» Vakker smykkekolleksjon fra Jenny Skavlan

Vakker smykkekolleksjon fra Jenny Skavlan

En av sommerens største nyheter blant moteinteresserte i Norge har uten tvil vært smykkekolleksjonen Jenny Skavlan har designet i samarbeid med David-Andersen. Jenny Skavlan er kjent både som skuespiller, forfatter av bøker om redesign og stilikon med 240 000 følgere på Instagram. Og samarbeidet med den tradisjonsrike gullsmedforretningen har resultert i en Art Deco inspirert kolleksjon som allerede er på vei til å bli en klassiker!

header David-Andersen

De siste årene har det blitt stadig vanligere at profilerte personer låner ut navn og ansikt til ulike produkter som de ofte ikke har deltatt i utviklingen av. Men da den tradisjonsrike og anerkjente gullsmedforretningen David-Andersen valgte Jenny Skavlan som sitt ansikt utad i 2015 valgte de å gå understreke viktigheten med at dette er et tett samarbeide mellom partene som krever innsats fra begge for at kolleksjonen skal få identitet. I sommer lanserte de nemlig en egen kolleksjon designet av Jenny selv og utviklet i tett samarbeid med David-Andersens egne designere og gullsmeder. Og resultatet har blitt de lekreste smykker i forgylt sølv med spennende detaljer i marmor.
Kolleksjonen er inspirert av Art Deco og har et stramt uttrykk som passer både til konfirmanten og den godt voksne kvinne. Uttrykket har særpreg, men er samtidig klassisk og tidløst.
– Jenny Skavlan kolleksjonen er en kolleksjon med både anheng, ørepynt, ringer og armringer i forgylt sølv. Jenny har jobbet tett med oss og det har vært en spennende prosess. Hun har et tydelig uttrykk og har virkelig eid prosjektet. Tidligere har hun designet både sin egen brudekjole og redesignet gamle klær, en erfaring vi har hatt glede av, sier Finn Martinsen, adm. direktør i David-Andersen.

header David-Andersen2

Livslang interesse for design

Og Jenny selv kan røpe at for henne har både interessen for skuespill og design vært med henne siden hun var liten.
– Jeg har studert design og hele livet har det stått mellom å bli designer eller skuespiller. På barneskolen gikk jeg både på teaterskole og tegnet og sydde klær. Derfor er det ekstra morsomt at jeg får lov til å holde på med begge deler fremdeles. Jeg har tegnet mye smykker og laget ting på egenhånd, og det er stas å samarbeide med en så etablert og tradisjonsrik bedrift som David-Andersen hvor du føler kvaliteten sitter i veggene. Både det å bli spurt og at de har troen på og gjennomfører mine ideer er det største komplementet jeg kan få. Det at folk setter pris på designdelen av meg er veldig hyggelig.
Både Finn og Jenny er enige om at det samtidig har vært en stor fordel at hun er fersk i faget og dermed ser få begrensninger.
– Når man er gullsmed er det lett at man tenker litt inni boksen, men Jenny har ikke hatt noen begrensninger. Det at hun har valgt et naturmateriale som marmor er et godt eksempel. Marmor har jo blitt brukt mye i interiør, men aldri i smykker før og vi har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger på det. Det at hun har brukt både en tidsepoke som Art Deco og materialer som er moderne nå, og på den måten tatt motebildet inn i den litt trauste gullsmedbransjen varmer en direktørs hjerte, sier Finn med et smil.

header David-Andersen3

Etablert merkevare

David-Andersen har lange tradisjoner med bruk av gjestedesignere og opplevde også stor suksess med kolleksjonen designet i samarbeid med Camilla Phil som fremdeles er svært populær.
– Kolleksjonene til Jenny og Camilla har forskjellige uttrykk og vi ser at begge allerede har blitt merkevarer på lik linje med Ole Lynggaard og Georg Jensen. Forbrukerne er opptatt av merkevarer både i motebransjen og innen smykker. Og ikoner som Jenny Skavlan og Camilla Phil er med på å sette oss på kartet. Vi har bevisst valgt å kun selge kolleksjonene i våre egne butikker, men siden de også er tilgjengelige i vår nettbutikk så har vi kunder fra hele landet. Vi har hatt en formidabel vekst i nettbutikken og den er en fullverdig butikk på linje med våre andre filialer. Det skal være samme pris og samme kjøpsopplevelse her som det man får om man fysisk går i en av våre forretninger og tilbakemeldingene vi får viser at kundene synes David-Andersen navnet gir en ekstra trygghet også når de handler på nett. Til neste år har vi 140 års jubileum og folk vet at vi leverer det vi lover. Med Jennys kolleksjon har vi bevisst valgt produkter som når mange med en inngangsbillett på under 1000 kr og vi ser at det er produkter som appellerer til en bred målgruppe.

header David-Andersen4

Art Deco inspirert

Smykkene Jenny har designet for David-Andersen er inspirert av Art Deco med geometriske former.
– Noe av det vanskeligste med designprosessen var faktisk at jeg stod helt fritt i hvilken retning jeg ønsket å gå, både når det gjaldt uttrykk, materialer og steiner. Med redesign er det ofte enklere siden man har en konkret ting å forholde seg til. Og prosessene med å koke alle ideene ned til ett uttrykk var omfattende, forteller hun.
– Smykkene er i forgylt sølv og jeg var veldig bevisst på at det skulle være en varm gullfarge slik at det ikke blir for hardt. Jeg føler at kolleksjonen henger godt sammen og vi kommer også til å slippe noen nyheter i løpet av høsten med noen av mine favorittsmykker. Jeg merker at det har vært godt å utfordre seg selv både for meg og gullsmedene hos David-Andersen. Vi har alle godt av å tre ut av komfortsonen vår litt av og til. Og jeg synes de har gitt meg få begrensninger. Når jeg kom med skisser som ikke lot seg praktisk gjennomføre har de vært veldig løsningsorienterte og villige til å prøve nye ting, noe Finn også er enig i.
– Som gullsmed skal vi være tradisjonsbærer noe som ofte kan bli litt traust. Samtidig ønsker vi også å gi våre kunder ny inspirasjon og dette er noe vi har jobbet mye med. I dag har vi fulltidsansatte som kun jobber med våre digitale plattformer som Instagram, Facebook og vår egen hjemmeside. Og vi er opptatt av å hele tiden levere godt innhold til våre kunder.

FAKTA: Kolleksjonen

De flotte smykkene i Jenny Skavlans kolleksjon finner du både hos alle David-Andersens filialer og i nettbutikken på www.david-andersen.no

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein, David-Andersen og Jenny Skavlan

Følg IN magasinet på Facebook