- Les juleutgaven av IN magasinet for Oslo
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- Vin til julemat
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Trondheim
- Les høst-utgaven av IN magasinet for Oslo
- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Les sommer-utgaven IN Magasinet for Oslo
- Omfavn Sommeren Med Stil
Ung, italiensk mote
Knapt noe annet europeisk land har et sterkere forhold til mote enn Italia. For italienerne er klær ganske enkelt kultur; like dypt forankret i folkesjelen som kunst, arkitektur og industridesign.
I dag er forte_forte en komplett kolleksjon for kvinner. Den har et ytterst delikat og feminint preg, stoffene er eksklusive og de ferdige plaggene er rike på detaljer. |
Det er en industri i full blomst. Alle har selvsagt hørt om ikoner som Armani, Ferre og Prada. Men faktum er at det i løpet av de siste tiårene har dukket opp flere moteskapere med internasjonal appell; unge navn som i høyeste grad har klart å tre ut av de gamle mesternes lange skygger.
Ett av dem er forte_forte.
– Dette merket har et helt unikt uttrykk og vi er oppriktig stolte over å kunne representere det i Bergen, forteller Birte von Hirsch hos Céleste.
Klær og arv
Bak forte_forte står søsknene Giada og Paolo Forte. Giada er merkets sjel. Hun studerte strikkdesign ved Nottingham Trent University i England, og jobbet etter endt utdannelse både i Paris og Italia. Giada videreførte dermed det som hadde vært familiens levebrød i generasjoner. Moren hennes arbeidet med klær. Det samme gjorde bestemoren, som på 50-tallet startet det som senere kulle bli en suksessrik familiebedrift med fokus på strikkdesign.
– Det var de to som fikk meg avhengig, forteller Giada Forte.
Mens Giada er forte_fortes hjerte, er broren Paolo brandets hjerne. Han studerte økonomi og ledelse, arbeidet først for bestemorens bedrift og fortsatte så karrieren hos store moteaktører i Italia, London og til slutt New York.
Etter å ha jobbet for andre i en årrekke bestemte søsknene Forte seg for at det var på tide å skape noe eget. Målet var å skape klær som reflekterte deres egen personlighet. Det skulle være ekte, oppriktig og rent. Året var 2000 og den første kolleksjonen besto av bare ti deler. Men det var ti høyst gjennomtenkte deler, og sammen markerte de starten på det som femten år senere er blitt et ekstraordinært mote-eventyr.
Feminin eleganse
I dag er forte_forte en komplett kolleksjon for kvinner. Den har et ytterst delikat og feminint preg, stoffene er eksklusive og de ferdige plaggene er rike på detaljer. Logoen er brodert for hånd og prydet med små, fortryllende stener.
Hver kolleksjon forteller sin egen historie. Alltid med følelser som gjennomgående tema; ofte inspirert av moten fra 20- og 40-tallet.
– Jeg elsker elegansen og det raffinerte snittet som kjennetegner denne perioden. Jeg tror kreativitet og autensitet springer ut fra en blanding mellom fortid og nåtid. Skaperevnen åpenbarer seg når historie og tradisjon møter samtid og innovasjon, sier Giada Forte.
Dondup – et kunstnerisk samarbeid
En annen italiensk suksessduo er Massimo Berloni og Manuela Mariotti, bedre kjent som skaperne av Dondup. Også det et ungt merke; grunnlagt i åsene rundt Marche i 1999. Området har lange tradisjoner innen jeansproduksjon. Her lever tradisjonsrikt håndverk fortsatt i beste velgående, i dag sammensmeltet med moderne teknikker.
Også Dondup startet tilværelsen via denim, men i løpet av bare få år utviklet merket seg til å romme en fullverdig look for både menn og kvinner. De to kreative lederne følger ingen konvensjoner når det kommer til uttrykk, men gjør det til gangs når det kommer til gamle skreddertradisjoner. Kvalitet, søm og snitt minner like mye om haute couture som de anvendelige plaggene de faktisk er.
Ingenting går på bekostning av klærnes funksjonalitet. Frihet – og evnen til å kunne bevege seg, både i fysisk og mental forstand – er et gjennomgående tema i hver eneste kolleksjon.
– Det handler om å kunne utvikle seg. For oss er det en lidenskap, forteller Massimo Barloni i en pressemelding.
Årets kvinnekolleksjon er intet annet enn en fryd. Stilen spenner fra det enkle og rene til mer avantgardeinspirerte plagg. Fargepaletten er innbydende, og de ulike plaggene kan brukes til de fleste anledninger – av kvinner i alle aldre. Alt avhenger av stylingen.
Bergenserne er viden kjent for sine talegaver. De har aldri vært et folkeslag av få ord. Men når hun skal beskrive Dondup trenger ikke Birte hos Céleste å ty til svulstige og omfattende vendinger.
– Dondup er et fantastisk design. Enkelt og greit, avslutter hun.
FAKTA Céleste
Du finner Céleste i Strandgaten 21 i Bergen sentrum. De fører merker som: Dondup, Mauro Grifoni, forte_forte, UTZON, Catherine Michiels og Freelance. Følg dem på Facebook: celestebergen og Instagram: celeste_bergen.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: forte_forte & Dondup