungdomsklær. I 1983 ble det kjøpt opp av nye eiere, og oppkjøperen er fortsatt hovedaksjonær i selskapet. Den første butikken ble åpnet i Bergen sentrum. Den finner man i dag på Torget, der den har vært i mange år. Den ligger i lyse og oversiktlige lokaler, og en tur innom her er ingen dårlig grunn til å trosse årets høst- og vinterregn. De andre butikkene er også vel verd et besøk. Man finner dem i Os sentrum, på Sartor Storsenter og på Åsane Storsenter. Bedriften prøver å holde de fire forretningene mer eller mindre like, men innkjøpet kan variere noe fra butikk til butikk. Man vil uansett kunne kjenne seg igjen når man er i en Instinct-butikk, siden de alle har den samme basisen av klær og merkevarer.

Gode leverandører

Butikkens tre hovedleverandører er et velrenommert skandinavisk trekløver: norske Riccovero, danske Sand og svenske Peak Performance. Disse tre merkene går igjen i alle Instincts butikker. I tillegg til dette har de forskjellige butikkene noen andre leverandører å velge mellom også, for eksempel er G-star og Lacoste to merkevarer som kjeden har valgt å knytte seg til. Alle forretningene har den samme merkeporteføljen, men siden de ligger på ulike steder og følgelig har ulik kundemasse, tar innkjøperne hensyn til det når de tar inn varer.

Tett samarbeid

Instinct reiser på messer og ser på nye varer, men er veldig selektive med hensyn til leverandørene sine. Ved et besøk hos en av Instincts butikker legger man kanskje merke til at butikken ikke fører like mange forskjellige merker som andre kjeder ofte gjør. Dette er resultatet av et bevisst valg. Instinct velger å knytte seg til noen relativt få og meget gode leverandører, istedenfor å samarbeide med mange. Slik opparbeider de et nært og godt samarbeid. – Vi har veldig god kontakt med de leverandørene vi har, forteller Nils Arild Angeltveit hos Instinct på Torget. - Vi blir større hos dem, og de satser mer på oss, på den måten forsterker vi samarbeidet med leverandøren. Dette kommer i sin tur kundene til gode. Når leverandørene bruker flere ressurser på Instinct på grunn av det gode samarbeidet, vil butikken kunne få et bredere utvalg fra disse og de beste varene i butikken.
unknown

Klassisk stil

Instinct har et bredt utvalg i klassisk herretøy. De selger for tiden mye av kraftige plagg og kraftig strikk, som strikkejakker med dobbel knepping, cardigans og trenchcoats. Men det er uten tvil de klassiske plaggene som er Instincts hovedsatsning. Hos Instinct får man et godt utvalg av plagg til alle anledninger. De har mye innenfor hele bredden av herreklær, både til hverdags, til arbeid og til fest. Butikken har kvalitetsmerker og gode passformer, men målet er ikke å føre det nyeste fra catwalken. – Vi vil ikke være Gucci eller Prada, men er heller ikke noen billigkjede, sier Angeltveit. Med tanke på pris og kvalitet befinner fokuset seg altså et sted i det øvre mellomsjikt, og Angeltveit ser at dette er noe som treffer mange. Instincts kunder er som regel etablerte eller i starten av den, og ønsker pene klær til en god pris. At dette er et konsept det er et marked for, merkes på omsetningen. Butikken har hatt en jevn økning i omsetning de siste årene, og er på god veg til å bygge opp et solid konsept.

Gode tilbakemeldinger

Instinct fremstår som en folkelig butikk med lav dørterskel, og de oppfordrer folk til å komme innom for å se om de har noe som frister. Butikken bestreber seg på å gi faglig service og veiledning til alle som handler hos dem. – Vi vil at kunden skal være fornøyde når de går ut igjen. De skal kunne vite at de har fått et plagg som svarer til forventningene, sier Angeltveit. Han kan fortelle om en god og fast kundeportefølje og mange positive tilbakemeldinger. – Men den aller beste tilbakemelding vi får, sier han, – er alle de faste kundene vi har, som kommer tilbake år etter år. Tekst: Ida-Johanne Gamborg Lillebø Foto: Espen Falck Pedersen