» Tradisjonsboutiquen

Tradisjonsboutiquen

Christine legger sin sjel i Titt-Inn Boutique. Og når hun drar på innkjøpsturer rundt om i verden, tenker hun aller mest på de faste kundene.

header titt inn

– På innkjøpsturer ser jeg ofte plagg som jeg vet faste kunder vil like, sier Christine Gram-Knutsen.
Hun startet Titt Inn Boutique i 1971, etter å ha blitt inspirert av små, eksklusive forretninger på reiser i utlandet. I starten lå forretningen i Olav Kyrres gate, men flyttet inn i nye lokaler på Galleriet i 1994. Flere kunder ble med på flyttelasset, og butikken har etter hvert fått en rekke stamkunder. Det er Christine glad for.
– Det er veldig gøy at folk kommer igjen, sier butikkeieren, som startet sin karriere da hun overtok sin mors undertøysbutikk, Korset-Salonen.

Tradisjoner og relasjoner

At kundene er fornøyde, stadig kommer igjen, og ikke minst at de introduserer døtrene sine for forretningen, er kjernen av hvordan Christine driver butikk.
Hun har nemlig et sterkt ønske om å holde liv i den etter hvert glemte tradisjonen med å skape relasjoner til kundene. På den måten håper hun at Titt Inn er en motvekt til kjedebutikkene, som ofte er litt mer upersonlige.
– Vi legger jo vår sjel i dette, fastslår Christine.

header titt inn2

Vil understreke kundens stil

Christine har etter hvert blitt dyktig til å finne ut hva kundene hennes vil like, og har gode tips til hva som kler dem best.
Hun er glad for at kundene har tillit til henne og hennes meget dyktige medarbeidere.
– Vi har et stort og variert utvalg av basisplagg som bukser og topper, og vi liker å kunne hjelpe kundene våre til å sette sammen antrekk som understreker deres stil, sier hun.
Et av Christines tips til høsten er å ha en base av for eksempel sorte klær, og gjøre antrekket litt morsommere med en fargerik jakke eller genser. Butikkeieren foreslår å sprite opp de klassiske fargene med for eksempel limegrønt eller rødt.

header titt inn3

Satser på flere aldersgrupper

En av Christines stamkunder, Signhild Fosse, er i butikken denne fredags formiddagen for å kjøpe seg et par nye bukser. Hun har handlet hos Titt Inn til både hverdag og fest siden begynnelsen av 80-tallet. Signhild forteller at hun handler hos Titt Inn på grunn av god service og klærnes kvalitet. Spesielt fornøyd har Signhild vært med bukser og jumpere, og en leopardmønstret regnfrakk som hun kjøpte for tre år siden.Etter hvert introduserte hun Titt Inn for sin datter, som også er blitt frelst.
– Vi har flere ganger vært og handlet hver for oss, og kommet hjem med samme klesplagg, forteller Signhild.
Christine syns det er gledelig, og understreker at Titt Inn henvender seg til kvinner i forskjellige aldersgrupper. Spesielt yrkesaktive kvinner.
– De har ofte behov for å være kledd i jobbsammenheng og på reiser, sier Christine, og mener utvalget deres innen klær, sko og tilbehør tilfredsstiller ulike behov.

Før og nå

Det er en del som har endret seg i samfunnet og motebildet siden Christine først begynte å jobbe med klær og mote.
– Før kledde damer seg mer opp, og kjøpte nye antrekk innimellom. I dag er det nok en litt mer bruk- og kast mentalitet. Klærne rullerer oftere, sier gründeren, men legger til at moten i dag er mer avslappet enn den var før.
Christine syns damemoten har vært preget av en strengere stil i en periode, blant annet med blazere og dressbukser. Dette mener hun er i endring nå, og opplever at kvinner begynner å bli mer feminin og avslappet i stilen. Eksempler er myke jakker, utskrådde skjørt, og ellers lette tekstiler.
Christine opplever samtidig at trender som har vært i motebildet før, plutselig vender tilbake med moderne vrier. Det syns hun er morsomt å se.
Nå er det slengbuksen som er kommet tilbake, etter flere år i skyggen. Det butikkeieren først trodde ville bli et blaff i motebildet for ungdom, er blitt et populært plagg blant flere aldersgrupper.

header titt inn4

Høsten hos «Titt Inn»

Men det er ikke bare slengbuksen som blir gjeldende utover høsten. En del farger blir også viktige.
Christine tror vi vil se mye av fargene beige, grått, bordeaux, og marineblått i høst.
Gründeren opplever at kundene er giret på sesongskiftet mot høst og vinter, og at de gleder seg til å kle seg i tykkere strikk, jakker og skjerf.
En del plagg og materialer ser også ut til å bli gjeldende denne høsten, ifølge butikkeieren.
– Det kommer mye strikk, ponchoer, kasjmir og silke. Og ellers andre lune, deilige plagg.

Tekst & foto: Emilie Gundersen

Følg IN magasinet på Facebook