Hjem » Trondheim » Portretter »  En verden av farger

En verden av farger

Mika Liias’ vei til toppen av svensk næringsliv har gått fort. For bare drøyt ti år siden grunnla han Make Up Store, i dag et av Skandinavias mest suksessrike foretak. Denne senhøsten besøkte gründeren Oslo.

 – Mika tar sjelden telefonen, men han svarer alltid på SMS! 

I forbindelse med Mikas Oslobesøk gjør Make Up Stores markedsansvarlig i Stockholm sitt beste for at IN magasinet skal få et intervju med den travle svensken. Etter utallige tekstmeldinger blir vi enige om å møtes en onsdag formiddag sent i oktober. Men om viljen er tilstede strekker ikke tiden helt til. Mika Liias må returnere til Stockholm tidligere enn planlagt. Ville det være mulig for journalisten å møte ham kvelden før istedenfor? 
En ektefelle på farten og mangel på barnevakt stakk imidlertid kjepper i hjulene, og nok et forsøk ble gjort på å treffe mannen på dagtid – uten hell. 
– Ursäkta våran galenskap, var meldingen fra hovedkontoret i Stockholm. Noen der hadde tøyset med datoene. 
Men heldigvis lever vi i en elektronisk tidsalder. Mika foreslo å gjøre intervjuet per email. Han ville få tid til å trekke pusten, mens IN magasinets journalist slapp å forholde seg til fullbookede barnevakter. 
– Ha en mysig kveld med din dotter, var siste hilsen fra Sverige – før Mikas svar tikket inn på laptopen en sen nattestime fem dager senere.

Fra modellpappa til gründer

 Mika Lias vokste opp på Gustavsberg utenfor Stockholm, og ble tidlig interessert i form, farge og design. 

– Denne fascinasjonen har speilet hele min karriere så langt. Sammen med en utdannelse i økonomi, og det faktum at jeg er en entreprenørtype, har alt jeg har gjort – og fremdeles gjør – gått hånd i hånd. 
Hvorfor make up? 
– Da jeg var atten startet jeg et modellbyrå. I den forbindelse reiste jeg stadig til Finland for å arrangere motevisninger. Under disse turene oppdaget jeg at Finland hadde flere institusjoner hvor de utdannet makeup artister. I Sverige hadde vi ingen. I 1990, da jeg var 22, startet jeg derfor «International Make Up Center» i Stockholm – Sveriges første skole for fremtidige profesjonelle makeup artister. IMC er forøvrig nå Europas ledende skole på området, og finnes i Sverige, Finland, Litauen, Thailand og snart i Norge og Nederland. I forbindelse med oppstarten til denne skolen innså jeg at det var stor mangel på bra og rimelige produkter som studentene kunne bruke. Jeg tok saken i egne hender og bestemte meg for å utvikle min egen makeup, Turen gikk så til Canada og USA, hvor jeg fant leverandører som kunne fremstille kvalitetsprodukter til gode priser. Dermed begynte ballen å rulle. 
Hvordan har årene som gründer 
fortont seg?
– Innledningsvis ble produktene bare solgt til elevene på skolen, og senere til venner og familie. Etterspørselen ble imidlertid snart så stor at jeg i 1996 bestemte meg for å åpne Make Up Store. Mitt første kassaoppgjør var på 36 kroner, men jeg ga ikke opp. Jeg kjempet videre, og snart var suksessen et faktum. Målet mitt var å skape en verden av farger – et unikt konsept helt nytt på markedet. Min visjon var at Make Up Store skulle være noe for ALLE. I dag inkluderer kundene våre alt fra makeup artister, frisører og modeller; til tenåringer, mødre og bestemødre. Til og med menn, artister og kongelige er svorne tilhengere av merket. Make Up Store er nå en av de svenske bedriftene som vokser raskest, med over 200 butikker i 23 ulike land, og med to til fire nyåpninger på verdensbasis hver eneste måned. Neste år har vi 15-årsjubileum, noe som føles fantastisk. Tiden går fort når man har det morsomt.
Article image

Fortell litt om høsten og vinterens look

 – Senhøstens look Extreme er inspirert av det ukjente – av det som ligger foran oss. Den er spektakulær, dramatisk og tar deg til et sted du aldri tidligere har vært. Extreme defineres av sotede øyne i mørke nyanser av grønt, brunt, turkis og svart. Løsvipper anbefales for å fremheve øynene ytterligere. Litt skimmer, samt lepper i oransje, beige eller bringebær gjør uttrykket ekstra intensivt og kraftfullt. Vinterens look er inspirert av krystaller og diamanter. Sminken er tidløs og elegant, med innslag av metalliske pasteller som lyseblått, lysegrønt og lyserødt i vinterens kjølige toner. Sesongens must er skimmeret Sparkling Diamond, et multiprodukt for øyne, lepper og kinn. 

 
Hva er hemmeligheten bak Make Up Stores suksess?
– Først og fremst har jeg medarbeidere som gjør en fantastisk jobb, både på hovedkontoret og i butikkene. Hos Make Up Store har vi en sterk tilhørighet til hverandre, og alle jobber hardt for at vi skal nå dit vi vil. I tillegg har vi et tydelig konsept som «utdannende» sminkemerke. Vi holder jevnlige kurs, som er blitt svært populære. Alt personale er utdannet makeup artister, og kan derfor yte kundene en helt spesiell service. Gjenkjennelseseffekten er også viktig. Hvor du enn er i verden, uansett butikk, så er konseptet, selve forretningen og innredningen den samme – alt for at kunden lettere skal kunne kjenne seg igjen, og enkelt finne frem til både favoritter og nyheter. Sist men ikke minst ligger årsaken til suksessen i selve produktene. De holder høy kvalitet, og har en god pris.

Har du noensinne helt fri?

 – Som entreprenør og foretakseier jobber man alltid. Men dette er hva jeg lever for og det jeg daglig blir inspirert av, så for meg oppleves ikke arbeidet som noe offer. Make Up Store er mitt livsverk, så jeg blir aldri lei av å skape ting – eller å komme med nye og spennende ideer. Men selvsagt hender det at jeg kobler av. Jeg elsker å se ting gro, og om våren og sommeren bruker jeg mye tid på å pusle i hagen.

Reise gjør jeg også gjerne. Å lære nye kulturer å kjenne er en berikelse. 
Ser du noen fare i å ekspandere for fort?
– Selvsagt må et selskap ekspandere i harmoni, hvis ikke blir det mye voksesmerter. Make Up Store har utviklet seg jevnt og trutt, og vi tar ett skritt av gangen for å nå de høydene vi vil. 
Har du noen tips til andre som har en gründer i magen?
– Finnes det en vilje, så finnes det en vei. Om du har en god forretningsidé, så tro på deg selv og våg å gjøre ideen til virkelighet.
 
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Make Up Store