Hjem » Bergen » Klær & mote » Fargerik motebutikk Bergens beste
Fargerik motebutikk Bergens beste
Twisted ble kåret til byens beste motebutikk under Fashion Awards norgesturné i februar. Ansvarlig redaktør for Årets Norske Motepris, Jan W. Schüssler, trekker spesielt frem butikkens fargerike egenart, som kom tydelig frem under høstens trendvisning i Grieghallen.
Det å velge ut klær, er en lidenskap. Du legger mye i det for å finne klær med det lille ekstra, sier Geir Brugaard, innehaver av Twisted. Klesbutikken startet som en hobby ved siden av fast jobb for elleve år siden, og har nå blitt til en livsstil.
Klær engasjerer Brugaard, som tror bergenserne setter pris på å finne plagg som ikke alle går rundt i. Derfor kommer mange av Twisteds plagg i begrenset antall, både når det gjelder farger og mønstre. Han prøver også å være alene om visse klesmerker i Norge og Bergen. Islandske Birna og GTP er eksempel på slike merker. Ivana Helsinki var han den første som tok inn i Norge.
Twisted er det uansett
Variasjon og identitet var absolutt stikkord for Twisteds trendvisning i regi av Fashion Awards 9.oktober. Belinda Glava viste frem en blå kjole i retrostil på teatralsk vis og påkalte latter i salen. Også en blondine iført en 50-talls rosakjole akkompagnert av Øystein Sundes sang om lille frøken Stang, åpnet latterdørene. Det var butikkens herlige og morsomme blanding som juryen for Fashion Awards falt for, ifølge Schüssler.
En pelslue til hvit strikkegenser og brun bukse ble etterfulgt av en svart jakke med et kryss bak. Flere av de egenartete plaggene bar artige detaljer, og er godt egnet for dem som er opptatt av identitet. Det er også mye liv i Twisteds klær. Vi noterte oss en lilla jakke med rosa detaljer og regntøy med svanemønstre som ble vist til Tanita Tikarams Twist in my Sobriety.
Innehaveren sier det var kjempekjekt å bli kåret til byens beste motebutikk, og er glad for at høstshowet gir rom for mindre og uavhengige butikker og ikke bare kjedebutikkene.
Den uavhengige butikken ved Vektertorget har en stadig økende gruppe stamkunder i alderen 20-40+. Lokalet er lyst og romslig med spreke klær. Brugaard har en tendens til å plukke ut skandinaviske klær og design. Det er ikke et bevisst valg, sier han og smiler, men det er de klærne han faller for. Det er tydelig han lever for klærne.
Han trekker frem vareutvalget, servicen og særpreget da jeg spør hvorfor han mener de vant prisen. Jeg må selvfølgelig ikke glemme at det viktigste er konseptet: at kundene alltid finner noe nytt.
Tekst: Elisabeth H. Kolstad Foto: Espen Pedersen