Hjem » Bergen » Klær & mote » For den motebevisste individualisten
For den motebevisste individualisten
Zaphari er butikken som satser på individualitet og nyskaping. Her finner du kule klær fra skandinaviske designere.
Zaphari er butikken for motebevisste jenter og gutter i alderen 20-30 år. Vi er en av få butikker som våger å satse på ukjente merker. Hovedvekten vår ligger på skandinavisk design, sier daglig leder ved Zaphari i Bergen, Robert Andersen.
Hos Zaphari finner du spennende merker som Whyszeck, Resterøds, Minimum Dansk, Keds, Kawasaki, Orisue og Thousand Reasons.
A-symmetri møter symmetri
Whyszeck ble etablert av noen svenske gutter i 2004. Guttene som opprinnelig spilte i rockeband sammen, valgte å bruke kreativiteten på design i stedet for musikken. Nå finner du merket i byer som København, Berlin, London, New York, Paris, Stockholm og Tokyo. Whyszeck er et rent guttemerke som satser på skjorter og overdeler til gutt. Klærne kjennetegnes av en leken bruk av knapper, mye bruk av grunnfarger og et snitt hvor a-symmetri møter symmetri.
Dette er et merke som selger utrolig bra. Jeg vil kalle stilen deres dress-up streetwear. Dette er klær som kan brukes til både hverdag og fest, sier Andersen.
Minimalisme
Resterøds er et svensk, klassisk motemerke som startet med å lage undertøy i 1935. I dag er de et av de mest etablerte merkene i Sverige.
Resterøds har store kleskolleksjoner til både gutt og jente. De er spesielt flinke på skjorter og overdeler til jente, sier Andersen.
Dersom du synes less is more er Minimum Dansk et merke for deg. Minimum Dansk ble etablert i 1997, og satser på minimalistisk design til gutt og jente. De har store kolleksjoner med fokus på denim, ytterklær, overdeler og dress. Minimum Dansk tilpasser seg raskt endringene i motebildet.
Best på Keds og Kawasaki
Zaphari har også mange kule sko i hyllene. Keds var den første tennisskoen som hadde et godt grep i tillegg til å ha en pen klassisk look. Skoen kommer i flere farger både til gutt og jente og finnes i tøy og skinn.
Kawasaki sko er en tøysko med gummisåle og semsket skinn på tuppen. Selv om navnet høres asiatisk ut, er skoen designet i Danmark, og ble opprinnelig brukt som badmintonsko på 1970-tallet.
Kawasaki har gått fra å være badmintonsko på 70-tallet til diskosko i 80-årene, arbeidssko i 90-årene, og en retro sommersko etter tusenårsskiftet. Skoen er blitt et motefenomen i hele Europa. Vi har mange farger og er byens beste på Keds og Kawasaki, sier Andersen.
Nytt streetwear
Kundene kan glede seg til mange nye merker hos Zaphari i tiden framover.
Nytt er blant annet Orisue som er et superkult streetwear merke fra USA. Orisue fokuserer på denim, hettegensere og t-skjorter, og passer like godt til gutt som til jente. Klærne passer perfekt inn i den nye hiphouse bølgen som er over oss. Jeansen deres er store i livet og smale nedentil, og kan minne om jeans fra Lee, sier han.
Fra Australia kommer merket Thousand Reasons. Dette er fargerike klær med overdimensjonerte detaljer og god passform.
Thousand Reasons er streetwear som ligger noe høyere i pris enn vanlig streetwear. Dette er førsteklasses klær for gaten, sier Andersen.
Zaphari ønsker også å satse på Junk de Luxe i tiden framover. Junk de Luxe er bestselgerne i Københavns gater hos menn i alderen 20 til 40 år.
Dette er ren, enkel og casual gatemote til oss gutta. Mye skjorter og kardigans, og ikke minst en fin prisklasse, smiler han.
Zaphari ønsker nye og gamle kunder velkommen til en spennende moteopplevelse.
Tekst: Janne Vibeke Rosenberg
Foto: Espen Pedersen