Corneliani – et design, et firma, en familie!
Det var imidlertid sønnene hans, Carlalberto og Claudio, som på 1950-tallet grunnla bedriften Corneliani. De gav den en dimensjon, en identitet og den standarden som senere skulle komme til å kjennetegne et av verdens mest renommerte klesmerker for menn.
Klassisk for herrer
Corneliani, nå under ledelse av grunnleggerens barnebarn, er et av de mest ettertraktede klassiske herremerkene av italiensk herkomst. Hemmeligheten bak suksessen er solid håndverk, et suverent snitt og gode kurver. Stilen er typisk norditaliensk. Elegant, men anstendig. Corneliani er dessuten svorne tilhengere av tradisjonell italiensk skredderkunst. Høy kvalitet er en selvfølge. Dressene stiller i en helt egen klasse. Selv designere med langt mer kjente navn klarer ikke å matche Cornelianis særegne passform.
Den italienske skreddertradisjonen
Corneliani har aldri promotert seg selv som et designermerke. Deres forretningsfilosofi er en annen. Corneliani og deres ulike kolleksjoner fremstår heller som en samlet livsstil – basert på tidløse plagg av høy kvalitet. For dem må et kostbart plagg representere noe mer enn en enkelt logo. De garanterer ikke bare kreativitet (det gjør mange kjente designere), men også trygg smak og en særegen stil. Like viktig er det at ikke selve fremstillingen går på bekostning av plaggets kvalitet. Ny teknologi er viktig, men det er også håndverkerens ekspertise. Storslått og karakteristisk skredderkunst; fra klipping av stoff til håndlagede detaljer, har alltid vært en integrert del av Cornelianis verden.
«Cornelliani er et design, et firma og en familie; tre viktige bestanddeler som utgjør hemmeligheten bak Cornelianis suksess. Særlig det faktum at vi er en familiebedrift skiller oss fra andre liknende firmaer. At fashion nå befinner seg på et industrielt nivå må ikke gå på bekostning av kvaliteten. En eksklusiv logo er ikke lenger nok til å tilfredsstille kundene. Man må kunne garantere både smak og kreativitet, men mest av alt også produktets kvalitet. Denne trenden synes å være laget som på bestilling for Corneliani. Det har alltid vært vår filosofi – og selve grunntanken bak det som har gjort selskapet til det vi er i dag. Et samlet krav, til både kvalitet og utseende, er den eneste fremtiden for italiensk moteindustri. Denne ideen har Corneliani praktisert i årevis – med stor suksess. Kort sagt er Corneliani den tekniske versjonen av den store italienske skreddertradisjonen».
– Corneliani.
Udødelig snitt & ekstravagante detaljer
Ved første øyekast minner Cornelianis kolleksjoner om garderoben til udødelige Hollywoodhelter som Cary Grant eller George Sanders. Den typiske kunden er definitivt motebevisst, men ikke nødvendigvis noen tilhenger av high fashion. Han ønsker klær han kan stole på, som er funksjonelle og tidløse, og samtidig har en sfære av komfort og kvalitet. Elegant og klassisk, men aldri kjedelig. Corneliani skuffer heller ikke kunder som plutselig kan bli grepet av et øyeblikks ekstravaganse. Det være seg en slående detalj, en uvanlig fargekombinasjon eller et interessant stoff. Corneliani står selv for utviklingen av sine materialer, fra valg av fiber, design og farge – til den endelige bekreftelsen på hvilke stoffprøver som skal benyttes i de ulike kolleksjonene. Naturfiber dominerer; lin, bomull og ull. Fargene er delikate. Krem, beige, marineblått og en rekke sort og gråtoner. Ofte kombineres de med hverandre, gjerne i klassiske mønstre som striper og ruter.
Fire ulike linjer
Corneliani produserer i all hovedsak fire kolleksjoner i året. Hovedlinjen, Corneliani, er elegant og klassisk. Corneliani Trend er mer fashionorientert. Designet for menn som ønsker å følge motens luner, men som samtidig stiller sterke krav til god smak og intelligens. Corneliani ID kombinerer komfort og funksjon, mens CC Collection er mer upbeat. Lett anvendelig, men uten å vike fra Cornelianis krav til verken kvalitet eller eleganse.
Funksjonell & elegant
Cornelianis utvalg favner vidt; fra gensere og skjorter, til dresser, jakker, bukser og frakker. Det er svært sjelden at de lager det som kalles fashionstatements – eller har et spesielt tema for kolleksjonene sine. Isteden lager de en rekke plagg som kan koordineres på tvers av sesong – slik at kunden kan sette sammen sin egen look; uavhengig av årstid. Cornelianis ene og fremste filosofi er å møte behovene til moderne og profesjonelle kunder; menn som vil ha en funksjonell, klassisk og elegant garderobe.
Den skreddersydde dressen
Lenge var Corneliani forbeholdt den litt eldre distingverte garde, men i løpet av 1990- og 2000-tallet ble kundemassen større. Salget økte jevnt og trutt. Først og fremst i Europa, men også i USA. Suksessen var i hovedsak avhengig av to faktorer. Etableringen av Trend førte til en mer variert målgruppe, og med de ulike kolleksjonene fikk Corneliani et mer helhetlig preg. Samtidig fikk stadig flere yngre menn øynene opp for Cornelianis kvaliteter. Italienske dresser har alltid hatt en viss aura av noe eksklusivt, og noe mange ønsket seg. Corneliani var blant de beste – uten å befinne seg i toppen av prissjiktet.
I dag er Corneliani et av Italias største klesfirma, og har egne flaggskipbutikker i både europeiske, amerikanske og asiatiske storbyer. Det er mye takket være de utvidede kolleksjonene, for yngre menn, som først og fremst er årsak til det økende slaget. Likevel har Corneliani aldri vært fristet til å ignorere sitt opprinnelige varemerke – den skreddersydde dressen. Det er den deres gode rykte var, og er, basert på.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Corneliani