- Lexus Stavanger ser frem til oppgraderte Lexus UX 300e
- Ny Toyota RAV4 i GR SPORT-versjon hos Toyta Sørvest i 2023
- Maxus Euniq6 SUV hos RSA Bil Forus
- Med Stavanger beste utsikt og en unik nærhet til sentrum
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Vårens vakreste eventyr
- Funnet drømmetomten?
- Stavanger i våre hjerter
- En oase i byen
- Stavangers nye Viking attraksjon
Hjem » Stavanger » Hjem & fritid » Humørkilden
Humørkilden
På Kilden kjøpesenter finner du det du trenger for sommeren; luftige sommerkjoler, self-tan, hvitvin, grillmat, pollenspray og godt humør. Senteret legger alt til rette for en hyggelig handletur i et oversiktlig, lyst og vennligsinnet miljø.

Jeg står utenfor et stengt Kilden tidlig en torsdagsmorgen. Kroppen er morgentrøtt mens hodet setter sin lit til en iskaffe, dobbel latte. Plutselig går døren opp og en smilende vakt åpner døren for meg. Du skal møte Marianne? Bare bli med meg, geleider han. Senterleder Marianne Lerfall kommer mot meg med et kritthvitt smil og sommerbrune kinn. Hei, velkommen! Hun tar meg med på en runde i senteret. Hennes entusiasme og humør smitter raskt over.
Kilden er et lyst og pustende senter. Fra første etasje kan du se opp til de to neste, og opp til glasstaket som dekker nesten hele takarealet. Det gir en følelse av rom og gjør at du ikke går glipp av en knallblå himmel selv om du skulle få lyst å shoppe eller gjøre noen småærender.
I disse sommermåneder kan det uansett være godt å ikke føle seg innestuet i mørke ganger, noe man absolutt ikke gjør blant Kildens 60 butikker.
Service
Marianne forteller at det viktigste for henne er at kunder og personale skal trives.
Hun ønsker at de ansatte skal føle seg trygg på arbeidsplassen og at det skal være et hyggelig miljø på tvers av butikker og stillinger. Jeg sier heller hei en gang for mye, sier Marianne.
Tanken er at når en person trives på jobb har det en verdi i seg selv, samtidig som det automatisk gjenspeiles i imøtekommelsen av kunder.
Når en kunde kommer inn i en butikk, så skal de bli ønsket velkommen og spurt om de ønsker hjelp. De skal slippe å gå og vente på at noen skal se dem, forteller Marianne ivrig.
Målet er å få kunden til å føle at på Kilden får du god service.
Senteret har akkurat vært igjennom en undersøkelse av servicenivået igjennom en såkalt «Mystery shopper». Det er en observatør som opptrer som kunde uten at personalet vet hvem han er. Etterpå rapporteres resultatet til ledelsen og de ansatte.
Marianne kan fortelle at disse observatørene gav Kildens butikker svært gode skussmål.Det er vi selvfølgelig kjempestolt av, forteller hun.

Det lille ekstra
At senteret hele tiden jobber for kunden, ser man også på fasiliteter som står til de besøkendes disposisjon. Her er det lagt omtanke i bredt utvalg og at folk skal ha en hyggelig stund.
I tredje etasje kan man nyte sommersola og et godt måltid eller en kaffe på uteterrassen.
Det er Cafe Express som tilbyr disse uteplassene med utsikt over Hillevågstorget. På den skjermede terrassen kan Marianne love det blir godt og varmt. Dessuten har vi varmelamper så her sitter det folk hele året, tilføyer hun.
Videre på omvisningen utbryter plutselig Marianne småleende Åh, du må jo se på toalettet! Ja vel, tenker jeg. Før jeg vet ordet av det står jeg inne på et lekkert designet toalett.
Med rette linjer og moderne interiør skjønner jeg at ledelsen tenker ned til minste detalj for å gi kundene det beste.
Bredt utvalg
På utvalgsfronten har Kilden Senter satset på å være et sted hvor du både kan gjøre små
ærender, som å dra på apoteket, posten, kjøpe middagsmat eller stoppe innom vinmonopolet.
Med 350 gratis parkeringsmuligheter kommer du deg fort inn og ut, dessuten er tilgangen enkel fra motorveien. Men her kan du også gå i ro og mak for å se etter sommerens drømmeplagg. Kilden har alle de store kjedene som Hennes&Mauritz, Lindex og Kapp Ahl, samt små nisjebutikker. Hos interiørbutikken Homeart kan du finne små pynteting og møbler, mens Pasta Fresca serverer fersk, hjemmelaget pasta du kan nyte i kafeen eller kjøpe med deg hjem.
Kilden har mye spennende å by på, og en spesielt nyskapende butikk må sies å være kosmetikkbutikken «Parfymelle Koch» i andre etasje. Her har de kombinert et stort utvalg kosmetikk med en kaffebar. Der kan folk sette seg ned, ta en kopp kaffe og tenke over hvilke farger de skal satse på til sommeren. Kanskje titte litt rundt mens de smaker på en cappuccino.
Nå har også damene fått et sted å sette fra seg mannfolka, nemlig på Clas Ohlson i tredje etasje. Dessuten har Kilden satset på et bredere klestilbud til gutta, igjennom en rekke herreforetninger. Mange ganger er det mest fokus på damene i shoppingsentrene og mennene blir litt glemt. Derfor har vi fokusert på å gi menn et like godt tilbud som det damene har, forklarer Marianne.

Utvidelse
Etter at Kilden i fjor utvidet senteret har de hatt vekst på 14 %. Kunder er fornøyde og besøkstallet har vokst. Nå skal de nye butikkene få tid til å finne seg til rette og føle seg som en del av Kilden. Senterlederen forteller at de stadig tenker framover, men at det på det nåværende tidspunkt er viktig å få integrert den øverste etasjen ordentlig.
Vi mennesker er vanedyr og det tar en stund før man tenker på å besøke nye avdelinger man tidligere ikke har vært innom, sier hun.
Humørspreder
Marianne har vært senterleder i 3 år og sier selv hun har «verdens kjekkeste jobb». Det synes at hun føler det sånn. Hun kom fra oljebransjen for noen år siden og gikk inn for nye utfordringer i en totalt ny yrkesretning. Nå jobber hun for at alle ansatte og kunder skal trives best mulig på Kilden. Stort engasjement og godt humør skal bidra til det.
Høye besøkstall kan vitne om at de er i ferd med å lykkes.
Mitt eget humør-barometer da jeg gikk ut var i hvert fall langt høyere enn på startpunktet en time tidligere.
Tekst: Hilde Mangset Lorentsen
Foto: Stian Broch Nielsen