Hjem » Kultur & underholdning » Bloggdronning Grung

Bloggdronning Grung

Trine Grung har jobbet i nærmere 20 år som programleder i radio og på TV. I 2006 dukket hun opp på selveste Oprah Winfrey Show. Fra media kjenner vi henne som en vakker dame med ben i nesen og kontroversielle meninger. I dag har hun en av Norges mest leste blogg.
1Mb_Blogg_Trine_Grung004

Vi lever i et samfunn som stadig forandrer seg. Teknologiske nyvinninger erstatter gamle, og det dukker stadig opp nye ting på markedet. Sosiale medier er blitt en stor og viktig del av hverdagen vår. På under ni måneder klarte Facebook å få hele hundre millioner brukere. Over halve Norges befolkning velger å benytte seg av det populære nettstedet, og mengden vokser stadig. Utviklingen på mediemarkedet går også langt fortere enn før. I sin tid brukte radioen hele 38 år på å skaffe seg femti millioner brukere. Internett brukte bare fire. Dette gjør medieutviklere som Trine Grung uunnværlige. Trine har hatt en lang karriere som radiojournalist og programleder for program som «Slankekrigen» og «Et Lettere Liv» på TV Norge. For noen måneder siden startet hun opp sitt eget firma Medieutvikler hvor hun kurser bedrifter i å markedsføre seg gjennom sosiale medier og blogging. Bedrifter i dag har fått øynene opp for en ny strategi: lytt først, selg etterpå. Ifølge Trine er dette noe de får mye igjen for.
– De gamle, statiske nettsidene er det over og ut med. Det er noe helt annet når man kommer rett inn på en dynamisk blogg der det faktisk skjer ting. Det er dette folk vil bruke tiden sin på, mener medieutvikleren.

blog bilde

Sosiale medier som markedsføring

Ifølge Trine er blogging blitt svært vanlig blant bedrifter i dag. Spesielt aktuelt er det for større bedrifter og kjøpesentre. Men bedriftene har fortsatt en lang vei igjen å gå, mener Grung.
– De må være langt mer kommersielle. Mange er fortsatt redde. Om du ikke blogger gjennom sosiale medier, får du ikke løftet bedriften din opp. De fleste kan bli mye flinkere. Brann for eksempel ville fått mye igjen for å blogge, ikke minst Hansa Bryggeri. Jeg skulle veldig gjerne lært opp Hansa i sosiale medier. Det hadde vært en kjempespennende oppgave og ikke minst ypperlig for bedriften, forteller medieeksperten entusiastisk.
Grungs ekspertise er noe de fleste bedrifter vil kunne dra nytte av. En av bedriftene som har leid henne inn som rådgiver, og til å lære dem opp i blogging som instrument i markedsføringen, er Galleriet kjøpesenter i Bergen. Galleriet er et tydelig eksempel på en bedrift som satser stort på sosiale medier for fremtiden. Galleriet vil lansere den nye bloggen i løpet av måneden og den er utviklet gjennom et tett samarbeid mellom Grung og ledelsen i Galleriet. At Trine er en ypperlig kandidat til jobben, er det liten tvil om, ettersom hun har hatt mye med markedsføring å gjøre gjennom sine år på radio og TV.
– Det som skiller meg fra andre som jobber med markedsføring er at jeg har en helt annen kompetanse fordi jeg selv har brukt og stadig bruker sosiale medier daglig. Jeg er jo på Facebook minst tyve ganger for dagen, avslører hun.

n580730538_65513_3526

Nåtidens dagbok

Trine er en av dem som har størst nettverk innenfor sosiale medier i Norge. Hun begynte selv å blogge for fire og et halvt år siden.
– Problemet med synet på blogging er at det forbindes med noe bare ungdommen gjør, da har de ikke skjønt markedsføring på nett. Ufattelig mange voksne mennesker blogger, forteller Grung.
De siste to årene har hun blogget daglig om ting og tang som opptar henne i hverdagen. Her er det mange sterke meninger ute og går. Da hun ble kritisert for å ha hengt ut kollega Elin Tvedt i fjor, hevdet avisene at bloggen hennes skulle legges ned. Men Trine hadde ingen intensjoner om dette.
– Jeg ble helt svett av alle skriveriene, så jeg skulle bare ha en liten pause. Og det gjorde jeg, men to måneder etter var jeg tilbake på plass, forteller Trine.
Det er liten tvil om at den kontroversielle bloggen har vært med på å føre henne dit hun er i dag. Bloggen har ikke minst blitt en av landets mest leste. Mellom 3000 og 10 000 leselystne er innom nettstedet hver dag. Det siste halvåret har hele 600 000-700 000 mennesker vært innom siden.
– Bloggen er blitt nåtidens dagbok. Folk er ikke så redde for å eksponere seg selv lenger. I dagens mediebilde er ungdommen mer og mer uredd. De liker å ta bilder, enten det er motebilder eller andre type bilder, og rett og slett dyrke hobbyene sine. Det er jo kjekt å se tilbake på sin egen blogg også, det blir som en egen reise gjennom livet, mener medieeksperten.
Man kan begynne å undre seg over om utviklingen på mediemarkedet vil være like progressiv i fremtiden som den har vært i fortiden.
– Hvordan ser mediehverdagen vår ut om ti år?
– Den ser nok ganske annerledes ut, men akkurat hvordan er det jo umulig å si noe om. Det er så mye som skjer på dette feltet hele tiden. Jeg lærer jo noe nytt hver eneste dag. Men det som er sikkert er at markedskreftene ser muligheten i sosiale medier. Hvis Facebook var et land ville det faktisk vært det fjerde største i verden. Det setter ting litt i perspektiv. Sosiale medier er nok kommet for å bli, avslutter Trine.
Gå inn på galleriet.com og se resultatet av samarbeidet mellom Trine Grung og Galleriet.

Tekst: Maria Gabriela Fehr Johansen  Foto: www.trinegrung.no