Hjem » Bergen » Klær & mote » Den perfekte jeansen...

Den perfekte jeansen...

Jentene har så langt vært alene om å kunne glede seg over drømmejeansene fra Blink. I sommer får gutta endelig samme mulighet.
Blink Jeans bilde

Siden de første jeansene ble produsert for utallige år siden har plagget vært en bestandig del av motebildet. I dag har nær sagt hver eneste designer jeans i sine kolleksjoner, og det finnes utallige modeller å velge mellom. Omfanget er enormt. Likevel kan det gå på nervene løs å finne en modell som sitter godt – som ser bra ut; og som er behagelig å ha på seg. Noen ganger kan det virke som om disse tilsynelatende enkle kriteriene er umulige å oppfylle. Selv har jeg brukt årevis på å finne den perfekte buksa. Jeg har vært innom alt fra klassikeren Levi’s 501 til rådyre designerjeans og hippe «døgnfluer». Jeansene har vært greie nok, men heller ikke mer enn det. Først nå, rundt tredve år etter at jeg fikk min første jeans, har jeg funnet det jeg har lett etter. Blink Jeans! Dette italienske merket har alt! Buksene er røffe, men samtidig feminine. De har god passform og er deilige å ha på seg. 
Min evige søken etter den perfekte jeansen er nå offisielt over. Jakten er fullført.

Made in Italy

Blink Jeans så dagens lys i 1987, men det var først etter at sjefsdesigner Vincenzo Salvati entret bedriften at merket oppnådde sin nåværende status. Salvati er født i den italienske regionen Campana, hvor design, klær og skreddersøm har lange tradisjoner. 
Vincenzo Salvati har klart å kombinere et kreativt sinn med den italienske skredderens bunnsolide yrkesstolthet, og på den måten laget en bukse som oppfyller alle behov. Snittet er fremragende; utseendet likeså.
At italienerne er et lidenskaplig folkeslag hersker det ingen tvil om. Selv forteller Salvati at han benytter mye av denne sagnomsuste lidenskapen når han designer en bukse. 
– Blink er ganske enkelt lidenskap – fra de første skissene til ferdig produkt. Jeans er intet vanlig plagg. Den er som en levende organisme, plagget endrer og utvikler seg over tid. Blink jeans gjenspeiler bærerens livsstil og vaner. Nettopp derfor er den så unik, sier Vincenzo Salvati.
Kort sagt; buksene former seg etter den enkeltes kropp, og er derfor en drøm å ha på seg.

Blink Jeans header

Blink Skandinavia

Da de første Blink-jeansene entret det norske markedet for et knapt år siden, ble de umiddelbart motebransjens store snakkis. Undertegnede var åpenbart ikke alene om å ha fått oppfyllt en etterlengtet buksedrøm.
At vi har fått tilgang til disse jeansene skyldes to ildsjeler i Stavanger, som takket være kløkt og teft fikk innført plaggene til Norge.
Hege og Stine var i Italia for å handle inn klær til butikken sin Cosmo Clothing, hvor deres faste agent foreslo at de skulle spise lunch sammen med en av hans gode kamerater – jeansdesigneren Vincenzo Salvati. Resten er historie. De to damene fallt pladask for Salvatis Blink-bukser, og tok inn et par modeller for å tilby dem til egne kunder. Responsen lot ikke vente på seg.
– Salget tok fullstendig av, og vi måtte plutselig operere med ventelister. Det er noe med italienere og design. De skjønner ganske enkelt klær, forteller Hege. 
Sammen med Stine reiste hun tilbake til Italia, hadde et nytt møte med Blink og fikk tilbud om agentur. Dermed var Blink Skandinavia født.

Ryktene går

Siden de to allerede drev en velfungerende butikk, måtte de presentere buksene for andre forhandlere på litt utradisjonelt vis. 
– Vi hadde ikke tid til å reise så mye, så løsningen ble sosiale medier og korrespondanse per mail. 
Det viste seg å fungere utmerket. I tillegg hadde ryktet om disse buksene spredt seg så raskt at noen videre markedsføring knapt var nødvendig. Over hele landet sto butikker i kø for å sikre seg Blink Jeans i sitt eget sortiment. Nå har også butikker i Sverige og Danmark fattet interesse for merket. 
Hva er det som gjør Blink-jeansene så spesielle at folk nærmest går mann av huse for å sikre seg ikke bare ett par – men ti? 
At de er kule, hersker det ingen tvil om. Men i tillegg til å se svært bra ut er de faktisk komfortable. Det er det mange andre jeans som ikke er. Blink er ganske enkelt vanedannende. Har man først kjøpt en bukse signert dette merket har man ikke behov for noe annet. Det er som å komme hjem! Buksene kommer dessuten i flere sjatteringer; fra den klassiske blå til modeller i duse farger og med blomsterprint. Lykkelige kunder velger derfor å kjøpe den samme buksen i mange ulike farger.

Blink Jeans header4

Gutta kan glede seg!

Det er ikke bare kvinner som sutrer over utfordringene ved å finne jeans. Det gjør også menn. Jeg glemmer aldri da det gikk opp for min bedre halvdel at favorittbuksa hans plutselig hadde gått ut av produksjon. Alle andre jeans så plutselig rare ut. Ingen passet godt nok. Selv om jeg noen ganger liker å ha enkelte ting for meg selv, var det med glede jeg kunne fortelle kjæresten – som lenge har vært misunnelig på min nye favorittjeans – at Blink for menn snart er et faktum. Blink Skandinavia har bestemt seg for å satse på jeans også for menn. I det stille har Hege og Stine ved flere anledninger tatt med seg noen herremodeller fra sine jevnlige Italia-turer. Disse ble utviklet i samarbeid med fabrikken, og er spesielt tilpasset den skandinaviske mannen. Gutta her nord er gjerne både høyere – og en tanke kraftigere enn den gjengse italiener. Resultatet er blitt en perfekt jeans for menn. Både kul og komfy. Så langt har responsen vært udelt positiv. Foreløpig har de tatt inn to modeller; i to ulike farger – mellomblå og helt lys. Fordi Stine og Heges egen butikk bare er rettet mot kvinner, blir Blink for menn en ren agenturvirksomhet. 
– Vi håper og tror at modellene for gutter blir en like stor suksess som det damebuksene har vært. Interesserte forhandlere kan gjerne ta kontakt allerede nå, sier Hege.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Blink Skandinavia, Bardia Koushan, Therese Goodman Haaland og Mico Foto

Følg IN magasinet på Facebook