Hjem » Trondheim » Mat & drikke » Det lille ekstra

Det lille ekstra

Mat, fristelse og inspirasjon. ICA er en matvarekjede som har et sterkt fokus på å tilby kundene et bredt utvalg av matvarer med høy kvalitet. I tillegg skal ICA inspirere og innby til matglede. Smak er for de aller fleste en positiv opplevelse, og ICA ønsker å være med på å gi gode matopplevelser for kundene.
ICA 01
Hvis du er blant de som synes at det å handle mat bare er stress og kav, samt mangler inspirasjon til å lage nye spennende retter, har ICA gjort grepene for å gjøre matlagningsprosessen litt enklere. Med utdannede kokker i en del av ICAs Supermarked og
Maxi- butikker, skal du kunne spise med øynene mens du grubler over hva du vil ha til middag.
– Tanken er å kunne tilby kundene våre det lille ekstra. Kokkene lager varmmat og tilbereder ferskvarer som både skal se bra ut og smake godt. Vi ønsker at dette skal inspirere både de kundene som ønsker å kjøpe med seg en ferdigmiddag, og kundene som selv skal stå over kjøkkenbenken hjemme og være sin egen mesterkokk. Ved å tilby matvarer som får smaksløkene til å løpe i vann, blir mat uten tvil lidenskapelig. På ICA Supermarked finner du et stort utvalg av både eksklusive, ferske og delikate varer til en fornuftig pris. Du skal rett og slett finne matglede på ICA Supermarked, sier Bjørnar Mickelson, informasjonsrådgiver i ICA Norge.

Sunnhet og helse

I dagens samfunn blir vi stadig mer fokusert på å ha gode og sunne matvaner. På ICA ønsker de å legge til rette for matkunnskap, samt at stor variasjon i vareutvalg skal vekke interessen for mat, også på tvers av kulturelle rammer.
– Det norske folk blir stadig mer opptatt av mat og matlaging generelt. Vi opplever at kunnskapen hos det norske folk er økende og at de har en stadig større interesse for å lære enda mer. Folk er også mer åpne for å prøve nye produkter og ny mat, og tester gjerne retter som er inspirert av andre verdenshjørner, forteller Bjørnar.
Gjennom kunnskap og sortiment, ønsker ICA å inspirere til matglede, samt å legge føringer for et smakfullt måltid.
– ICAs ansatte skal inspirere kundene til å prøve ut nye og spennende retter. I tillegg skal utstillingen av matvarer i ferskvaredisker og hyller innby kundene til å tenke nytt, og gjennom dette våge å prøve ut nye retter. Mange av ICA Supermarkeds kampanjer er rettet mot ulike sesongbestemte retter, og foldere i butikken skal inspirere kundene til å tenke nytt, både til hverdags og fest, fastslår Bjørnar.
ICA 02

Fokus på miljø

ICA er en kjede som har et sterkt fokus på sunnhet og helse, og gjennom nettopp informasjon og inspirasjon ønsker de å gi kunder muligheten til å spise mer variert og helsemessig.
– Vi gjør de sunne alternativene mer tilgjengelige så kundene har muligheten til å velge sunne og gode matvarer i hverdagen. Nøkkelhullsmerking og merket «Gott liv» er bare to eksempler på tilbud som skal gjøre det enklere for kunden å velge sunt, informerer Bjørnar, og legger til at ICA også har et sterkt fokus på miljø og samfunn.
Gjennom dette fokuset gjør ICA sitt beste for å kunne ivareta samfunnet og bidrar blant annet gjennom «Jobbsjansen» og «Vålerenga mot rasisme», som er samarbeidsprosjekter med Vålerenga fotball, til å gi barn og unge en bedre hverdag.
– Siden vi tar miljøet på alvor tar vi stadig nye grep. Blant annet har ICA vedtatt at vi skal minske det totale utslippet av CO2 med 30 % innen 2020, og vi samarbeider med World Wildlife Foundation, kjent som WWF, for å sikre et bærekraftig sortiment av fisk og sjømat. Vårt stadige fokus på miljø og samfunn bidro til at ICA i høst vant prisen som Norges beste bedrift på samfunnsansvar, sier Bjørnar.

Allergisk?

Service og vareutvalg gjenspeiler hverandre på ICA. Blant annet er ICA Supermarked godt i gang med å bedre sortimentet ytterligere for å gi allergikere enda større valgfrihet med hensyn til mat.
– Vi har alternativer for alle de viktigste varegruppene som for eksempel pasta, melk og brød. Alle kunder skal bli tilfredsstilt når de kommer og handler hos oss. ICA Supermarked har samlet varer for allergikere under varekategorien «Fri-for», som tar hensyn til intoleranse og allergier. Her skal vi yte kundene den servicen de fortjener, og hvis kundene har spørsmål, skal de få svar. De ansatte skal bruke sin kompetanse for å kunne tilby kundene produktene de trenger, forteller Bjørnar.
ICA 04

Mmmm…

Det går fort mot jul, og noen er kanskje litt rådville når det kommer til førjulsmiddager, eller ønsker å overraske med en skikkelig smaksbombe på selve julekvelden.
– Kom i julestemningen med økologisk kalkun. Denne retten passer like godt uansett hvilken anledning du velger å tilberede den til, og smaken vil garantert sette deg i den gode stemningen, sier Bjørnar Mickelson avslutningsvis til IN magasinet.

Krydderstekt økologisk kalkun med rødløk og aprikoser

Porsjoner: 4

Ingredienser:

 1 ts grovmalt sort pepper
 1 ts malt ingefær
 1 ts paprikapulver
 1 ts rosmarin
 600 g økologisk ”I Love Eco” kalkunfilet
 2 ss smør eller margarin
 3 rødløk
 10 tørkede aprikoser
 2 1/2 dl rødvin (matvin)
 1 ss honning
  Salt og pepper


Slik gjør du:

Sett ovnen på 150 °C. Bland sort pepper, ingefær, paprika-pulver og rosmarin. Gni kalkunfileten inn med krydderblandingen og 1/2 ts salt. Brun fileten i halvparten av matfettet. Legg den i en ildfast form og sett midt i ovnen i ca 50 min. eller til kalkunfileten har en indre temperatur på 70 °C. Skrell løken og del den i skiver, og strimle aprikosene. Fres løken i resten av matfettet, tilsett aprikosene og matvin. La det koke sakte uten lokk i ca 20 min. Smak til med honning, salt og pepper. Del kalkunbrystet i skiver og server det med løk, aprikoser og ristede rotfrukter.

Tekst: Silje Lyngved Owrenn  Foto: Hege Landrø Johnsen