Hjem » Bergen » Klær & mote » Fashion first

Fashion first

Hans H. Iversen skaper sin egen fusjon av klassisk mote og trend. Resultatet er et moderne «motehus» for menn anno 2010. Her finnes kunnskap, kvalitet, merkevarer og trender under ett og samme tak.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Butikken ble etablert av Hans Hjalmar Iversen allerede i 1901, og flyttet inn i dagens lokaler i 1927. På den tiden var det skredderverksted og skredderi i de øvre etasjene. Her ble det produsert dresser til butikken. På 50-tallet innså man at fremtiden lå i ferdigsydd konfeksjon og la ned egenproduksjonen. Skredderiet er fremdeles en viktig del av konseptet og har 3 fulltidsansatte, som jobber med å tilpasse både fritidsklær og konfeksjon, slik at passformen på plaggene blir riktig tilpasset til kundene. På 60-tallet begynte Hans H i tillegg å satse på fritidsklær. Ungdomsbutikken Players ble åpnet, den hadde sin inspirasjon direkte fra den berømte motegaten Carnaby Street i London. Nå som da, er konseptet «de beste klesmerkene på ett sted». I dag videreføres dette ved at det klassiske utvalget er krydret med spreke og spenstige moteklær- og tilbehør som spriter opp antrekket. I tillegg til hovedbutikken i Strandgaten, finnes det i dag Hans H butikker på Vestkanten Senter, Åsane Senter og Lagunen Storsenter. Hans H er i dag et varemerke som står for moderne kvalitet, utvalg og god service.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motemangfold

 Hos Hans H finnes alt den klesbevisste mannen trenger for et oppdatert uttrykk, enten det er til hverdags, jobb eller festlige anledninger. Moderne og klassiske klær for menn i alle aldre.

– Kjernekunden vår er nok fra ca 25 år og oppover, men vi har merker som gjør at både unge gutter og voksne menn finner det de ønsker hos oss. Man kan si at vi har en blanding av det moderne og det klassiske som følger menn hele veien gjennom livet. En del unge tror nok at vi er en litt mer voksen butikk enn det vi egentlig er, og noen tror nok at vi er dyrere enn hva vi faktisk er. Vi har både klær, assecoirer og dresser for den kles- og merkebevisste mannen, men det trenger ikke nødvendigvis å være så kostbart, forteller Ekeland. Vi har også et sterkt fokus på kunnskap om klær og stoffer og service. Vi ønsker å gi kundene våre den ekspertisen og kvaliteten de har krav på. 
Kvalitet og klassisk mote er representert ved store navn som Hugo Boss Black og Green, Gant, Polo og Corneliani. Men det som gjør Hans H så spennende, er at man på samme sted finner mer trendsettende navn som Hugo Boss Orange, Bjørn Borg, Armani og ikke minst et håndplukket utvalg av rene trendprodukter som R95`th, som gir en preppy touch til den klassiske stilen. Ekeland trekker i tillegg frem det norske merket Swims, som begynte med å remixe den gode, gamle kalosjen til en stilig accessoir med glade og moteriktige kontrastfarger, hvilket har gjort «big city rain» til noe man gleder over både i New York like gjerne som i Bergen. 
– Kalosjene er blitt en hit internasjonalt og i nå har det tatt av også i Bergen, forteller Ekeland. Swims  rekreasjon gikk så bra at de lanserte regntøy i 2009, som man også finner hos Hans H.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tøft og tidløst

 Butikken, som er over tre etasjer, er romslig, lys og åpen. De to nederste etasjene er viet til fritid, hvor kjelleren er litt yngre og røffere, mens førsteetasjen er fylt av såkalt «ekvipasje» eller småvarer som skjorter, gensere, belter og slips. I den øverste etasje finner man Bergens kanskje beste utvalg av konfeksjon. Denne etasjen har nylig fått en makeover og fremstår i ny drakt, som elegant smelter sammen historien i veggene med en ny og fresh look. Den store glassfasaden med åtte kjempevinduer over to etasjer var Bergens første i sitt slag og en del av det som på 1950-tallet var en supermoderne bygning. Vinduene er fremdeles Hans H`s varemerke ut mot bygaten. 

 
– Etasjen er blitt mer åpen og stilren, men det var viktig for oss å ha med oss elementer som forteller at det ligger en historie bak, forteller butikksjef Torstein Ekeland. Taket er senket og har fått innebygde spotlights, som gir en dempet og behagelig belysning. Veggene er revet ned og det er lagt inn nisjer i veggene, som en gir en litt herskapelig følelse, med store behagelige stoler innimellom. Mørkt tre og gamle fotoer fra bedriftens lange og stolte historie pryder veggene, mens det oppstår en spennende kontrast med de nye, gigantiske taklampene og en rå steinsøyle i midten. I grunnen gjenspeiler tredjeetasjens nye ansikt Hans H`s essens – tøft og moderne side om side med det tidløse.
Velkommen til en hyggelig handleopp-levelse hos Hans H.
 
Tekst: Elin Kvandal | Foto: Ida Linge