Feminine linjer
Etter en pangstart med moteshow og fotoshoots under åpningen tidligere i år, har Day Birger et Mikkelsen allerede rukket å bli en velrenommert motebutikk i Bergen.
Duse farger og lette stoffer, i en perfekt kombinasjon av skinn og grovt strikk,
beskriver butikkens stil og uttrykk.
– Klærne vi fører kan beskrives som klassiske og stilrene, med et hint av bohem.
Det er feminine og rene linjer, samtidig som klærne gjerne inneholder rocka detaljer, sier Randi Skinnes, eier og daglig leder av Day Birger et Mikkelsen.
Skiller seg ut
Den danske konseptbutikken flyttet inn i nye lokaler i første etasje på Kløverhuset i februar.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha åpnet butikk i Bergen sentrum. Day skiller seg ut ved å sette personlig service høyt, og føre eksklusive klær man ikke finner alle andre steder. Det var et behov for en concept store her i byen, sier Skinnes.
Day Birger et Mikkelsen er den eneste av sitt slag i Bergen. Det gir rom for lekenhet og individualitet.
– Jeg er opptatt av å gi kvinner i Bergen mulighet til å finne klær ikke alle andre har, og som kan sette et personlig preg på den enkelte. Jeg opplever at stadig flere bergenskvinner tør å skille seg ut i mengden.
Butikken skal tilby noe for enhver, enten man er slank eller fyldig, høy eller lav.
– For oss i Day er det viktig å tenke på
kvinner i alle fasonger. Når jeg plukker ut klær til butikken husker jeg både på den lille, nette damen og den høye og kraftige. Ikke alle kvinner er like, og det er viktig
å finne noe alle kan føle seg vel i, sier Skinnes.
Myk høst
Hos Day Birger et Mikkelsen er høstmoten allerede godt i gang. Jakker, strikk og ull i ulike teksturer preger trendbildet.
– I høst er det fargene burgunder, grønt og grått som gjelder. Skinn er også populært, og er å finne som detaljer på mange plagg. Spesielt jakkene har fine skinndetaljer, gjerne i kombinasjon med ull, forklarer Skinnes.
I tillegg til Dayv mainline, fører også motehuset merket 2nd Day.
– 2nd Day er hakket mer rocka enn
Day mainline. Merket passer godt for kvinner som er litt røffe i stilen, men som samtidig gir rom for det klassiske. De er spesielt store på jakker og bukser, forklarer Skinnes.
Kombinasjonen mellom det røffe og sofistikerte er viktige stikkord.
– Ikke alle ønsker å kle seg i skinn fra topp til tå, men ved å kombinere det røffe og maskuline med det feminine, skaper man en fin balanse. Hos oss handler det om mulighetene til å finne sin egen stil, sier Skinnes.
Noe for enhver
Day tilbyr noe for kvinner i alle aldre, men tyngdepunktet av kunder ligger rundt 30-50 år.
– Tilbudet av klær til motebevisste, middelaldrende kvinner har ikke alltid vært det beste. Jeg er glad for at vi i Day kan tilby trendy og flotte klær til denne aldersgruppen.
– Kvinnene som handler hos oss er positiv, trendy, stilren og litt rocka. De tør å skille seg ut, men liker samtidig det klassiske og tidløse, sier Skinnes.
Butikklokalet fremstår som lyst og åpent. Her skal kundene føle seg velkommen til å utforske alt Day har å tilby.
– Jeg har lagt en del arbeid ned i lokalet. Shoppingturen hos oss skal være noe mer enn bare en tur til handlesenteret. Derfor legger vi vekt på at butikken skal fremstå som innbydende og hyggelig, sier Skinnes.
Hun legger stor vekt på personlig service, og imøtegår de fleste ønsker kunden måtte ha.
– Kundene skal føle seg velkommen når de kommer inn i butikken. Jeg som selger skal ikke være pågående. Samtidig er det viktig at kundene vet at jeg er tilstede om de skulle trenge hjelp eller veiledning, sier hun.
Tekst & foto: Kristine Thorstensen