Hjem » Bergen » Klær & mote » A small step for you, a big step in style
A small step for you, a big step in style
Nyåpnete Ferucci World er den første butikken i Skandinavia med kvalitetsplagg fra Franco Ferucci, Forest Jeans og Moritz Jeans.
De tre største bulgarske merkene er allerede godt innarbeidet på det europeiske markedet. Det er den gode kvaliteten og artige designen som gjør at de skiller seg ut, skal vi tro innehaver av Ferucci World, Kjetil Abbedissen.
Enorm bredde
Butikken i Xhibitions tredjeetasje har et bredt utvalg innen jeans og dongeri. Ferucci World har ikke mindre enn 50-60 forskjellige typer dongeribukser for menn og kvinner hovedsaklig i alderen 15-40. I tillegg har butikken dongerikjoler og skjørt i all verdens fasonger og varianter med artige detaljer. Butikken fører også merket Ferucci World, som er et undermerke til Franco Ferucci, for produkter som ikke er laget i dongeri.
Det hele begynte da Kjetil kjøpte bukser mens han var i Bulgaria.
De viste seg å være av en kjempekvalitet. Da han kom hjem igjen og ikke fant merkene, fikk han en idé om at dette kunne være noe for det norske markedet. Kjetil forteller at han har vært med produsentene i prosessen fra utvelgelse av stoffet, behandlingsprosessen til ferdig produkt. En av de butikkansatte er også designer, og vil brukes til å designe egne kolleksjoner rettet mot Norge.
Kvalitetsjeans og dongeri
Flere kjente merker produseres i Bulgaria, og landet regnes som et høykvalitetsland med hensyn til klær. Innen Europa er de kjent for å produsere høy kvalitet til en overkommelig pris. Kjetil bekrefter at det er et mål for ham at klærne er produsert i EU, og at de holder en høy kvalitet.
De tre merkene butikken fører, lanserer alle en årlig kolleksjon som utgjør ca. 35 % av klærne, og deretter lanseres nyheter ukentlig. Dette medfører at butikken får nye varer hver uke. Butikken tar inn få eksemplarer av hvert plagg, da det er en filosofi at klærne skal være unike.
Kjetil sier han har fått mange positive tilbakemeldinger fra kundene siden oppstarten 20. oktober. Han regner med det tar litt tid å jobbe inn de per i dag ukjente merkene, men tror at det vil komme fordi kjøper du noe her er det ingen andre som har det samme.
Tekst: Elisabeth H. Kolstad Foto: Kim Kvalheim
Sko fra DNA