» Vårens brilletrender

Vårens brilletrender

Interoptik Sjøhaug & Sande AS er en kjent og veletablert optiker-forretning i Trondheim sentrum. Firmaet ble stiftet i 1958 av optikerne Nils H. Sjøhaug og Einar M. Sande. Butikken har i dag 19 ansatte med Hege Trøen som butikksjef.

header interoptik
De ansatte hos Interoptik Sjøhaug & Sande AS er klare til å hjelpe deg med å finne de rette brillene eller solbrillene. Fra venstre Berit Lindgård, Haldis Andresen, Heddy Jøssund, Marianne Holand Kolstø, Siri Karlsen og Hege Trøen.

Siden 1999 har forretningen vært eid av optiker Klaus A. Sjøhaug og markedskoordinator Beathe H. Sjøhaug. Butikken har siden 1984 vært medlem av Interoptik-kjeden som i dag er en av Norges største optiker-kjeder med 68 butikker over hele landet. IM magasinet tok en prat med butikksjef Hege Trøen og Beathe H. Sjøhaug, for å høre om vårens trender på solbriller og briller.

BRILLEFIN VÅR

– Brilletrenden i vår er et skifte fra det minimalistiske til det mer ekstragavante, fra de enkle linjene til mer «glam», sier Beathe H. Sjøhaug. 
Det er den personlige stilen som teller – alt er lov – du bestemmer selv hva som er «in». Brillemoten er en miks av flere tiår. 50-tallet med sin romantiske stil og som gir seg utslag i cat-eye-modeller, gjerne pyntet med blomster. 
– Vi ser briller som er inspirert av 70- og 80 – tallet, blant annet er butterfly-modellene kommet tilbake. De runde brillene dominerer moten også i 2016. Pilotbrillene er her fortsatt, og i år skal solbrillene være med speilglass. Trønderne har for øvrig blitt mer motebevisste og vågale. De ønsker å prøve noe nytt, og vil gjerne ha flere briller og solbrillepar og velge mellom, sier Sjøhaug.

BRILLESTYLISTER

Butikken har 6 brillestylister som hjelper deg å finne frem i brillejungelen. 
– Vårt mål er å gi kundene trygghet på at de får hjelp til å finne brillen som kler og passer dem best, sier Trøen. 
– Vi er en av de største butikkene i Midtbyen, og kanskje den med størst utvalg. Vi kan tilby våre kunder et stort og bredt utvalg i briller og solbriller fra kjente merkevarer som Ray Ban, Tom Ford, Dior, Gucci, Prada, Chanel, Fendi, Silhouette, Maui Jim og Oakley. 
I tillegg fører butikken også flere danske merker. Dansk design står for stil, komfort og materialer av høy kvalitet. Innfatningene passer godt til det skandinaviske ansiktet, både i form og farge.

header interoptik2
Til venstre: Beathe Sjøhaug og Hege Trøen (til høyre) viser frem to av sesongens nyheter på solbrillefronten. Til høyre: Eier av Interoptik Sjøhaug & Sande, Optiker Klaus A. Sjøhaug prøver en av sesongens solbrillenyheter fra Tom Ford.

VIKTIG Å SJEKKE ØYEHELSEN

Mye har endret seg i optikerfaget de siste ti-årene. Fra å være et rent håndverksfag med fokus på tilvirkning og salg av briller, ligger fokus i dag mye på øyehelse. En UTVIDET SYNSUNDERSØKELSE kan avdekke både synsfeil og tidlige tegn på øyesykdommer. En grundig sjekk hvert andre til tredje år er anbefalingen i følge optometrist Klaus A. Sjøhaug. 
– Vi tilbyr netthinnescanning (Optomap) som gjør at vi kan undersøke øyets innside grundig. 
Scanneren kan avdekke tidlige forandringer som for eksempel grønn stær, grå stær, forkalkninger i øyebunnen (maculadegenerasjon), rifter og skader i netthinnen, diabetesforandringer eller tegn som kan indikere hjerte- og karsykdommer. 
– Vi satser bevisst på fag, kompetanse og etterutdanning av våre optikere, slik at de til enhver tid er oppdatert i det nyeste innen faget. Sakte, men sikkert ser vi at folk har blitt mer oppmerksomme på å sjekke både syn og øyehelse. Vi har kanskje ikke vært flinke nok til å informere om hva en optiker kan gjøre tidligere, sier Sjøhaug. 

Tekst & foto: Aron Nørstebø