Hjem » Bergen » Klær & mote » Ikke bare tennis og piqué

Ikke bare tennis og piqué

Det startet med en fransk tennisspiller og har utviklet seg til å bli et ledende selskap i klesbransjen. Her skal du få historien om Lacoste og den ikoniske grønne krokodillen.
_Z4F0176
Historien om den grønne krokodillen starter på slutten av 1920-tallet med den franske tennisspilleren René Lacoste. Han var en av flere franske tennisspillere, kjent under kallenavnet Musketerene, som dominerte sporten i 1920-årene og begynnelsen av 1930-årene. I 1926 og 1927 ble Lacoste rangert som verdens fremste tennisspiller.

Kallenavn Krokodillen

René Lacoste fikk kallenavnet ”krokodillen” da han i 1920-årene inngikk et veddemål med lagkapteinen om hvorvidt han kom til å vinne en bestemt match. Innsatsen var en koffert i krokodilleskinn. Lacoste tapte, men fortalte historien til en journalist i avisen Boston Globe. Neste dag sto det i avisen at riktignok tapte Lacoste kofferten av krokodilleskinn, men likevel står det fast at han spilte som en ekte alligator. Dermed var det gjort.

Piquétrøyen blir skapt

Tennisspilleren Lacoste ble etter hvert opptatt av hva slags klær han hadde på seg mens han spilte. Inntil begynnelsen av 1900-tallet kledde mennene seg i skjorte og slips på tennisbanen, mens kvinnene brukte lange kjoler. For mer bevegelighet og komfort designet tennisesset René Lacoste i 1933 en tennisskjorte laget av bomullsjersey med knapper i halsåpningen og tykk krage som kunne brettes opp og beskytte mot sola. Piquéskjorten ble raskt en internasjonal suksess, og har vært det siden. Klær ble aldri René Lacostes lidenskap, men sønnen, Bernard Lacoste, overtok firmaet i 1963, og gjorde etter hvert Lacoste til et ledende selskap i klesbransjen. Det sies at Lacoste i dag er den hurtigst voksende merkevaren i verden. Fortsatt forbindes Lacoste med tennis, og firmaet er en av hovedsponsorene til det åpne franske mesterskapet i tennis (French Open).

Ikke bare piqué

I Lacoste-butikken på Xhibition får du kjøpt de klassiske piquétrøyene i alle regnbuens farger året rundt. Men butikken inneholder mer enn som så. Daglig leder, Heine Hetland, forteller: – Lacoste har stor bredde i sitt sortiment. Vi selger klær for både barn og voksne, damer og herrer. I tillegg har vi også sko og vesker. Klærne deles inn i tre kolleksjoner; club, sportswear og sport. Til våren feirer vi 75 års jubileum, blant annet med en 75e anniversaire club-collection. Lacoste forbindes med klassiske plagg, men club-kolleksjonen består av mer motepregede plagg som smale jeans og tøffe jakker som tåler ekte bergensvær. Høst- og vinterkolleksjonen består også av gode ullplagg, og fargene lilla og burgunder dominerer. Den stilige Lacoste-butikken – legg merke til lyset som diskré endres i forskjellige farger – var i følge Heine den eneste i sitt slag i Norge, frem til i fjor da det også ble åpnet en butikk på Steen & Strøm i Oslo. Det er ca 1100 butikker i verden og ca 3000 shop-in-shops.
Tekst: Astrid Hagen Foto: Birte Svendsen