Hjem » Stavanger » Kultur & underholdning » En teaterfest for framtiden

En teaterfest for framtiden

Kunstnerisk kvalitet og kommersiell suksess har gått hånd i hånd ved Rogaland Teater i 2010. Året avsluttes med klassisk barneteater, en heidundrende firmafest på Hoved-scenen mens Brad Pitt redder verden på Intimscenen.
rogaland teater ingress

 Det hersker liten tvil om at Rogaland Teater er i vinden for tiden. Teatersjef Arne Nøst kan glede seg over at teatrets kunstneriske kvalitet skaper interesse og engasjement i hele regionen. Selv om 2010 har vært et aktivt år er det lite rom for å hvile på laurbærene i årets siste måneder. 

– Vi er en arena for klassisk tradisjonsbærende teater gjennom publikumssuksessen Folk og røvere i Kardemomme by, vi har fått et enda tettere samarbeid med næringslivet og det politiske miljøet gjennom Frykten, vi har fått ungdommen inn i teatersalen med Jungelboken 2099 og vår spenstige satsning på Intimscenen med Vi som er hundre har blitt belønnet med Hedda-pris, stråler teatersjefen.
EmileAshley01 Foto Rogaland Teater

Barn og unge

 Egners folkekjære forestilling om Kardemomme by har passert 100.000 besøkende gjennom teatrets historie, og billettene rives bort. Det samme er nå i ferd med å skje med Johannes Joners ferske forestilling, Firmafesten.

– Vi har invitert hele regionen til en heidundrende teaterfest. Vi senker terskelen mellom scene og sal, og som på ekte firmafester sprenges titt og ofte de vanntette skottene mellom avdelinger, mellom fotfolk og ledelse, og mellom ektefolk og single medarbeidere. Dette tar vi pulsen på fra entré til exit, forteller Nøst. 
Han forteller videre at det i likhet med ekte firmafester blir underholdning av det lettbente slaget. 
– Vi byr på overraskelsesgjester hver kveld, trim for lattermusklene, sketsjer, livemusikk og standup, forteller han.
FirmafestenAshley21 Foto Rogaland Teater

Viktig teater

 Gjennom den politiske thrilleren Frykten knyttet Rogaland Teater tette kontakter med regionens politiske miljø og fikk også i gang en bred debatt om Stavanger-regionens avhengighet av oljen. Dette fikk blant annet utslag i et engasjerende debattmøte der blant annet Statoil og Oljeindustriens Landsforening deltok. Tematikken fra Frykten videreføres i regissør Hilde Brinchmanns debutforestilling, Kosmisk frykt eller dagen da Brad Pitt fikk paranoia. Filmstjerner og superkjendiser brukes for det de er verdt i forestillingen. 

– Spesielt Brad Pitt brukes som en heltefigur i en oppdiktet historie der han forsøker å redde verden. De tre personene i stykket vil være med å ta ansvar. De representerer et ønske om at en Supermann skal dukke opp. Vi vil så gjerne bli reddet av en helt. Både Brad Pitt og Angelina Jolie har engasjert seg aktivt, de gjør noe, uansett hvilke motiver vi måtte mene de har. På mange måter blir de karakterer i vår felles bevissthet, uttalte Brinchmann til VG tidligere i år.

Samarbeid

 Rogaland Teater er på mange måter navet i regionens kulturliv. Dette betyr blant annet at samarbeid med andre aktører og institusjoner er viktig. 

– Vi samarbeidet tett med Sandnes kulturhus i forbindelse med publikumsvinneren Sandnes City. Sola kulturhus er også en viktig samarbeidspartner og arena for Barnas store julerevy. Vi er også et utpreget internasjonalt teater som samarbeider med kvalitetsaktører blant annet i Danmark og Storbritannia, forteller Nøst.

Ser framover

 Teatersjefen har mange baller i luften. I tillegg til å ha styringen over et bredt og pågående scenetilbud er neste års program snart ferdigspikret. Det er allerede kjent at det musikalske finansdramaet Enron kommer til Rogaland Teater i mars. Forestillingen har norgespremiere på Teatret Vårt i Molde før det reiser til Stavanger. I 2011 er det også duket for et gjensyn med den energiske musikk- og dansefesten Jungelboken 2099. Etter massiv pågang fra publikum ble det besluttet å sette forestillingen opp igjen med nypremiere 17. mai.

Kaizers Orchestra

 I 2011 er det også duket for premiere på Sonny, en teaterforestilling basert på tekstuniverset og musikken til Kaizers Orchestra. Premieredatoen er 11.11.11, og den beskrives som en barokk, burlesk, maksimalistisk og storslått historie om de store spørsmål rundt svik, krig, vennskap, kjærlighet og død. Da teatret i oktober la ut billetter til spesialforestillinger for fansen var responsen enorm. 

– Pågangen var større enn ventet. Billettene til de to spesialforestillingene forsvant på få dager, og premierebillettene føk ut. Dette er tydeligvis en forestilling det er store forventninger til, sier informasjonssjef Pernille Kaldestad.
 
Tekst: Øyvind Berekvam | Foto: Emile Ashley